Educación financiera en la infanciapropuesta didáctica en Educación Infantil

  1. Brío González, Esther B. del
  2. López Esteban, Carmen
  3. Vereas Talaván, Cristina
Journal:
Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete

ISSN: 2171-9098 0214-4824

Year of publication: 2015

Volume: 30

Issue: 2

Pages: 99-122

Type: Article

More publications in: Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete

Abstract

The recent financial crisis, together with the decepting results of the first `PISA financial assessment´ has brought to light the need to incorporating financial contents in the education system from early ages. This demand, also stated from the OECD, the Spanish entrepreneurs� law of 2013 and the LOMCE, drove Del Brio and Calzada (2015) to present a first proposal to incorporate simple training in finance and entrepreneurship in the early training cycles. Under the logo that by understanding the ethics of economics, `we will help the financial decision-making of children of today be converted into responsible and correct financial decisions as adults´, this paper echoes and implements that proposal which combines tales, economic dictionaries and awareness campaigns to provide children with a sound and ethical financial education

Bibliographic References

  • Banca para todos. Plan de Educación Financiera., 2002, from http://bancaresponsable.com/
  • BOE. Jefatura del Estado (2013). Ley 14/2013, de 28 de septiembre de 2013, de apoyo a los emprendedores y su internacionalización., pp. 78787‐78882.
  • BOE: LOMCE. Jefatura del Estado (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa., pp. 97858‐97921.
  • BOE. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y el Bachillerato., pp. 169‐546.
  • CESE. (2010). Comité Económico y Social Europeo., 1957, from http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.es.home
  • CNMV. (2002). Comisión Nacional del Mercado de Valores. Retrieved January 29, 1989, from http://www.cnmv.es/portal/home.aspx Consumer Classroom. Proyecto de Educación Financiera. Retrieved March, 2013, from http://www.consumerclassroom.eu/es
  • Del Brío, E.B. y Calzada, B. (2015). Educación financiera: un reto para la Universidad. Newsletter. FEGUSAL. Fundación General de la Universidad de Salamanca.
  • Del Brío, E.B. y Mellado, L. (2015). Resultados de la primera puesta en práctica experimental del proyecto educativo en economía infantil USAL. En Del Brío, E.B. y Miguel, A. (editores) I Jornadas de Educación financiera: un reto para la Universidad. Documentos de Trabajo NTDE. Universidad de Salamanca.
  • DG ECFIN. (2015). Directorate General for Economic and Financial Affairs.,2002,from http://ec.europa.eu/dgs/economy_finance/index_en.htm
  • Finanzas para Mortales. Proyecto de Educación Financiera., 2013, from http://www.finanzasparamortales.es/
  • finanzasparatodos. Plan de Educación Financiera., 2010, from http://www.finanzasparatodos.es/
  • Fundación UCEIF. Fundación de la Universidad de Cantabria para el Estudio y la Investigación del Sector Financiero., 2006, from http://www.fundacion‐uceif.org/es http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/
  • López, C. (2011). La formación inicial de maestros en aritmética y álgebra a través de los libros de texto. Salamanca: Dpto.De Teoría e Historia De La Educación (Tesis Doctoral Inédita).
  • Lusardi, A., Michaud, P., & Mitchell, O. S. (2011). Optimal Financial Literacy and Saving for Retirement. Wharton School Pension Research Council Working Paper 2011‐20. OCDE. Organización para la cooperación y desarrollo económicos. Retrieved September 30, 1961, from http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/
  • OECD (2014). PISA 2012 results: Students and money (volume VI) Organization for Economic Co‐operation and Development.
  • Rico, L., Marín, A., Lupiáñez, J.L. y Gómez, P. (2008). Planificación de las matemáticas escolares en secundaria. El caso de los números naturales. SUMA, 58, 7‐23.
  • Sierra, M. (2005). Los Conceptos de Límite Funcional y Continuidad en los Manuales de Enseñanza Secundaria en la Segunda Mitad del Siglo XX. Resúmenes del Primer Congreso Conjunto de Matemáticas RSME‐SCM‐SEIO‐SEMA. Valencia, España.