La segregación horizontalEl riesgo de los agregados estadísticos

  1. Obdulia M. Torres González
Journal:
Feminismo/s
  1. Mañas Viejo, Carmen (coord.)
  2. Martínez Sanz, Alicia (coord.)

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Year of publication: 2018

Issue Title: Sexo y bienestar. Mujeres y diversidad

Issue: 31

Pages: 231-250

Type: Article

DOI: 10.14198/FEM.2018.31.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Feminismo/s

Abstract

This article shows the risk of using statistical aggregates in horizontal segregation studies. The analysis suggests that its use can lead to erroneous conclusions and inappropriate policy measures. Horizontal segregation is more than the underrepresentation of women in the STEM fields, it also affects some fields of the humanities and social sciences. It is also considered that the emphasis given to STEM studies has influenced the direction taken by the research agenda: the fundamental factor studied is the performance in mathematics by women and this does not explain the different participation of women in humanities or social sciences. In studies of horizontal segregation, equal attention must be paid to the choices of boys and girls. Finally, the phenomena of vertical segregation in feminized and masculinized fields are briefly analyzed.

Bibliographic References

  • European Commission. Science policies in the European Union: Promoting excellence through mainstreaming gender equality. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 1999.
  • European Commission. She Figures 2003. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2004.
  • European Commission. Meta-analysis of gender and science research. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012.
  • European Commission. Special Eurobarometer 465. Gender Equality 2017. Gender Equality, Stereotypes, and Women in Politics. Luxembourg: Directorate-General for Justice and Consumers and co-ordinated by the Directorate-General for Communication, 2017.
  • Gómez Rodríguez, Amparo. La estirpe maldita. La construcción científica de lo femenino. Madrid: Ediciones Minerva, 2004.
  • Hayes, Rader, “Men’s Decisions To Enter or Avoid Nontraditional Occupations”. The Career Development Quaterly 35 (1986): 89-101. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1986.tb00769.x
  • LEY ORGÁNICA 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Boletín Oficial del Estado, Pag. 12611, 23 de marzo de 2007.
  • MECD. Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2017. Informe español. Madrid: Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial Instituto Nacional de Evaluación Educativa, 2017.
  • NAS. Beyond Bias and Barriers: Fulfilling the Potential of Women in Academic Science and Engineering. Washington DC: National Academic Press, 2007.
  • OCDE. Manual on the measurement of human resources devoted to S&T. “Canberra Manual”. Brussels, Luxembourg: OCDE, 1995.
  • OCDE. Manual de Frascati. Propuesta de Norma Práctica para Encuestas de Investigación y Desarrollo Experimental. París: FECYT, 2003.
  • Pastor, Inmaculada, Ángel Belzunegui, Paloma Pontón. ”Mujeres en sanidad: entre la igualdad y la desigualdad”. Cuadernos de Relaciones Laborales 30 (2012): 497-518.
  • Pérez Sedeño, Eulalia, Marta I. González, María Jesús Santesmases, Arantxa Martín, Paloma de Villota, Ana Guill, Esther Ortega, Verónica Sanz y Adriana Kiczkowsk. La situación de las mujeres en el sistema Educativo de ciencia y tecnología en España y su contexto internacional. Programa de análisis y estudios de acciones destinadas a la mejora de la Calidad de la enseñanza superior y de actividades del profesorado Universitario (REF: S2/EA2003-0031)2003. http://www.ohchr.org/Documents/Issues/CulturalRights/ConsultationEnjoyBenefits/UNESCOLASITUACIaNDELASMUJERESENELSISTEMA.pdf
  • RD 415/2015, Boletín Oficial del Estado, p. 50319, 17 de junio de 2015.
  • Rubio, Isabel. “Hay niñas que sí sueñan con ser como Marie Curie”. El País 22 noviembre 2017. Edición digital. Consultado el 05/12/2017.
  • Torres, Obdulia. “Science and Gender Indicators: a critical review”. International Journal of Gender, Science and Techonoloy 4 (2012): 24-47.
  • UNESCO. Clasificación Internacional Normalizada de la Educación CINE 2011. Montreal, Quebec: Instituto de Estadística de la UNESCO, 2013.