Educación financiera en la infanciapropuesta didáctica en Educación Infantil
- Brío González, Esther B. del
- López Esteban, Carmen
- Vereas Talaván, Cristina
ISSN: 2171-9098, 0214-4824
Year of publication: 2015
Volume: 30
Issue: 2
Pages: 99-122
Type: Article
More publications in: Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete
Abstract
The recent financial crisis, together with the decepting results of the first `PISA financial assessment´ has brought to light the need to incorporating financial contents in the education system from early ages. This demand, also stated from the OECD, the Spanish entrepreneurs� law of 2013 and the LOMCE, drove Del Brio and Calzada (2015) to present a first proposal to incorporate simple training in finance and entrepreneurship in the early training cycles. Under the logo that by understanding the ethics of economics, `we will help the financial decision-making of children of today be converted into responsible and correct financial decisions as adults´, this paper echoes and implements that proposal which combines tales, economic dictionaries and awareness campaigns to provide children with a sound and ethical financial education
Bibliographic References
- Banca para todos. Plan de Educación Financiera., 2002, from http://bancaresponsable.com/
- BOE. Jefatura del Estado (2013). Ley 14/2013, de 28 de septiembre de 2013, de apoyo a los emprendedores y su internacionalización., pp. 78787‐78882.
- BOE: LOMCE. Jefatura del Estado (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa., pp. 97858‐97921.
- BOE. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y el Bachillerato., pp. 169‐546.
- CESE. (2010). Comité Económico y Social Europeo., 1957, from http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.es.home
- CNMV. (2002). Comisión Nacional del Mercado de Valores. Retrieved January 29, 1989, from http://www.cnmv.es/portal/home.aspx Consumer Classroom. Proyecto de Educación Financiera. Retrieved March, 2013, from http://www.consumerclassroom.eu/es
- Del Brío, E.B. y Calzada, B. (2015). Educación financiera: un reto para la Universidad. Newsletter. FEGUSAL. Fundación General de la Universidad de Salamanca.
- Del Brío, E.B. y Mellado, L. (2015). Resultados de la primera puesta en práctica experimental del proyecto educativo en economía infantil USAL. En Del Brío, E.B. y Miguel, A. (editores) I Jornadas de Educación financiera: un reto para la Universidad. Documentos de Trabajo NTDE. Universidad de Salamanca.
- DG ECFIN. (2015). Directorate General for Economic and Financial Affairs.,2002,from http://ec.europa.eu/dgs/economy_finance/index_en.htm
- Finanzas para Mortales. Proyecto de Educación Financiera., 2013, from http://www.finanzasparamortales.es/
- finanzasparatodos. Plan de Educación Financiera., 2010, from http://www.finanzasparatodos.es/
- Fundación UCEIF. Fundación de la Universidad de Cantabria para el Estudio y la Investigación del Sector Financiero., 2006, from http://www.fundacion‐uceif.org/es http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/
- López, C. (2011). La formación inicial de maestros en aritmética y álgebra a través de los libros de texto. Salamanca: Dpto.De Teoría e Historia De La Educación (Tesis Doctoral Inédita).
- Lusardi, A., Michaud, P., & Mitchell, O. S. (2011). Optimal Financial Literacy and Saving for Retirement. Wharton School Pension Research Council Working Paper 2011‐20. OCDE. Organización para la cooperación y desarrollo económicos. Retrieved September 30, 1961, from http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/
- OECD (2014). PISA 2012 results: Students and money (volume VI) Organization for Economic Co‐operation and Development.
- Rico, L., Marín, A., Lupiáñez, J.L. y Gómez, P. (2008). Planificación de las matemáticas escolares en secundaria. El caso de los números naturales. SUMA, 58, 7‐23.
- Sierra, M. (2005). Los Conceptos de Límite Funcional y Continuidad en los Manuales de Enseñanza Secundaria en la Segunda Mitad del Siglo XX. Resúmenes del Primer Congreso Conjunto de Matemáticas RSME‐SCM‐SEIO‐SEMA. Valencia, España.