El lenguaje formal y las demostraciones en Matematicas para la Facultad de Economa y Empresa

  1. Cascón, J.M.
  2. García, M.D.
  3. Manrique, M.A.
  4. Cesteros, F.
  5. García-Bernalt, B.
  6. Santos, G.
Revue:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Année de publication: 2019

Número: 27

Type: Article

D'autres publications dans: Anales de ASEPUMA

Résumé

In this paper we present the main topics included in a Teaching Project of the Uni- versity of Salamanca. The project intends to overcome certain de ciencies detected in previous studies, such as the lack of mathematical language (notation, formulation) and the de cit of skills or techniques for mathematical proofs. This project aims to introduce the students of the Faculties of Economics and Business in the formal mathematical language and to present the main techniques used in mathematical proofs since most of them do not know the notation and formal language in Mathematics. This feature affects their learning ability in Mathematical topics such as Algebra or Mathematical Analysis and many other subjects in their degrees. The mathematical proof is a creative process that may constitute a particular challenge for our students. Being able to understand the main techniques used in mathematical proofs is useful not only in Mathematical subjects but it is also important in the resolution of many problems in a broad sense.

Références bibliographiques

  • Cascon Barbero, J.M.; Campo Esteban, R.; Cesteros Muñoz, F.; ˜García Sanz, M.D.; García Bernalt Alonso, B.; Manrique García, M.A.; Sanchez L eón, J.G. y Santos García, G. (2017a). “Elaboración de materiales didácticos virtuales para un Curso Cero de Matemáticas para las titulaciones de la Facultad de Economía y Empresa”. Repositorio Documental de la Universidad de Salamanca (GREDOS).
  • Cascon Barbero, J.M.; Campo Esteban, R.; Cesteros Muñoz, F.; ˜García Sanz, M.D.; García Bernalt Alonso, B.; Manrique García, M.A.; Sanchez León, J.G. y Santos García, G. (2017b). “Nuevos materiales didácticos virtuales para un Curso Cero de Matemáticas en las titulaciones de Economía y Empresa”. Anales de Asepuma, 25.
  • Cascon Barbero, J.M.; Cesteros Muñoz, F.; García Sanz, M.D.; García Bernalt Alonso, B.; Manrique García, M.A. y Santos García, G. (2018a). “Estudio de adecuación e idoneidad de materiales didácticos virtuales para las Titulaciones de la Facultad de Economía y Empresa”. Repositorio Documental de la Universidad de Salamanca (GREDOS).
  • Cascon Barbero, J.M.; Cesteros Muñoz, F.; García Sanz, M.D.; García Bernalt Alonso, B.; Manrique García, M.A. y Santos García, G. (2018b). “Valoración de un Curso Cero de Matemáticas para una Facultad de Economía y Empresa”. Anales de Asepuma, 26.
  • Chartand, G; Polimeri, A.D. y Zhang, P. (2018). “Mathematical proofs: A transition to Advanced Mathematics”, 4th Ed., Pearson.
  • Ibanes, M. y Ortega, T. ˜ (1997). “La demostración en Matemáticas. Clasificación y Ejemplos en el Marco de la Educación Secundaria”. Educación Maten ática. Vol. 9, no. 2.
  • Halmos, P.R. (1970). “How to write Mathematics”, L’enseignement Math´ematique, vol. 16, pp. 123-152.
  • Monterde García-Pozuelo, J.L. y García Monera, M. (20/11/2018). “Quod erat demostrandum, “lo que se quer´ıa demostrar””, (Archivo de video) Servei de Formación Permanent iInnovaci´o Educativa, Universitat de Valencia.