La Epistemología de Thomas HobbesConocimiento Antepredicativo, Teoría del Lenguaje y Conocimiento Predicativo

  1. David Jiménez Castaño 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Revista de filosofía

ISSN: 0034-8244

Any de publicació: 2018

Número: 43

Pàgines: 49-66

Tipus: Article

DOI: 10.5209/RESF.60199 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista de filosofía

Indicadors

Cites rebudes

  • Cites en Scopus: 1 (20-09-2023)
  • Citas en Web of Science: 0 (28-08-2023)
  • Cites en Dimensions: 0 (02-04-2023)

SCImago Journal Rank

  • Any 2018
  • Impacte SJR de la revista: 0.131
  • Quartil major: Q3
  • Àrea: Philosophy Quartil: Q3 Posició en l'àrea: 315/660

Índice Dialnet de Revistas

  • Any 2018
  • Impacte de la revista: 0,110
  • Àmbit: FILOSOFÍA Quartil: C2 Posició en l'àmbit: 25/100

CIRC

  • Ciències Humanes: A

Scopus CiteScore

  • Any 2018
  • CiteScore de la revista: 0.2
  • Àrea: Philosophy Percentil: 40

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Any 2018
  • JCI de la revista: 0.31
  • Quartil major: Q3
  • Àrea: PHILOSOPHY Quartil: Q3 Posició en l'àrea: 192/316

Dimensions

(Dades actualitzats a data de 02-04-2023)
  • Cites totals: 0
  • Cites recents: 0
  • Field Citation Ratio (FCR): 0.0

Resum

In this article we’ll analyze Hobbes’s theory of knowledge. Following Yves Charles Zarka, we’ll divide his epistemology in two: the antepredicative and the predicative knowledge. The main difference between them is that the second uses the benefits of language to create science, so we’ll have to describe Hobbes’s theory of language too. We’ll also explain the method of science: some kind of compositive-resolutive method but with a linguistic basis.

Referències bibliogràfiques

  • Forteza, B. (1999): L’Objetivitat a la Filosofia Lingüística de Thomas Hobbes, Barcelona, Ed. Univ. Barcelona.
  • Fuertes Herreros, J. L. (2012): “Entre la Transfiguración y la Física de las Pasiones”, Cauriensia, 7, pp. 271-280.
  • Hobbes, Th. (1977): “Terceras Objeciones Hechas por un Célebre Filósofo Inglés con las Respuestas del Autor”, en Descartes, R., Meditaciones Metafísicas con Objeciones y Respuestas, Madrid, Alfaguara.
  • Hobbes, Th. (1991): Libertad y Necesidad y otros Escritos, Barcelona, Península [Es aquí donde encontramos la traducción del capítulo XXX de la Crítica al De Mundo de Thomas White que hemos analizado a lo largo del trabajo].
  • Hobbes, Th. (2000a): De Cive, Madrid, Alianza.
  • Hobbes Th. (2000b): Tratado sobre el Cuerpo, Madrid, Trotta.
  • Hobbes, Th. (2004): Leviatán, Madrid, Alianza.
  • Hobbes, Th. (2005): Elementos del Derecho Natural y Político, Madrid, Alianza.
  • Hobbes Th. (2008): Tratado sobre el Hombre, Madrid, UNED.
  • Jiménez Castaño, D. (2013): “Curiosidad y Lenguaje: una Lectura Secular del Relato Bíblico de la Caída a través de la Filosofía de Thomas Hobbes”, en Fuertes Herreros et al. (eds.), La Teoría Filosófica de las Pasiones y las Virtudes. De la Filosofía Antigua al Humanismo Escolástico Ibérico, Porto, Ed. Húmus.
  • Malherbe, M. (2000), Hobbes ou l’Oeuvre de la Raison, Paris, Vrin.
  • Martinich, A. P. (1996): A Hobbes Dictionary, Oxford, Blackwell.
  • Martinich, A. P. (2005): Hobbes, New York, Routledge.
  • Palacios, V. (2001): Lenguaje y Pacto en Thomas Hobbes, Buenos Aires, Trama Editorial.
  • Peters, R. (1956): Hobbes, Harmondsworth, Penguin.
  • Pettit, Ph. (2008): Made with Words. Hobbes on Language, Mind and Politics, New Jersey, Princeton Univ. Press.
  • Spragens Jr., Th. A. (1973), The Politics of Motion. The World of Thomas Hobbes, Lexington, Univ. of Kentucky Press.
  • Tönnies, F. (1932): Vida y Doctrina de Thomas Hobbes, Madrid, Revista de Occidente.
  • Watkins, J. W. N. (1972): Qué ha Dicho Verdaderamente Hobbes, Madrid, Doncel.
  • Zarka, Y. Ch. (1987) : La Décision Métaphisique de Hobbes. Conditions de la Politique, Paris, Vrin.
  • Zarka, Y. Ch. (1997): Hobbes y el Pensamiento Político Moderno, Barcelona, Herder, 1997.