Utilidad del Children's Embedded Figures Test en el Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad

  1. José Antonio López Villalobos
  2. Isabel Serrano Pintado
  3. Jesús María Andrés de Llano
  4. Juan Delgado Sánchez-Mateos
  5. Susana Alberola López
  6. Ana María Sacristán Martín
  7. Isabel Pérez García
  8. Ana Belén Camina Gutiérrez
Zeitschrift:
Clínica y salud: Investigación Empírica en Psicología

ISSN: 1130-5274

Datum der Publikation: 2010

Ausgabe: 21

Nummer: 1

Seiten: 93-103

Art: Artikel

DOI: 10.5093/CL2010V21N1A8 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Clínica y salud: Investigación Empírica en Psicología

Zusammenfassung

Objectives: To assess the differences among patients with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and control subjects, in relation to their global/analytical way of processing information and to find the best model based in Children´s Embedded Figures Test (CEFT) which permits prediction and diagnosis of ADHD, and analyzing the validity of the test for the diagnostic of the disease. Method: We study 100 ADHD cases (DSM-IV criteria) and 100 controls, ranging between 7 and 11 years of age, analyzed with CEFT. Controls were randomly recruited and matched by age, gender and sociodemography area with cases. Results: Cases show an average cognitive style significantly more field dependent (d = 1.36), reflecting a more global way of processing information than controls at all ages. The logistic regression model that best predicts ADHD is constituted by age, gender and CEFT direct marks and the derived formula from the model shows an 80% of sensitivity and a 84% specificity for ADHD, taking as gold standard the DSM-IV criteria. Conclusion: CEFT test shows utility and of appropriate validity for diagnosing ADHD.

Bibliographische Referenzen

  • Amador, J.A., Kirchner, T. (1997). Relations of scores on Children's embedded figures test with age, item difficulty and internal consistency. Perceptual and Motor Skills. 85. 657-682
  • (2002). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSMIV-TR). Masson. Barcelona.
  • Arce, E, Santisteban, C. (2006). Impulsivity: A review. Psicothema. 18. 213-220
  • Arco, J.L., Fernández, F.D., Hinojo, J. (2004). Trastorno con déficit de atención con hiperactividad: intervención psicopedagógica. Psicothema. 16. 408-414
  • Barkley, R. A.. (2006). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment. Guilford Press. New York.
  • Brown, E.T.. (2000). Attention - Deficit Disorders and comorbidities in Children, Adolescents, and Adults. American psychiatric Press. Washington^eDC DC.
  • Davis, J.K.. (1991). Field dependence-independence cognitive style across the life span. Erlbaum. New York.
  • Gadow, K. D., Sprafkin, J. (1997). Child Symptom Inventory 4, Norms manual. Checkmate Plus. Stony Brook^eNY NY.
  • Guisande, M.A., Páramo, M.F., Tinajero, C, Almeida, L.S.. (2007). Field dependence-independence (FDI) cognitive style: An analysis of attentional functioning. Psicothema. 19. 572-577
  • Guisande, M.A., Soledad, M, Almeida, L.S, Tinajero, C, Páramo, M.F.. (2008). Digits backward and the Children's embedded figures test among school-age Spanish children. Perceptual and Motor Skills. 107. 923-932
  • Jarqué, S, Tárraga, R, Miranda, A. (2007). Conocimientos, concepciones erróneas y lagunas de los maestros sobre el trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Psicothema. 19. 585-590
  • Jonassen, D.H., Grabowsky, B.L.. (1993). Handbook of Individual Differences, Learning and Instruction. Lawrence Erlbaum Associates. Hillsdale^eNJ NJ.
  • López-Villalobos, J.A.. (2002). Perfil evolutivo, cognitivo, clínico y socio-demográfico de las personas con trastorno por déficit de atención con hiperactividad, atendidas en una unidad de salud mental.
  • López-Villalobos, J.A.. (2005). Estilos cognitivos reflexivo-impulsivo (R-I), flexible-rígido (F-R) y dependiente-independiente de campo (D-I): Análisis discriminante de subtipos del trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Psiquiatría. com.
  • López-Villalobos, J.A., Serrano, I, Delgado, J, Montes, J.M., Sánchez, M.I., Ruiz, F. (2003). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad: Desarrollo de estilos cognitivos reflexivo-impulsivo, flexible-rígido y dependiente-independiente de campo. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil. 20. 166-175
  • López-Villalobos, J.A., Serrano, I, Delgado, J. (2004). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad: comorbilidad con trastornos depresivos y de ansiedad. Psicothema. 16. 402-407
  • Martinussen, R, Hayden, J, Hogg-Johnson, S, Tannock, R. (2005). A meta-analysis of working memory impairments in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 44. 377-384
  • Miranda, A, Rosello, B, Soriano, M. (1998). Estudiantes con deficiencias atencionales. Promolibro. Valencia.
  • Mirsky, A.F.. (1996). Attention, Memory and Executive function. Paul. H. Brookes. Baltimore.
  • Orjales, I. (1991). Eficacia diferencial en técnicas de intervención en el síndrome hipercinético.
  • Witkin, H.A., Oltman, P.K., Raskin, E, Kart, S.A.. (1987). Test de Figuras Enmascaradas. TEA. Madrid.
  • Zhang, L.F.. (2004). Field-dependence/independence: Cognitive style or perceptual ability? - validating against thinking styles and academic achievement. Personality and Individual Differences. 37. 1295-1311