Industrias culturales y composición de los personajes en las series de animación infantil emitidas en España

  1. F. Ortega-Mohedano 1
  2. A. Jiménez-Sánchez 2
  3. J. M. Lavín 2
  1. 1 Departamento de Sociología y Comunicación Audiovisual. Universidad de Salamanca (España)
  2. 2 Universidad Técnica de Ambato (Ecuador)
Journal:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Year of publication: 2018

Issue: 73

Pages: 74-85

Type: Article

DOI: 10.4185/RLCS-2018-1246 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Latina de Comunicación Social

Abstract

Introduction: Animated television series are one of the most popular audiovisual media formats consumed by Spanish children. Methods: The study is based on the analysis of 432 leading characters from 352 children’s animated series broadcast in Spain television, since its beginning until 2015. Data were obtained from different websites specialised in this subject. As most data were nominal, the statistical analysis was based on chi square tests, contingency tables and coefficients. Results and conclusions: There are significant differences across the animated series in terms of character composition (age, morphology, sex and aesthetic) and factors such as nationality and production year. There is an elite of production companies with distinctive cultural patterns, especially the productions from the USA, Japan and Spain.

Bibliographic References

  • Aguaded, J.I. (1996): “Sociedad consumista y medios de comunicación”. Comunicar 7, 8-10. (http://goo.gl/SFK1Hf) (2017-04-16).
  • Astigarraga, I., Pavón, A., & Zuberogoitia, A. (2016): “Active audience?: interaction of young people with television and online video content”. Communication & Society, 29(3), 133-147. (http://goo.gl/U2vBYu) (2017-04-16).
  • Aubrey, J.S., & Harrison, K. (2004): “The Gender-Role Content of Children's Favorite Television Programs and Its Links to Their Gender-Related Perceptions”. Media Psychology, 6,(2), 111-146. http://dx.doi.org/10.1207/s1532785xmep0602_1
  • Bazzini, D., Curtin, L., Joslin, S., Regan, S. & Martz, D. (2010): “Do Animated Disney Characters Portray and Promote the Beauty–Goodness Stereotype?”. Journal of Applied Social Psychology, 40(10), 2687-2709. doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1559-1816.2010.00676.x
  • Bono, C., & Guichot-Reina, V. (2001): “De Blancanieves (1937) a Mulán (1998): análisis de los valores, normas y roles sociales transmitidos a través de las películas de Walt Disney”. In C. Flecha, & M. Núñez, (Eds.), La educación de las mujeres: nuevas perspectivas (pp. 45-52). Sevilla: Universidad de Sevilla. Secretariado de Publicaciones. (https://goo.gl/jSWdgP ) (2017-04-16).
  • Brode, D. (2005): "Multiculturalism and the mouse: Race and sex in Disney entertainment". Austin: University of Texas Press.
  • Bryant, J., & Zillmann, D. (2002): "Media effects: Advances in theory and research". Mahwah, N.J: Lawrence Elbaum Associates.
  • Campos, L.L., & Garza, J.A. (2015): “Comunicación, democracia y consumo mediático: el despertar de las audiencias juveniles”. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 128, 253-267. (http://goo.gl/uhNxiS) (2017-04-16).
  • Fernández, J. (2012): “Las audiencias infantiles y juveniles frente a la exigencia de calidad informativa”. In A. García Jiménez (Ed.), Comunicación, infancia y juventud. Situación e investigación en España (pp. 251-272). Barcelona: Editorial UOC. (https://goo.gl/hThFmb) (2017-04-16).
  • Gerbner, G. (1998): Cultivation analysis: An Overview. Mass Communication Research, 1(3-4) 175-194. http://dx.doi.org/10.1080/15205436.1998.9677855
  • Gerbner, G. (2002): “Learning Productive Aging as a Social Role: the Lessons of Television”. In Morgan, M. (Ed.), Against the Mainstream (pp. 350-364). Nueva York: Peter Lang Pub Inc. (https://goo.gl/w3N7wp) (2017-04-16).
  • Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., Signorielli, N., & Shanahan, J.B. (2002): “Growing up with television: Cultivation processes”. In Bryant, J., & Zillmann, D. (Eds.), Media effects: Advances in theory and research, 2, (pp. 43-67). (https://goo.gl/A2zZvu ) (2017-04-16).
  • Igartua, J.J. (2007): “Persuasión narrativa: El papel de la identificación con los personajes a través de las culturas”. Sant Vicent Raspeig, Alicante: Editorial Club Universitario.
  • Igartua, J.J., Barrios, I.M., & Ortega, F. (2012): “Análisis de la imagen de la inmigración en la ficción televisiva de prime time”. Comunicación y sociedad, 25(2), 5-28. (http://goo.gl/RqSD04) (2017-04-16).
  • Igartua, J.J., & Humanes, M.L. (2004): “Teoría e investigación en comunicación social”. Madrid: Síntesis.
  • Leaper, C., Breed, L., Hoffman, L., & Perlman, C.A. (2002): “Variations in the Gender-Stereotyped Content of Children's Television Cartoons Across Genres”. Journal of Applied Social Psychology, 32, (8), 1653-1662. http://dx.doi.org/10.1111/j.1559-1816.2002.tb02767.x
  • Lozano, J.C. (1996): “Teoría e investigación de la comunicación de masas”. México, D.F: Alhambra Mexicana.
  • Maraver, P., & Aguaded, J.I. (2014): “Transmisión de valores mediante la televisión”. Aspectos psicosociales de la comunicación (pp. 115-126). Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Medrano, C. (2006): “El poder educativo de la televisión”. Revista de Psicodidáctica, 11(1), 93-108. (http://goo.gl/iJZKgt) (2017-04-16).
  • Oliver, M.B., & Green, S. (2001): “Development of gender differences in children's responses to animated entertainment”. Sex Roles, 67-88. http://dx.doi.org/10.1023/A:1013012401836
  • Ortega, F., & Igartua, J.J. (2012): “Televisión, infancia y consumos audiovisuales: la necesidad de medir, educar e investigar”. In A. García Jiménez (Ed.), Comunicación, infancia y juventud. Situación e investigación en España (pp. 293-312). Barcelona: Editorial UOC.
  • Río, P., Álvarez, A., & Río, M. (2004): Pigmalión: Informe sobre el impacto de la televisión en la infancia. Ciudalcampo: Fundación Infancia y Aprendizaje.
  • Sánchez-Labella, I. (2011): “Estereotipias femeninas en las series de animación actuales”. ADMIRA, 3, 104-131. (https://goo.gl/kTlr5O)(2017-04-16).
  • Sardar, Z., & Van, L.B. (2015): “Introducing media studies: A graphic guide”. London: Icon Books Ltd.
  • Sahuquillo, P.M. (2007): “Algunas aportaciones teóricas a la influencia de la televisión en el proceso de socialización de la infancia”. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 19,191-224. (http://goo.gl/1Sup27) (2017-04-16).
  • Scheufele, D.A., & Tewksbury, D. (2007): “Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models”. Journal of Communication, 57(1), 9-20. http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00326.x
  • Vázquez, T. (2009): “Evaluación de la calidad de la programación infantil de las televisiones generalistas españolas”. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 844-861. http://dx.doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-866-844-861