Estudio comparativo de la estimación de cantidades continuas que hacen los estudiantes de secundaria y futuros maestros

  1. Castillo-Mateo, Jesús 1
  2. Segovia, Isidoro 2
  3. Molina, Marta 2
  1. 1 I.E.S. “Algazul”, España
  2. 2 Universidad de Granada, España
Revue:
PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

ISSN: 1887-3987

Année de publication: 2017

Volumen: 12

Número: 1

Pages: 43-59

Type: Article

DOI: 10.30827/PNA.V12I1.6538 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

D'autres publications dans: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

Résumé

Comparative Study of Secondary Students and Prospective Primary Teachers´ Estimation Skills of Continuous QuantitiesIn this paper we analyze the results and processes used by third-year secondary students and prospective elementary teachers in estimation tasks of continuous quantities of length, surface, capacity and mass. The results show no differences between both groups of students. Both are good estimators of length and surface but underestimate capacity and mass. No big differences are detected in the processes and strategies used, except a higher and more effective use of formulas in the case of prospective teachers.

Références bibliographiques

  • Arnal, J., del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Metodologías de investigación educativa. Barcelona, España: Labor.
  • Bright, G.W. (1976). Estimation as part of learning to measure. En D. Nelson y R. E. Reys (Eds.), Measurement in School Mathematics: 1976 Yearbook (pp. 87-104). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Boletín Oficial del Estado (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. (Vol. BOE Nº 52, pp. 19349-19420). Madrid, España: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Castillo-Mateo, J. J. (2006). Estimación de cantidades continuas: longitud, superficie, capacidad y masa (Trabajo de investigación tutelada). Universidad de Granada, España.
  • Castillo-Mateo, J. J. (2012). Estimación de cantidades continuas: longitud y superficie (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España.
  • Frías, A., Gil, F. y Moreno, M. F. (2001). Introducción a las magnitudes y la medida. Longitud, masa, amplitud y tiempo. En E. Castro (Ed.), Didáctica de la Matemática en la Educación Primaria (pp. 477-502). Madrid, España: Síntesis.
  • Forrester, M. A., Latham, J. y Shire, B. (1990). Exploring estimation in young primary school children. Educational Psychology, 10(4), 283-300. doi: 10.1080/0144341900100401
  • Gooya, Z., Khosroshahi, L. G. y Teppo, A.R. (2011). Iranian students’ measurement estimation performance involvinglinear and area attributes of real-world objects. ZDM, 43(5), 709-722. doi: 10.1007/s11858-011-0338-1
  • Jones, M. G., Taylor, A. y Broadwell, B. (2009). Estimating linear size and scale: Body rulers. International Journal of Science Education, 31(11), 1495-1509. doi: 10.1080/09500690802101976
  • Joram, E., Subrahmanyam, K., y Gelman, R. (1998). Measurement estimation: Learning to map the route from number to quantity and back. Review of Educational Research, 68(4), 413-449. doi: 10.3102/00346543068004413
  • Hildreth, D. J. (1983). The use of strategies in estimating measurements. The Arithmetic Teacher, 30(5), 50-54.
  • Pizarro, N. (2015). Estimación de medida: el conocimiento didáctico del contenido de los maestros de primaria (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona, España.
  • Pizarro, N., Gorgorió, N. y Albarracín, L. (2015). La definición del concepto estimación de medida de los maestros de primaria. En R. Flores (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 28 (pp. 1202-1209). Barranquilla, Colombia: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.
  • Reys, R. E. (1984). Mental computation and estimation: Past, present, and future. The Elementary School Journal, 84(5), 547-557. doi: 10.1086/461383
  • Segovia, I., Castro, E., Castro, E. y Rico, L. (1989). Estimación en cálculo y medida. Madrid, España: Síntesis.
  • Segovia, I. y de Castro, C. (2013). La estimación y el sentido de la medida. En L. Rico, M. C. Cañadas, J. Gutiérrez, M. Molina e I. Segovia (Eds.), Investigación en Didáctica de la Matemática. Homenaje a Encarnación Castro (pp. 43-49). Granada, España: Comares.
  • Siegel, A. W., Goldsmith, L. T., y Madson, C. R. (1982). Skill in estimation problems of extent and numerosity. Journal for Research in Mathematics Education, 13(3), 211-232.
  • Wilson, G. M., y Cassell, M. (1953). A research on weights and measures. The Journal of Educational Research, 46(8), 575-585.