Gestión del conocimientoexperiencias de trabajo colaborativo con estudiantes mediante Tecnologías de la Información y la Comunicación

  1. Casillas Martín, Sonia 1
  2. Cabezas González, Marcos 1
  3. Martín de Arriba, Jorge 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Digital Education Review

ISSN: 2013-9144

Year of publication: 2016

Issue: 30

Pages: 184-206

Type: Article

More publications in: Digital Education Review

Abstract

This article is part of an investigation named “Collaborative learning by ICT´s in the context of Education 2.0” that is been carried out by the Group of Research in Educative Technology of the University of Salamanca (GITE-USAL). Specifically, it is centered in the analysis of data related to the collaborative work experiences with ICT´s that were developed by teachers. The sample of this research is composed by a total of 198 primary and secondary (up to ESO) teachers of those schools of the Castilla and Leon region (Spain) that are ICT´s certified. To analyze the data, we have used both qualitative and quantitative methodologies and the results show that the collaborative work culture using ICT´s is not well spread yet in the methodology of those teachers subject of this research although all of them are conscious that ICT´s are a value added to guarantee that students can work in a collaborative way. At the same time, they state that the ICT´s motivate their students and make the access and exchange of material and information way easier.  

Bibliographic References

  • Arancibia, M., Oliva, I. y Paiva, F. (2014). Procesos de significación mediados por una plataforma de aprendizaje colaborativo desde los protagonistas. Revista Comunicar, 42, 75-85. Doi: http://dx.doi.org/10.3916/C42- 2014-07
  • Area, M. (Dir.) (2011). Proyecto de investigación “Las políticas de un ordenador por niño en España. Visiones y prácticas del profesorado ante el Programa Escuela 2.0. Un análisis comparado entre comunidades autónomas. Avance preliminar de resultados. Recuperado de http://ntic.educacion.es/w3/3congresoe20/Informe_Escuela20-Prof2011.pdf
  • Balanskat, A., Blamire, R. & Kefala, S. (2006). The ICT impact report. A review of studies of ICT impact on schools in Europe. European Schoolnet. Recuperado de: http://insight.eun.org/shared/data/pdf/impact_study.pdf.
  • Berenice, A., De Aguinaga, P., Ávila, C. (2010). El trabajo colaborativo y la inclusión social. Apertura, 12, 48-59.
  • Brito, V. (2004). El foro electrónico: una herramienta tecnológica para facilitar el aprendizaje colaborativo. Edutec, 17. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec17/brito_16a.htm
  • Cabezas, M. y Casillas, S. (2009). La Web 2.0: Contexto pedagógico y utilidades didácticas, Papeles Salmantinos de Educación, 13, 247-266.
  • Cabezas, M., Casillas, S. y Martín, J. (2016). Experiencias de trabajo colaborativo mediante Tecnologías de la Información y la Comunicación entre profesores. Revista Protuguesa de Educaçao, 29 (1), 75-98.
  • Cabezas, M., Casillas, S. Hernández, A. (2016). Study on Computer Supported Collaborative Learning in Spanish Schools. Journal of Information Technology Research (JIRT), 9 (2), 89-102.
  • De la Torre, A. (2006) Wededucative 2.0. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 20. Recuperado de: http://www.eductec.rediris.es/revelec2/revelec20/anibal20.htm.
  • Fernández, M. y Valverde, J. (2014). Comunidades de práctica: un modelo de intervención desde el aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. Revista Comunicar, 42, 97-105. Doi: http://dx.doi.org/10.3916/C42- 2014-09.
  • García-Valcárcel, A., Hernández, A. y Recamán, A., (2012). La metodología del aprendizaje colaborativo a través de las TIC: una aproximación a las opiniones de profesores y alumnos. Revista Complutense de Educación, 23 (1), 161-188.
  • García-Valcárcel, A., Basilotta, V. y López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Revista Comunicar, 42, 65-74. Doi: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-06.
  • Hew, K. F. & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research Development, 55 (3), 227- 243.
  • INTEF (2013) Encuesta Europea a centros escolares: Las TIC en educación. Una visión comparativa del acceso, uso y actitudes hacia la tecnología en los centros escolares europeos. Recuperado de http://educalab.es/blogs/intef/wp-content/uploads/sites/4/2013/04/Encuesta_Europea_a_centros_escolares_TIC_en_2013.pdf
  • Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (1987) Learning together and alone. Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., y Smith, K. A. (1998) Active learning: cooperation in the college classroom. Edina, MN: Interaction Book Company.
  • Lou, Y., Abrami, P., Spence, J., Poulsen, C., Chambers, B. y D´Apollonia, S., (1996) Within-Class grouping: a meta-analysis. Review of Educational Reseach, 4 (66), 423-458.
  • Marquès, P. (2007) La Web 2.0 y sus aplicaciones didácticas. Recuperado de http://www.peremarques.net/web20.htm
  • ORDEN EDU/1761/2009, de 26 de agosto, por la que se efectúa convocatoria para la concesión de la certificación en la aplicación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) para centros docentes públicos no universitarios de la Comunidad de Castilla y León para el curso 2009/2010. Fecha de B.O.C. y L.: martes, 1 de septiembre de 2009.
  • Rosario, H. (2008) La web. Herramienta de trabajo colaborativo. "Experiencia en la universidad de Carabobo". Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 31, 131-139.
  • Serafí A. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad, necesidad, y problema. El papel de los directivos escolares. Educar, 24, 89-110.
  • Van, M.A. (2006). A space for debate: how diagrams support collaborative argumentationbased learning. Tesis doctoral. Utrecht University, The Netherlands.
  • Cebrián, M. (2008). La web 2.0 como red social de comunicación e información. Estudios sobre el mensaje periodístico, 14, 345-361.