La musicalización diegética de la crisis en el cine negro holliwodiense de los años 40. La música clásica como signo del conflicto

  1. García Martín, Judith Helvia 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Área abierta

ISSN: 1578-8393

Année de publication: 2018

Titre de la publication: Dossier: La praxis fílmica en los estudios académicos

Volumen: 18

Número: 3

Pages: 389-404

Type: Article

DOI: 10.5209/ARAB.58492 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Área abierta

Résumé

The state of crisis is inherent in . It is represented in a genre that was nourished by the cultural baggage of several directors whose Central European origin and Jewish ancestry conditioned the narrative and aesthetic resources that would be used to capture the drama and anguish of film noir. One of the key elements of representation of these crises was music, both incidental and diegetic. Due to the eminently realistic nature of this cinema, we will focus on the second and, specifically, the so called classical music. After viewing fifty films from the Golden Age of film noir in Hollywood, we observed that this music is used as an element of representation of cultural, social and personal crises, and its functional use plays a crucial role in the survival of the interpretative musical canon, as well as the values associated with its meaning.

Références bibliographiques

  • The American Film Institute catalog of Motion Pictures Produced in the United States: Feature Films, 1931-1940.
  • Barson, Michael. (2013). “Richard Brooks”. Enciclopaedia Britannica. Recuperado de: https://www.britannica.com/biography/Richard-Brooks#ref1182325 (Fecha de acceso: 22/12/2012)
  • Borde, Raymond; Chaumeton, Etienne. (2002). A panorama of American Film Noir (1941-1953). San Francisco: City Light Books.
  • Brook, Vincent. (2009). Driven to Darkness: Jewish Émigré Directors and the Rise of Film Noir. New Jersey: Rutgers University Press.
  • Brown, Royal S. (1994). Overtones and Undertones: Reading Film Music. University of California Press.
  • Burke, Peter. (2003). Formas de hacer historia. Traducción: José Luis Gil Aristu y Francisco Martín Arribas. Madrid: Alianza Editorial.
  • Butler, David. (2002). Jazz Noir: Listening to Music from Phantom Lady to The Last Seduction. Westport: Praeger Publishers.
  • Cain, James M. (1989 [1941]). Mildred Pierce. Nueva York: Vintage Book Edition.
  • Coma, Javier. (1990). Diccionario del Cine Negro. Barcelona: Plaza Janés Editores.
  • Degler, Carl N. (1986). Historia de Estados Unidos. El desarrollo de una nación, 1860-1985. Barcelona: Editorial Ariel, S. A.
  • Martín, Andreu. (2007). “El género policíaco: esencia y personajes” en Álex Sánchez Zapatero y Javier Martín Escribá (eds.), Informe confidencial. La figura del detective en el género negro, Valladolid: Difácil, pp. 21-34.
  • Miklitsch, Robert. (2011). Siren City: Sound and Source Music in Classic American Noir. New Jersey: Rutgers University Press. Versión Ebook.
  • Pavés, Gonzalo M. (2003). El cine negro de la RKO. En el corazón de las tinieblas. Madrid: T&B Editores.
  • Place, Janey; Peterson, Lowell. (1996). “Some visual motifs of film noir”. En Alain Silver y James Urdini (eds.) Film noir reader. New York: Lime light Editions, 65-76.
  • Porfirio, Robert; Silver, Alain; Ursini, James. (2004). El cine negro americano. Los secretos de los cineastas del período clásico. Barcelona: Laertes.
  • Rodríguez de Austria Sánchez de Aragón, Alfonso Maximiliano. (2015). “El código de producción de Hollywood (1930- 1966): censura, marcos (frames) y hegemonía” en Zer, 20-39, pp. 177-193. Recuperado de: http://www.ehu.eus/zer/hemeroteca/pdfs/zer39-10-rodriguez.pdf (Fecha de acceso: 22/12/2012)
  • Sánchez Noriega, José Luis. (1998). Obras maestras del cine negro. Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • Santamarina, Antonio. (1999). El cine negro en 100 películas. Madrid: Alianza Editorial.
  • Silver, Alain., Ursini, James. (2004). Cine negro. Madrid: Taschen.
  • Simsolo, Noël. (2007). El cine negro. Pesadillas verdaderas y falsas. Madrid: Alianza Editorial.
  • Slobin, Mark. (2008). Global Soundtracks: Worlds of Film Music. Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  • Wagner, Jans B. (2017). Jazz and Cocktails: Rethingking Race and the Sound of Film Noir. Austin: University of Texas Press.
  • Webber, William. (1999) “The History of Musical Canon”. En N. Cook y M. Everest (eds) Rethingking Music. Oxford: Oxford University Press.