La implementación de contenidos sobre diseño universal en ingeniería informática y arquitectura en España

  1. Sergio Sánchez- Fuentes
  2. Emiliano Díez- Villoria
Journal:
Psychology, Society & Education

ISSN: 1989-709X 2171-2085

Year of publication: 2016

Volume: 8

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.25115/PSYE.V8I1.547 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Psychology, Society & Education

Sustainable development goals

Abstract

Current education legislation in Spain ensures the participation of all citizens in society consequently, universities have to teach about universal design. This study focuses on the implementation of this process in the undergraduate degrees of computer engineering and architecture. A total sample of 159 academic guides from both degrees werea nalysed. The main results of the study show that less than half of the universities teach universal design and there are 59 degrees in which universal design is taught, albeit with significant differences between architecture and computer engineering. Finally, the authors discuss the need to comply with university legislation on including design-related content for everyone.

Bibliographic References

  • Afacan, Y. (2011). Teaching universal design: an empirical research in interior architecture. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3185-3192. doi:10.1016/j.sbspro.2011.04.269
  • Christophersen, J. (Ed.). (2002). Universal Design: 17 Ways of Thinking and Teaching. Norway: Husbanken.
  • Consejo de Europa. (2001, February 15). Resolución ResAP (2001)1 sobre la introducción de los principios de diseño universal en los curricula de todas las actividades relacionadas con el entorno de la construcción. Resolución. Extraído el 10 de Febrero de 2013 desde http://www.ceapat.es/InterPresent2/groups/imserso/documents/binario/im_029652.htm
  • Consejo de Europa. (2007). Resolución ResAP (2007)3 “Alcanzar la plena participación a través del Diseño Universal.” Resolución. Extraído el 10 de Febrero de 2013 desde http://www.ceapat.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/200808010002_4 _4_0-4.pdf
  • Dale, S., y Leknes, R. (2002). Universal Design – an Interdisciplinary Challenge. En J. Christophersen (Ed.): Universal Design: 17 Ways of Thinking and Teaching (pp. 59–80). Norway: Husbanken.
  • Darzentas, J., Colette, N., Romero, R., Engelen, J., Strobbe, C., Velasco, C. A., Petrie, H. (2001). D3.2 Identifying Core Knowledge and Skill Sets for Model Curricula: update (Public Report No. IST–2001–38786). Extraído el 14 Febrero de 2013desde http://webcc.fit.fraunhofer.de/downloads/projects/IDCnet/IDCnet_D3.2.1.pdf
  • Dyer, M., Callanan, M., y Fennell, A. (2010). Integrating Universal Design Content in Third Level Curriculum. National Disability Authority, Centre for Excellence in Universal Design, James Hubbard.
  • Fernández, M.T. (2012). El diseño universal: concepto y certificación. Boletín del Real Patronato Sobre Discapacidad, 75, 4–10.
  • Fletcher, V. (2011).An international web-based collection of universal design exemplars. En W. Preiser y K.H. Smith (Eds.): Universal Design Handbook Second Edition. New York: McGraw Hill.
  • HELIOS (1988). Segundo Programa de Acción de la Comunidad a favor de los minusválidos. Bruselas, Bélgica: European Commission. Extraído el 10 de Marzo de 2013 desde http://ec.europa.eu/education/higher-education/publ_en.htm
  • HELIOS II (1996). Tercer programa de acción de la Comunidad a favor de los minusválidos. Bruselas, Bélgica: European Commission. Extraído el 10 de Marzo de 2013 desde http://ec.europa.eu/education/higher-education/publ_en.htm
  • Iglesias, A., Saraiva, G., y Lloredo, L. (2011). Informe sobre la presencia de la accesibilidad universal en las enseñanzas universitarias: Sobre la aplicación del artículo 3.5 del Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la Ordenación de la Enseñanzas Universitarias Oficiales (No. 17). Madrid: Clínica Jurídica “La enseñanza de los derechos fundamentales en la universidad española” del Instituto de derechos humanos Bartolomé de las Casas de la Universidad Carlos III de Madrid. Extraído el 03 de Abril de 2013 desde http://www.tiempodelosderechos.es/docs/oct11/informe17.pdf
  • Kennig, B., y Ryhl, C. (2002). Teaching Universal Design: Global Examples of Projects and Models for Teaching in Universal Design at Schools of Design and Architecture. AAOutils. Extraído el 03 de Abril de 2013 desde www.anlh.be/aaoutils/aaoutils/examples.PDF
  • LEY 51/2003, de 2 de diciembre, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con discapacidad persona (2 de Diciembre).
  • LEY ORGÁNICA 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (2006). LEY ORGÁNICA 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. (2007).
  • Muñoz, J. (2003). Análisis cualitativos de datos textuales con ATLAS/ti. Extraído el 15 de Junio de 2013 desde http://www.ugr.es/~textinfor/documentos/manualatlas.pdf
  • Østergaard, P. (2002). Architects of Tomorrow, Accessibility of the Future – Teaching Accessibility at the School of Architecture. En J. Christophersen (Ed.): Universal Design: 17 Ways of Thinking and Teaching, (pp. 149–164). Norway: Husbanken.
  • Preiser, W. (2011). Toward Universal Design Performance Assessments. En W. Preiser y K.H. Smith (Eds.): Universal Design Handbook Second Edition. (pp. 210-217) New York: McGraw Hill.
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. (2007).
  • Ribu, K., (2007). Introducing Usability Engineering and Universal Design in the Computer Science Curriculum. International Conference on Engineering Education & Research.
  • Walker, A. (2002). Developments Towards Inclusive Design Teaching. En J. Christophersen (Ed.): Universal Design: 17 Ways of Thinking and Teaching, (pp. 127–148). Norway: Husbanken.
  • Welch, P. (1995). Strategies for Teaching Universal Design. Boston: Adaptive Environments. Yanagisawa, M., y Shimizu, T. (2002).Universal Design Competition for Students 2000. En J. Christophersen (Ed.): Universal Design: 17 Ways of Thinking and Teaching (pp. 373– 386). Norway: Husbanken.
  • Zolkowska, T., Kasior-Szerszen, I., y Blaszkiewicz, I. (2002). European Union Policy Toward People with Disabilities. DisabilityStudiesQuarterly, 22(4), 217-224.