TIC en la enseñanza de lenguas y su aplicación al griego antiguo

  1. Juan Luis García Alonso
Journal:
Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

ISSN: 2254-4496

Year of publication: 2017

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 465-480

Type: Article

More publications in: Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

Abstract

In this paper, an overview of the outcomes and possibilities of two current language-related projects is offered. The two Erasmus+ projects are E-Lengua (Strategic Partnerships) and XCELING (Capacity Building). E-Lengua explores the uses of ICT-related methodologies and tries to determine how best make use of them. XCELING aims at applying these findings to the Egyptian context. An analysis is offered afterwards about how these conclusions should be useful to the teaching, learning and research related to other languages than those initially included in these two projects, both modern and, more specifically, ancient, with special attention to Classical Greek.

Bibliographic References

  • Alonso Guardo, A. (2000), “Recursos en Internet para latinistas”. Minerva 14: pp. 265-295.
  • Blecua, J.M. et alii (ed.) (1999). Filología e Informática. Nuevas tecnologías en los estudios filológicos. Lérida: Milenio.
  • López Fonseca, A. (2009). “La aplicación de las nuevas tecnologías a la Filología Clásica: Didáctica”. Reduca (Filología). Series Classica 1 (1): pp. 1-21.
  • Luján, E. R. (2005). “La aplicación de las TIC en la docencia universitaria en Filología: un estudio contrastivo”. Universidad Complutense de Madrid (Docencia y Campus Virtual – Filología). <http://eprints.ucm.es/5762/> (10-9-17).
  • Macías Villalobos, C. (2006). Panorama actual de la Filología Hispánica y Clásica en la Red: docencia e investigación. Sevilla: Alfar.
  • Macías Villalobos, C. (2007), “La web 2.0 y sus aplicaciones en el ámbito de la Filología Clásica”, RELat 7: pp. 231-258.
  • Schreibman, S., Siemens, R. & Unsworth, J. (ed.) (2004). Companion to Digital Humanities. Oxford: Blackwell.
  • Solomon, J. (ed.) (1993). Accessing Antiquity. The Computerization of Classical Studies. Tucson – Londres: Jon Solomon.