The websites of primary and secondary schools in Portugalan evaluation proposal

  1. SANTOS, Ana Maria 1
  2. CORDÓN GARCÍA, José Antonio 2
  3. GÓMEZ DÍAZ, Raquel 2
  1. 1 Universidad de Salamanca Univ Portucalense, Portucalense Institute for Legal Research – IJP
  2. 2 E-lectra. Universidad de Salamanca Facultad de Traducción y Documentación.
Revue:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Année de publication: 2017

Volumen: 18

Número: 3

Pages: 37-58

Type: Article

DOI: 10.14201/EKS20171833758 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Education in the knowledge society (EKS)

Résumé

This article proposes an evaluation the quality in educational websites of two degrees of education, Primary School and the High school. To stablish this analysis was used a Model of Evaluation of the Quality of Educational Websites (EQEWS) divided into Functional Aspects, with five criteria: authority, update, usability, accessibility and communication; and Technical-Aesthetic Aspects, with five principles: graphic design and multimedia quality, content, navigation, speed of access and interaction. This propose model of evaluation applied to 57 websites, according to the Likert scale of 0 to 4. We conclude that Secondary School web sites achieved better results in most of the evaluated criteria, it is verified that the authors of these resources are entirely identified with the needs and with the requirement that this degree of education requires the students, with levels of focused on achieving excellent results for university entrance.

Références bibliographiques

  • Aedo, I. & Landoni, M. (2003). Digital contents for education. Educational Technology & Society, 6 (4), 6-7. Access from http://ifets.ieee.org/periodical/6_a/2.pdf.
  • Alves, F. & Quiroa Herrera, M. L. (2007). Análisis y evaluación de sitios web de bibliotecas nacionales: los casos de Brasil y de Portugal. Revista Española de Documentación Científica, 30 (2), 199-217. Access from http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/379/391
  • Area Moreira, M. (2003). De los webs educativos al material didáctico web. Comunicación y pedagogía de nuevas tecnologías y recursos didácticos, 188, 32-37. Access from http://manarea.webs.ull.es/articulos/art17_sitiosweb.pdf
  • Buenadicha Mateos, M., Chamorro Mera, A., Miranda González, F. J., & González López, O. R. (2002). Las universidades españolas en el World Wide web: aplicación de un nuevo índice de evaluación de sítios web. Dirección y organización: Revista de dirección y administración de empresas, 27, 104-111.
  • Calero de la Paz, R., Mercado Idoeta, C., & Segóvia Pérez, M. (2008). Análisis web de las compañías de telefonía móvil en España. In Comunicaciones, vol.2.
  • Carvalho, A. A., Simões, A., & Silva, J. P. (2005). Indicadores de qualidade e de confiança de um site. In M. P. Alves & E. A. Machado (org.), Avaliar as aprendizagens: Actas das Jornadas ADMEE (Braga) CIED, 17-28. Access from http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/7774/1/05AnaAmelia.pdf
  • Carvalho, A. A. A. (2006). Indicadores de qualidade de sites educativos. Cadernos SACAUSEF – Sistema de avaliação, Certificação e Apoio à Utilização de Software para a Educação e a formação, 2, 55-78. Access from https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/5922/1/Indicadores%20de%20Qualidade%20de%20Sites%20-SACAUSEF%20-AAC.pdf
  • Codina, L. (2006). Metodología de análisis y evaluación de recursos digitales en línea. Barcelona: UPF. Access from http://www.digidocweb.net/metodos.htm.
  • Hinrichs, U. & Carpendale, S. (2011). Gestures in the wild: studying multi-touch gesture sequences on interactive tabletop exhibits. Annual Conference on Human factors in computing systems (CHI’11), (2011), 3023–3032. Access from http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1979391
  • Jiménez Piano, M., & Ortiz-Repiso Jiménez, V. (2007). Evaluación y calidad de sedes web. Giijón, Ediciones Trea. ISBN 978-84-9704-318-2.
  • Lopéz Carreño, R. (2007). Los portales educativos: clasificación y componentes. Anales de documentación, 10, 233-244. Access from http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1171/1221
  • Maroco, J. (2014). Análise estatística: Com o SPSS Statistics. 6ª ed. Lisboa: Report Number. ISBN 978-989-96763-4-3.
  • Marquès Graells., P. (2000). Los sitios web de interés educativo: clasificación, evaluación y exploración didáctica. Access from http://dewey.uab.es/pmarques.
  • Nielson, J. (2004). Designing web usability. Munich, Mart-tecnik Verlag.
  • Olvera-Lobo, M. D., & Aguilar-Soto, M. (2011). Los sítios web académicos con información de posgrado: herramientas para su evaluación. Bibliotecológica, 25 (53), 31-57.
  • Olsina, L., Godoy, D., Lafuente, G. J., & Rossi, G. (2008). Specifying quality characteristics and attributes for websites. In Web Engineering: managing diversity & complexity of web application development. Heidelberg, Springer, 266-278. Access from http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F3-540-45144-7_26.
  • Panopoulou, E., Tambouris, E., & Tarabanis, K. (2008). A framework for evaluationg web sites of public authorities. Aslib Proceedings, 60 (5), 517-546.
  • Pinto Molina, M., & Gómez-Camareiro, C. (2011). Propuestas de criterios e indicadores internacionales para la evaluación de los recursos educativos electrónicos. Ibersid, 5, 81-87. Access from http://www.ibersid.eu/ojs/index.php/ibersid/article/view/3935.
  • Pinto Molina, M. (2008). Evaluación de la calidad de recursos electrónicos educativos para el aprendizaje significativo. Cadernos SACAUSEF, 2, 25-43. Access from http://docplayer.es/15797506-Evaluacion-de-la-calida-de-recursos-electronicos-educativos-para-el-aprendizaje-significativo.html.
  • Santos, A. M. (2015). Theoretical-Methodological proposal to evaluate the quality of educational websites to support education. In TEEM '15: Proceedings of the 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality, (Porto, Portugal, 07- 09 Oct. 2015). ACM, New York, NY, 397-401). http://dx.doi.org/10.1145/2808580.2808640. ACM 978-1-4503-3442-6/15/10.
  • Vosylius, A. E. & Lapin, K.. (2015). Usability of Educational Websites for Tablet Computers. In MIDI 2015: Proceedings of the Mulitimedia, Interaction, Design and Innnovation Proceedings of the Mulitimedia, Interaction, Design and Innnovation, (Warsaw, Poland, 29-30 Jun. 2015). ACM, New York, NY. http://dx.doi.org/10.1145/2814464.2814467.