Los videojuegos como herramientas de aprendizajeUna experiencia de innovación con la ópera de Mozart

  1. Ramos Ahijado, Sonsoles 1
  2. Botella Nicolás, Ana María 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Zeitschrift:
Dedica. Revista de Educação e Humanidades

ISSN: 2182-018X 2182-0171

Datum der Publikation: 2016

Nummer: 9

Seiten: 161-171

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Dedica. Revista de Educação e Humanidades

Zusammenfassung

The following proposal is framed in the educational innovation project IEDUCARTS (interdisciplinarity in arts education) at the University of Valencia. It consists of working on opera through video games editor eadventure in the primary classroom. Through video games teachers acquire new teaching methodologies promoting active, autonomous and collaborative learning of students from a constructivist approach. It also allows teachers to tune into the interests of students through strategies that include visual and hearing representations. The experience is carried out with 75 students of the 3rd year of primary education during the first quarter of the current year. The results indicate that the use of video games to bring opera to students has generated deep experiences of learning such as personal construction, autonomy, and discovery, without exercising any kind of negative or harmful impact to the user such as violence or addiction. Thus, we intend to make the teacher into a researcher who considers their own practice of including emerging innovative tools in the classroom. The use of video games does not generate improvement of educational process if they are not accompanied by a coherent curriculum design work.

Bibliographische Referenzen

  • Banco de Imágenes y Sonidos del Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (2009). Disponible en http://recursostic.educacion.es/bancoimagenes/web/ Consultado en 22/09/2015.
  • Banco de Imágenes Pixabay (2009). Disponible en http://pixabay.com/ Consultado en 22/09/2015.
  • E-adventure (2012). Disponible en: http://e-adventure.e-ucm.es/ Consultado en 22/09/2015.
  • Gómez, M. T. (2007). Videojuegos y Transmisión de Valores. Revista iberoamericana de comunicación, 43, 6 (2007). Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/1909 Castillo.pdf Consultado en 22/09/2015.
  • Gros, B. (2004). Pantallas, Juegos y Educación. La alfabetización digital en la escuela. Bilbao: Desclée.
  • Kodu (2014). Disponible en http://www.kodugamelab.com/ Consultado en 22/09/2015.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.
  • Marín, V.; García, M. D. (2005). Los videojuegos y su capacidad didáctico-formativa. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 26; 113-119. Consultado en 22/09/2015. Disponible en: http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n26/Revista26.pdf
  • Pindado, J. (2005). Las posibilidades educativas de los videojuegos. Una revisión de los estudios más significativos. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 26; 55-67. Disponible en http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n26/Revista26.pdf Consultado en 22/09/2015.
  • Ramos, S. (2015). Aplicación didáctica de la canción popular en Educación Primaria a través del videojuego. En J. C. Montoya (Ed.), Música acallada. Didáctica a través de la canción popular y los medios audiovisuales. Nuevas perspectivas pedagógicas para la educación musical, 277-290. Salamanca: Ediciones Amarú.
  • Scratch (2014). Disponible en http://scratch.mit.edu/ Consultado en 22/09/2015.
  • Sploder (2014). Disponible en http://www.sploder.com/ Consultado en 22/09/2015. 1 The video games as learning tools. An experience of innovation with the Mozart opera Recibido: 24/09/2015 Aceptado: 22/10/2015 2 Doctora. Universidad de Salamanca (España). E-mail: sonsolesra@usal.es 3 Doctora. Universidad de Valencia (España). E-mail: ana.maria.botella@uv.es