Nuevos materiales didacticos virtuales para un Curso Cero de Matematicas en las titulaciones de Economa y Empresa

  1. Cascón, J.M. 1
  2. del Campo, R. 1
  3. García, M.D. 1
  4. Sánchez, G. 1
  5. Cesteros, F. 1
  6. Manrique, A. 1
  7. García-Bernalt, B. 1
  8. Santos, G. 1
  1. 1 Univesidad de Salamanca
Revista:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Any de publicació: 2017

Número: 25

Tipus: Article

Altres publicacions en: Anales de ASEPUMA

Resum

The problem of declining in basic mathematical skills and in the level of mathematical preparation of students entering higher education is widely recognized. In order to enhance student achievement, the authors have developed a Pre-Core Mathematics online course for rst year students at the Faculty of Economics and Business. Its primary aim is to provide students with basic mathematical knowledge to improve their technical skills as part of their university degree. The format is exible to enable students to work at their own pace. The contents are organised into four sections: theoretical basis, interactive activities designed to help students learn, applications to economic problems, and evaluation tests with feedback on their performance. We have used free and open source software (eXeLearning and LATEX/Beamer) as well as commercial software (Mathematica). The interactive material may be added to a course in Moodle.

Referències bibliogràfiques

  • Bocyl no. 86, 08/05/2015. ORDEN EDU/362/2015, pp. 32051- 32480.
  • Cabero, J. (2006) ”Bases pedag´ogicas del e-learning”. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC) vol. 3, no1.
  • Campo del, B.; Macia, M.; Manjabacas, G. (2014). ” ¿Qué podemos `hacer para solventar las carencias en matemáticas de los alumnos de nuevo ingreso?” Actas de las XX JENUI pp. 295-302.
  • García Aretio, L.; García Blanco, M. (2016). ” Modelos educativos a distancia ligados a los desarrollos tecnológicos”. Porta Linguarum Monográfico I Sep. 2016, pp. 17-29,
  • Knuth, D. E. (1984) The TeXbook, Addison-Wesley.
  • Lamport, L. (1986) LaTeX: A Document Preparation System. AddisonWesley. Manual de Exelearning (Herramienta de autor para la creación de contenidos)”. Centro Innovación. Universidad de Oviedo.
  • Martin Caraballo, A.M.; Tenorio Villalon, A.F.; Bermudo Navarrete, S. (2014). ”Carencias de competencias de Matemáticas básicas en los alumnos de nuevo ingreso”. Anales de Asepuma. Actas de las XXII Jornadas, 22, 1106.
  • Martin Caraballo, A.; Tenorio Villalon,A. (2014). ” Evaluación de competencias matemáticas básicas mediante resolución de problemas con ayuda de paquetes de cálculo simbólico” I Seminario Iberoamericano de innovación Docente de la Universidad Pablo Olavide
  • Monge Herandez, A. et al. ´ Proyecto Exelearning.[Documento en línea][Fecha de consulta 28/03/2017]
  • Romea Castro, R. (2011). ” Los nuevos paradigmas para los procesosde enseñanza/aprendizaje en la Sociedad del Conocimiento en E/LE”. Magriberia, no 4, pp. 105-116.
  • Tantau, T. (2003) LATEX Beamer Class