La influencia de las estrategias en la Prueba de Acceso a la Universidad en los conocimientos matemáticos de los estudiantes de Ingeniería

  1. Nieto Isidro, Susana 1
  2. Martínez Abad, Fernando 1
  3. Rodríguez Conde, María José 1
  1. 1 Universidad de Salamanca Instituto Universitario de Ciencias de la Educación
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2017

Volume: 28

Issue: 1

Pages: 125-144

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2017.V28.N1.48977 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

It is analyzed what is the initial level of knowledge of Calculus for 402 students who access to university degrees on engineering during the academic years 2011-2012, 2012-2012-2013 and 2013-2014. These differences are classified taking into account their way of entrance of the students and their strategy facing the mathematics examination included into the current Spanish Access to University Examination (PAU). From the results of an anonymous questionnaire has been designed by the authors, it has been determined the presence of four significant groups of freshman students. The first group correspond to the students who have overcome the specific mathematics test of the PAU; a second group correspond to the students who have not passed this test in the PAU; the third group is formed by the students who have avoided this examination, and finally the fourth group is constituted by the students coming from Vocational Training Modules. Through the use of non-parametric analysis (analysis post-hoc based in Kruskal-Wallis’ contrast), it has been determined that these four groups show a level of Calculus knowledge which is significantly different. This situation affects to the teacher’s labor because it supposes an important didactic adaptation along the mathematical subjects during the first academic year to improve these poor basic mathematical skills.

Bibliographic References

  • Abad, F. J. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Síntesis.
  • Bastian, M., Heymann, S., y Jacomy, M. (2009). Gephi: an open source software for exploring and manipulating networks. Proceedings Third ICWSM, 8, 361-362. Recuperado de http://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/09/paper/viewFile/ 154Forum/1009 (12-01-15).
  • Boal, N., Bueno, C. Lerís, M. D. y Sein-Echaluce, M. L. (2008). Las habilidades matemáticas evaluadas en las Pruebas de Acceso a la Universidad. Un estudio en varias Universidades Públicas españolas. Revista de Investigación Educativa, 26 (1), 11–23.
  • Bowen, E., Prior, J., Lloyd, S., Thomas S. y Newman-Ford, L. (2007). Engineering more engineers — bridging the mathematics and careers advice gap. Engineering Education 2 (1), 23–31.
  • Campbell, D. T., y Stanley, J. (1963). Experimental and quasi-experimental designs for research. Chicago: Wadsworth Publishing.
  • Cobos, M., Arevalillo, M., Moreno, P., y Olanda, R. (2013). Estudiando el nivel en matemáticas de alumnos de nuevo ingreso en ingeniería informática: percepción y realidad. Actas XIX Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI) pp. 233–239. Castellón, España.
  • Contreras, A., Ordoñez, L. y Wilhelmi, M. (2010). Influencia de las pruebas de acceso a la Universidad en la enseñanza de la integral definida en el bachillerato. Enseñanza de las ciencias, 28 (3), 367–384.
  • Engineering Council (2000). Measuring the mathematics problem. The Engineering Council, Londres. Recuperado de http://www.engc.org.uk. (12-01- 2015).
  • European Society for Engineering Education (SEFI) (2013). A framework for mathematics curricula in engineering education. Recuperado de http://sefi.htw-aalen.de/ Curriculum/Competency based curriculum incl ads.pdf (12-01-2015).
  • Gómez- Chacón, I. M. (2009). Actitudes matemáticas: propuestas para la transición del Bachillerato a la Universidad. Educación Matemática, 21 (3), 5–32.
  • Henderson, S., y Broadbridge, P. (2007). Mathematics for 21st century engineering students. Proceedings of the 2007 Australasian Association of Engineering Education. Melbourne, Australia.
  • Heredia, S., Méndez, D. y Moreno, J. (2011). Datos de acceso de los estudiantes del Grado en Ingeniería de la Edificación. IX Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: Diseño de buenas prácticas docentes en el contexto actual, p.116. Alicante, España. Recuperado de http://m.web.ua.es/en/ice/jornadas-redes-2011/ documentos/posters/184646.pdf (12-01-2015).
  • Hidalgo, S., Maroto, A. y Palacios, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de Educación 334, 75–95.
  • Huidobro, J. A., Méndez, A. y Serrano, M. L. (2010). Del Bachillerato a la Universidad: las Matemáticas en las carreras de ciencia y tecnología. Aula Abierta, 38 (1), 71–80.
  • Institute of Physics (2011) Mind the gap. Mathematics and the transition to A-levels to physics and engineering degrees. The Institute of Physics. Londres. Recuperado de http://www.iop.org (12-01-2015)
  • Kent, P. y Noss, R. (2003). Mathematics in the university education of engineers. Ove Arup Foundation Report, Ove Arup Foundation, Londres.
  • Kerlinger, F., y Lee, H. (1999). Foundations of behavioral research (4 ed.). Chicago: Wadsworth Publishing
  • Levene, H. (1960). Robust tests for equality of variances. En I. Olkin, S. G. Ghurye, W. Hoeffding, W. G. Madow, y H. B. Mann (Eds.), Contributions to Probability and Statistics: Essays in Honor of Harold Hotelling (pp. 278-292). Standford, California: Standford University Press.
  • Mallart (2014). La resolución de problemas en la prueba de Matemáticas de acceso a la universidad: procesos y errores. Educatio Siglo XXI, 32 (2), 233-254.
  • Massey, F. J. (1951). The Kolmogorov-Smirnov Test for Goodness of Fit. Journal of the American Statistical Association, 46 (253), 68-78.
  • Mustoe, L. (2002). The mathematics background of the undergraduate engineers. International Journal of Electrical Engineering Education, 39 (3), 192–200.
  • Mustoe, L. y Lawson, D. (2002) Mathematics for the European engineer. A curriculum for the twenty-first century. Recuperado de http://sefi.htw-aalen.de/Curriculum/sefimarch2002.pdf (12-01-2015).
  • Nortes, A. y Nortes, R. (2010). Resolucion de problemas de matematicas en las pruebas de acceso a la Universidad: errores significativos. Educatio siglo XXI, 28 (1), 317–342. Rasch, G. (1961). On General Laws and the Meaning of Measurement in Psychology. Danmarks pædagogiske Institut.
  • Ruiz de Gauna, J. y Sarasua, J. (2011). ¿Mejoran los resultados con el nuevo sistema de selectividad?. Bordón, 63 (4), 111–121.
  • Ruiz de Gauna, J. y Sarasua, J. (2013). Estudio comparado de los resultados de las pruebas de acceso a la universidad en Cataluña, Comunidad Valenciana y País Vasco. Ikastorratza, e-Revista de didáctica, 11, 5-24.
  • Siegel, S. (1970). Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas.
  • Tejedor F. J. (2006). Análisis inferencial de datos en educación. Madrid: La Muralla.