Ética del dolor y terapéutica en la filosofía griega

  1. Ignacio García Peña 1
  1. 1 Universidad de Salamanca, España
Revista:
Disputatio. Philosophical Research Bulletin

ISSN: 2254-0601

Ano de publicación: 2017

Volume: 6

Número: 7

Páxinas: 511-535

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Disputatio. Philosophical Research Bulletin

Proxectos relacionados

Filosofía del dolor

2016/00105/001

Resumo

When thinking about Nature was replaced by the reflection upon human affairs, pain became one of the central themes of Greek Philosophy. Its presence was constant through myths and tragedies, but we cannot find a philosophical reflection on human pain and suffering until the end of the fifth century. The detailed considerations made by Plato and Aristotle gave way to different approaches during the Hellenistic period, which eluded the political dimension of pain and focused their attention on the individual in an attempt to find serenity and tranquillity.

Referencias bibliográficas

  • ARISTÓTELES (1993). Ética nicomáquea. Ética eudemia. Madrid: Gredos.
  • CAPPELLETTI, Ángel J. (1996). Los Estoicos antiguos. Madrid: Gredos.
  • CARDONA SUÁREZ, Luis Fernando (2014). «¿Toda vida es en esencia sufrimiento?». En Filosofía y dolor. Hacia la autocomprensión de lo humano, editado por Luis Fernando Cardona Suárez. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, pp. 23–66.
  • CHOZA, Jacinto (1977). «Dimensiones antropológicas del dolor». Anuario Filosófico 10, no. 2: pp. 39–57.
  • CICERÓN (2005). Disposiciones tusculanas. Madrid: Gredos.
  • CICERÓN, Marco Tulio (1987). Del supremo bien y del supremo mal. Madrid: Gredos.
  • CROMBIE, Ian M. (1979). Análisis de las doctrinas de Platón. Madrid: Alianza.
  • DAZA DE CABALLERO, Rosita (2014). «Dolor y cuidado. Un camino hacia la comprensión de la fragilidad humana». En Filosofía y dolor. Hacia la autocomprensión de lo humano, editado por Luis Fernando Cardona Suárez. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, pp. 95–118.
  • DIÓGENES LAERCIO (2007). Vidas de los filósofos ilustres. Madrid: Alianza.
  • EPICTETO (1993). Disertaciones por Arrriano. Madrid: Gredos.
  • ERGINEL, Mehmet M. (2001). «Plato on the psychology of pleasure and pain». Phoenix 65: pp. 288–314.
  • EVANS, Matthew (2007). «Plato and the meaning of pain». Apeiron 40: pp. 71–93.
  • FILÓSTRATO (1999). Vida de los sofistas. Madrid: Gredos.
  • GARCÍA PEÑA, Ignacio (2007). «La filosofía como arte de la medida en Platón». Anales del Seminario de Historia de la Filosofía 24: pp. 7–42.
  • GONZÁLEZ GARCÍA, Moisés (ed.) (2006). Filosofía y dolor. Madrid: Tecnos.
  • GUTHRIE, William K.C. (1988–1992). Historia de la filosofía griega, vols. IV–VI. Madrid: Gredos.
  • HADOT, Pierre (2013). La ciudadela interior. Barcelona: Alpha Decay.
  • JAEGER, Werner (1996). Paideia. Los ideales de la cultura griega. Madrid, F. C. E.
  • KOSMAN, Aryeh L. (1980). «Being Properly Affected: Virtues and Feelings in Aristotle’s Ethics». En Essays on Aristotle’s Ethics, editado por Amélie Oksenberg Rorty. Berkeley y Los Angeles: University of California Press, pp. 103–116.
  • LONG, Anthony A. (1975). La filosofía helenística. Madrid: Alianza.
  • MARCO AURELIO (1977). Meditaciones. Madrid: Gredos.
  • MÁRSICO, Claudia (2008). Filósofos socráticos. Testimonios y fragmentos, I. Megáricos y cirenaicos. Buenos Aires: Losada.
  • NUSSBAUM, Martha C. (1995). La fragilidad del bien. Madrid: Visor.
  • NUSSBAUM, Martha C. (2003). La terapia del deseo. Barcelona: Paidós.
  • OKSENBERG RORTY, Amélie (ed.) (1998). Philosophers on Education: Historial Perspectives. Londres y Nueva York: Routledge.
  • ONFRAY, Michel (2007). Las sabidurías de la antigüedad. Barcelona: Anagrama.
  • PETERS, Mathijs (2014). Schopenhauer and Adorno on Bodily Suffering: A Comparative Analysis. Nueva York: The Palgrave Macmillan. doi: https://doi.org/10.1057/9781137412171
  • PLATÓN (1987). Diálogos, II (Gorgias, Menéxeno, Eutidemo, Menón, Crátilo). Madrid: Gredos.
  • PLATÓN (1988). La República. Madrid: Alianza.
  • PLATÓN (1992). Diálogos, III (Fedón, Banquete, Fedro). Madrid: Gredos.
  • PLATÓN (1992). Diálogos, VI (Filebo, Timeo, Critias). Madrid: Gredos.
  • PLATÓN (1999). Diálogos, VIII. Leyes, Libros I–VI. Madrid: Gredos.
  • PLATÓN (2004). Fedón. Fedro. Madrid: Alianza.
  • PLUTARCO (2004). Obras morales y de costumbres (Moralia), XII. Madrid: Gredos.
  • RIST, John M. (1995). La filosofía estoica. Barcelona: Crítica.
  • SÉNECA (2008). Diálogos. Madrid: Gredos.
  • TAFALLA, Marta (2009). Theodor W. Adorno: Una filosofía de la memoria. Barcelona: Herder.
  • VV.AA. (1985). Los filósofos presocráticos, II. Madrid: Gredos.