Determinantes de la satisfacción de los profesores de secundaria, como indicador de calidad de un programa formativo en resolución de conflictos

  1. Torrecilla Sánchez, Eva María 1
  2. Rodríguez Conde, María José 1
  3. Olmos Miguelañez, Susana 1
  4. Torrijos Fincias, Patricia 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2017

Volume: 28

Issue: 2

Pages: 517-535

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2017.V28.N2.49572 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

The present study analyzes the determining factors of satisfaction within a “Conflict Management” training program which was delivered both face-to-face and online to Secondary Education teachers during the academic year 2011-2012. The method employed is mixed, comprising qualitative and quantitative methodologies. The former is based on a discussion group for the study of the relationship among the dimensions resulting from its implementation, while the latter employs a satisfaction Likert-type scale to study the regression of the dimensions of the scale. Both instruments were designed ad hoc and implemented at the end of the program. Employing the programs NVIVO v.6 and GHEPI for the content analysis and SPSS v.20 for the statistical analysis, results revealed high levels of satisfaction regarding the program. At the same time, they also indicated that the conditioning factors of satisfaction were internal elements, with an emphasis on personal and professional development. Therefore, the data encourage the replication of the program in other contexts, with different organizations and teachers.

Funding information

El estudio presentado en este artículo fue realizado gracias al proyecto I+D+i: Evaluación de competencias clave y formación de profesorado de educación secundarla: TIC, ALFIN Y convivencia escolar (EF-TALCO) Referencia: EDU2009-08753 (Programa nacional de investigación fundamental del VI Plan Nacional del I+D+I 2008-2011). A la vez que, a una Ayuda para la Formación de Personal Investigador de la Universidad de Salamanca (2010-2014).

Funders

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