El soporte multiplataforma como clave de éxito de la Narración TransmediaEstudio de caso del webdoc Las Sinsombrero

  1. Rodríguez Fidalgo, María Isabel 1
  2. Paíno Ambrosio, Adriana 1
  3. Jiménez Iglesias, Lucía 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

Revue:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Année de publication: 2016

Titre de la publication: Digital Economy and its impact in the Media

Volumen: 14

Número: 2

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V14I2.967 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Icono14

Résumé

Internet has revolutionized media consumption and due to the possibilities thisnew medium offers new interactive narrative models have emerged, such as crossmediaand transmedia storytelling. In this scenario, a case study about “Las Sinsombrero”project is considered in this paper. The objective is to analyse its narrativemultiplatform structure in order to establish the innovative functions accomplishedby each of the formats used to spread the story. Such a research confirms the coexistenceof two multiplatform narrative models (crossmedia and transmedia) in theproject. In this case, there is also a variable which represents the key differencesbetween both multiplatform models and which implies the most significant narrativeinnovations that distinguishes them: the interaction-involvement-contribution ofusers.

Références bibliographiques

  • Area, M & Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: Las alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38. doi: 10.3916/C38-2011-02-01
  • Britain, C. (2009). Raising Reality to the Mythic on the Web: The Future of Interactive Documentary Film. North Carolina: Elon University.
  • Bruzzi, S. (2000). New Documentary: a critical introduction. New York: Routledge.
  • Caldevilla, D. (2009). Democracia 2.0: La política se introduce en las redes sociales. Revista Pensar la Publicidad, 3(2). Recuperado de http://goo.gl/K4zujp el 7 de abril de 2016.
  • Costa, C. & Piñeiro, T. (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono14, 10(2). doi: 10.7195/ri14.v10i2.156
  • Díaz-Campo, J. (2014). Interactividad y participación en las páginas web de los principales diarios españoles. Revista de Comunicación Vivat Academia, 127. Recuperado de http://goo.gl/LJPRq5 el 7 de abril de 2016.
  • Gaudenzi, S. (2009). Digital interactive documentary: from representing reality to co-creating reality [trabajo de investigación]. Londres: University of London, Centre for Cultural Studies (CCS) of Goldsmiths.
  • Gifreu, A. (2010). El documental interactivo. Una propuesta de modelo de análisis (Pre-tesis, Universitat Pompeu Fabra). Recuperado de http://goo.gl/ViDWPQ el 8 de abril de 2016.
  • Gifreu, A. (2013). El documental interactivo. Evolución, caracterización y perspectivas de desarrollo. Barcelona: Editorial UOC.
  • Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling: Moving characters from
  • books to films to video games can make them stronger and more compelling. Technology Review. Recuperado de http://goo.gl/6nkcU2 el 7 de abril de 2016.
  • Jenkins, H. (2007). Transmedia Storytelling 101. Confessions of an AcaFan. Recuperado de http://goo.gl/JZmFZ7 el 7 de abril de 2016.
  • Jenkins, H. (2008). Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • Jenkins, H. (2009). The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling. Confessions of an Aca-Fan (blog), 12 de diciembre. Recuperado de http://goo.gl/HsQSch el 7 de abril de 2016.
  • Jenkins, H. (2010). Transmedia Storytelling and Entertainment: An annotated syllabus. Continuum, 24(6), 943-958. doi: 10.1080/10304312.2010.510599
  • Jenkins, H. (2014): Transmedia 202: Reflexiones adicionales. Confessions of an Aca-Fan (blog), 8 de septiembre. Recuperado de http://goo.gl/Q8ig1w el 7 de abril de 2016.
  • López, X. (2011). Rasgos de la estrategia de los cibermedios gallegos en su empeño por promover la experimentación para el cambio de modelo periodístico. Estudios sobre el mensaje periodístico, 17(1). doi: 10.5209/rev_ESMP.201.v17.n1.
  • Luizzi, A. (2014). Transmedia Historytelling. De Documentales Interactivos y Géneros Híbridos. En F. Higaray & A. Lovato (Eds.), Hacia una Comunicación Transmedia (pp. 65-86). Rosario: UNR Editora. Recuperado de http://goo.gl/lpnm2L el 8 de abril de 2016.
  • Orihuela, J.L. (2002). Los nuevos paradigmas de la comunicación. eCuaderno (blog). Recuperado de http://goo.gl/0CLzl9 el 7 de abril de 2016.
  • Meso, K. (2006). Introducción al ciberperiodismo. Breve acercamiento al estudio del Periodismo en Internet. Bilbao: Servicio editorial de la Universidad del País Vasco, Euskal Herrico Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
  • Molpeceres, S. & Rodríguez, M.I. (2014). La inserción del discurso del receptor en la narrativa transmedia: el ejemplo de las series de televisión de ficción. CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 19. Recuperado de http://goo.gl/pECeqQ el 8 de abril de 2016.
  • Moreno, I. (2001). Genoma digital. Anàlisi, 27, 101-114. Recuperado de http://goo.gl/utVdLk el 7 de abril de 2016.
  • Nichols, B. (1997). La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
  • Paíno, A. & Rodríguez, M.I. (2015). La expansión del universo narrativo en las series de ficción. La importancia de la audiencia activa como elemento clave y diferenciador en las narrativas transmedia. En C. Mateo y J. Herrero (Coords.) La pantalla insomne. Cuadernos Artesanos de Comunicación 90 (pp. 1040-1065). doi: 10.4185/cac90
  • Paíno, A. & Rodríguez, M.I. (2016). Renovarse o morir. Los ‘docugames’, una nueva estrategia transmedia que reinventa las formas de transmitir la realidad. Icono 14, 14. doi: 10.7195/ri14.v14i1.908
  • Renó, D. (2013). Diversidade de modelos narrativos para documentários transmídia. Doc on-Line: Revista digital de cinema documentario, 14. Recuperado de http://goo.gl/0teQEL el 8 de abril de 2016.
  • Rodríguez, M.I. & Molpeceres, S. (2013). Los nuevos documentales multimedia interactivos: construcción discursiva de la realidad orientada al receptor activo. Historia y Comunicación Social, 18. doi: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.44325
  • Rodríguez, M.I. & Molpeceres, S. (2014). The Inside Experience y la construcción de la narrativa transmedia. Un análisis comunicativo y teórico-literario. C.I.C Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 315-330. doi: 10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43918
  • Rodríguez, M.I. & Paíno, A. (2015). La creación del universo transmedia en la serie de ficción de RTVE “El Ministerio del Tiempo”. Del guion literario al fenómeno fan de los “ministéricos”. De los medios a los metamedios. Actas I Simposio Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación. Recuperado de https://goo.gl/xAFxoL el 8 de abril de 2016.
  • Rodríguez, M.I. & Sánchez, A. (2014). La interactividad, hipertextualidad y multimedialidad al servicio del género documental. Estudio de caso del webdoc En el reino del plomo de Rtve.es. En B. León (Coord.) Nuevas miradas al documental (pp. 82–94). Salamanca: Comunicación Social.
  • Sellés, M. (2008). El documental. Barcelona: Editorial UOC.
  • Scolari, C.A., Jiménez, M. y Guerrero, M. (2012). Narrativas transmediáticas en España: cuatro ficciones en busca de un destino cross-media. Comunicación y Sociedad, 25 (1), páginas 137 a 163.
  • Scolari, C.A. (2013). Narrativas transmedia: Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto, S.L.U
  • Toffler, A. (1980). The Third wave, Canadá: Bantan books.
  • Yin, R. (1994). Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.