Ana MariscalLa primera productora y directora cinematográfica en la postguerra española censurada

  1. Gutiérrez San Miguel, Begoña 1
  2. Calvo Ortega, Elena 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Investigaciones feministas

ISSN: 2171-6080

Year of publication: 2018

Issue Title: Monográfico: Mujeres sujeto y objeto del arte de posguerra

Volume: 9

Issue: 1

Pages: 101-118

Type: Article

DOI: 10.5209/INFE.55940 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Investigaciones feministas

Abstract

Ana Mariscal, known for her actress facet during post-war Franco period, was one of the pioneers in the Spanish production and direction field. However, it was an obscured, ignored and censured facet by the Franco regimen. She produced one of the few Spanish neorealist films entitled Segundo López aventurero urbano, in which presents Madrid as a ravaged city by the war and as a place where the characters are looking for survive doing temporary works such as picking up butts, moving furniture and selling paper flowers. It was a half-destroyed city with the battle marks in its streets and buildings. El Camino was a film adapted from Delibes´s work and it was the unique film that had certain facilities to be released. She was also scriptwriter and writer and her book entitled Hombres was vetoed by Franco regime censorship and it couldn´t be published until 1992. She was contradictory in her ideology and represents all those desinherited of the country who were looking for a human face as a reflection of reality.

Bibliographic References

  • Alfonso García, Mª del Carmen (2013). Llamas y rescoldos nacionales: con la vida hicieron fuego, novela de Jesús Evaristo Casariego (1953) y película de Ana Mariscal (1957). Arbor Vol. 187, 1087-1106.
  • Camí -Vela, María (2001). Mujeres detrás de la cámara. Madrid: Ocho y Medio.
  • Cebollada, Pascual y Santa Eulalia, Mary (2000). Madrid y el cine. Panorama filmográfico de cien años de historia. Comunidad de Madrid.
  • De las Heras, Beatriz (2011). Madrid en la pantalla, 1950-1970. El retrato de la nueva España a través de la imagen proyectada de su capital. O Olho da História. N. 17, Salvador (Brasil).
  • Espín, Manuel (2012). Mujeres en el filo de la navaja. Málaga: Ediciones Corona Borealis.
  • Fonseca, Victoria (2003). Ana Mariscal. Una cineasta pionera. España: Egeda.
  • Mariscal, Ana (1992). Hombres. Madrid: Avapiés. Reedición de la obra de 1943.
  • Mariscal, Ana (1948). Notas de una actriz. Bilbao: De Conferencias y Ensayos.
  • Mariscal, Ana (1984). Cincuenta años de Teatro en Madrid. Madrid: Avapiés.
  • Núñez Domínguez, Trinidad (2010). Mujeres directoras de cine: un reto, una esperanza. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. N. 37, 121-133.
  • Núñez, Trinidad (2008). La mujer dibujada. El sexismo en las películas y en las series de animación, en Loscertales, Felicidad y Núñez, Trinidad (coord.). Los medios de comunicación con mirada de género. Granada: Instituto Andaluz de la Mujer; 139-162
  • García Manso, Angélica (2016). Apuntes didácticos sobre la edad de oro del cine en Cáceres y el papel de la diócesis en su desarrollo. Cauriensia. Vol. XI, 545-566.
  • Gil Gascón, Fátima (2011). Españolas en un país de ficción. La mujer en el cine franquista (1939-1963). Zamora: Comunicación Social.