Defensa de la lectura quijotesca en El príncipe que todo lo aprendió en los libros

  1. Miriam Borham Puyal 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Aldizkaria:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Argitalpen urtea: 2018

Alea: 17

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 46-54

Mota: Artikulua

DOI: 10.18239/OCNOS_2018.17.2.1648 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Laburpena

Miguel de Cervantes’ masterpiece Don Quijote de la Mancha (1605, 1615) is a recurrent presence in children’s literature from the 18th century onwards. Together with abridged editions of the novel, it is possible to find less obvious rewritings of the quixotic myth. This is the case of El príncipe que todo lo aprendió en los libros (1909), written by Jacinto Benavente and staged at the “Teatro de los Niños” that he had founded himself. The present article claims that the rewriting of the quixotic myth performed by Benavente aims to defend children’s imagination. In particular, it explores how the prince’s taste for reading is not corrected, but praised, and how the author includes a wide range of references to fairy tales to claim the role of fiction in children’s education. Benavente’s work, then, becomes a story for both adults and children on the power of literature and its effect on the values of the readers.

Finantzaketari buruzko informazioa

Financiado a través del proyecto Narratives of Resilience: An Intersectional Approach to Literature and Other Contemporary Cultural Representations. Referencia: FFI2015-63895-C2-2-R. Convocatoria: Programa Estatal de I+D+i Orientada a los Retos de la Sociedad.

Finantzatzaile

Erreferentzia bibliografikoak

  • Benavente, J. (1953a). Obras completas. Volumen VII. Madrid, España: Aguilar.
  • Benavente, J. (1953b). Obras completas. Volumen XI. Madrid, España: Aguilar
  • Benavente, J. (2010). El príncipe que todo lo aprendió en los libros. Barcelona, España: Juventud.
  • Borham-Puyal, M. (2015a). For the Amusement of His Merry Little Subjects: How British Children Met Don Quixote in the Long Eighteenth Century. Anales Cervantinos, XLVII, 179- 204. doi: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2015.
  • Borham-Puyal, M. (2015b). Learning with Don Quixote for Children: the Presence of the Knight in Interactive Classrooms. Caracteres. Estudios culturales y críticos en la esfera digital, 4(1), 105-127. Recuperado de http://revistacaracteres.net/wp-content/uploads/2015/05/Caracteresvol4n1mayo2015-learningdonquixote.pdf
  • Borham-Puyal, M. (2015c). Quijotes con enaguas, Encrucijada de géneros en el siglo XVIII británico. Valencia, España: JPM Ediciones.
  • Cervera-Borrás, J. (1975). El teatro, cenicienta de la literatura infantil. Educadores, 81, 109-117. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-teatro-cenicienta-de-la-literatura-infantil--0/html/ffbc47dc-82b1-11df-acc7-002185ce6064_3.html#I_1_
  • Cervera-Borrás, J. (1982). Historia crítica del teatro infantil español. Madrid, España: Editora Nacional.
  • Gilman, S. (1989). The Novel according to Cervantes. Berkeley, Estados Unidos: University of California Press.
  • Grenby, M. O. (2011). The Child Reader. 1700-1840. Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
  • Lage-Fernández, J. J. (2013). Bibliotecas escolares, lectura y educación. Barcelona, España: Octaedro.
  • Lathey, G. (2012). ‘Places to Which I Have Never Been’: Don Quixote, the Childhood Imagination, and English-Language Adaptations for Young Readers. Hispanic Research Journal, 13(3), 195-217. doi: https://doi.org/10.1179/1468273712Z.00000000011.
  • Llergo-Ojalva, E., & Viro-Ceballos, I. (2016a). Letras de niños (9). Jacinto Benavente y su Teatro de los Niños. Rinconete. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/mayo_16/12052016_01.htm
  • Llergo-Ojalva, E., & Viro-Ceballos, I. (2016b). Letras de niños (10). El príncipe que todo lo aprendió en los libros. Rinconete. Recuperado de https://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/mayo_16/25052016_01.htm
  • Martín-González, N. (2011). Guía Didáctica. El príncipe que todo lo aprendió en los libros. Málaga: Imagraf Impresores. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/ishare-servlet/content/bfc321ad-5e04-4cdd-8739-4b4bc82fa2d6
  • Martín-Roguero, N. (2007). El uso del Quijote en el aula. Revisión histórica de ediciones escolares y paratextos didácticos. Ocnos, 3, 77-90. doi: http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2007.03.05.
  • Lucía-Megías, J.M. (2007). También los niños leen el Quijote. Madrid, España: Centro de Estudios Cervantinos.
  • Montesinos-Ruiz, J. (s. f.). Guía didáctica número 3. 3º ESO. El príncipe que todo lo aprendió en los libros. Recuperado de http://servicios.educarm.es/templates/portal/ficheros/websDinamicas/154/elprinciopequeloaprendio.pdf
  • Oittinen, R. (2006). No Innocent Act: On the Ethics of Translating for Children. En J. V. Coillie, & W. P. Verschueren (Eds.), Children’s Literature in Translation. Challenges and Strategies (pp. 35-46). Manchester, Reino Unido: St. Jerome Publishing.
  • Pardo-García, P. J. (1998). Don Quijote y los eruditos: Sobre la sátira quijotesca de la pedantería en la literatura francesa del siglo XVIII. En Actas del III Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas (pp. 149-157). Mallorca, España: Universidad de las Islas Baleares.
  • Pardo-García, P. J. (2005). Tobias Smollett’s Humphry Clinker and the Cervantine Tradition in Eighteenth-Century English Fiction. En D. Fernández-Morera, & M. Hanke (Eds.), Cervantes in the English-Speaking World: New Essays (pp. 81-106). Barcelona, España: Reichenberger.
  • Sánchez-Mendieta, N. (2007). El Quijote leído por los más jóvenes. Itinerario por dos siglos de lecturas quijotescas. En J. M. Lucía Megías (Ed.), También los niños leen el Quijote (pp. 13-53). Madrid, España: Centro de Estudios Cervantinos.
  • Spitzer, L. (1962). On the Significance of Don Quijote. MLN, 77(2), 113-129. doi: https://doi.org/10.2307/3042856.
  • Urbina, E., & González Moreno, F. (2011). Historia y practicas iconográficas del Quijote juvenil ilustrado en el siglo diecinueve. Tintas. Quaderni di letterature iberiche e iberoamericane, 1, 43-55. doi: https://doi.org/10.13130/2240-5437/1797.
  • Welsh, A. (2002). The Influence of Cervantes. En A. J. Cascardi (Ed.), The Cambridge Companion to Cervantes (pp. 80-99). Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.