La estética de la memoria en "Tren de sombras"

  1. Javier Acevedo Nieto 1
  2. María Marcos Ramos 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

ISSN: 1885-3730

Année de publication: 2018

Número: 26

Pages: 41-54

Type: Article

D'autres publications dans: L'Atalante: revista de estudios cinematográficos

Résumé

This article offers an exploration of José Luis Guerín’s key work, Tren de Sombras [Train of Shadows] (1997), reflecting on the concept of memory and its manifestation in the cinematic language of this film-maker, focusing on the idea of montage, time and space. Thus, based on an analysis of a sequence of the film and taking post-modern dis-course on memory and space as our reference, we attempt to relate Guerín’s work and discourse on filmed memory with the postulates of Gilles Deleuze and his reinterpretation of the work of Bergson. In this way, the objective of this study of memory, along with the concepts associated with the so-called new narrative, may acquire a stronger conceptual dimension and shed light on the director’s work in the interests of a continued vindication of Guerín’s role as an ex-ponent of the experimental avant-garde in contemporary cinema.

Références bibliographiques

  • Álvarez Asiáin, E. (2011). De Bergson a Deleuze: la ontología de la imagen cinematográfica. Eikasia. Revista de filosofía, 41, 93-111.
  • Arroba, A. (2002). Conversación con José Luis Guerín. Letras de Cine, 6, 68-73.
  • Barthes, R. (1987). La muerte del autor. El susurro del lenguaje. Recuperado de https://teorialiteraria2009.files.wor dpress.com/2009/06/barthes-la-muerte-del-autor.pdf
  • Bazin. A. (1990). ¿Qué es el cine?. Madrid: Ediciones Rialp.
  • Bergson, H. (2006). Materia y memoria. Ensayo sobre la relación del cuerpo con el espíritu. Buenos Aires: Cactus.
  • Cabello, G. (2005). Construyendo tiempo: los ensayos cinematográficos de José Luis Guerín. Ciberletras, 12.
  • Canet, F. (2013). La fricción entre el azar y lo controlado en el cine de José Luis Guerín. Archivos de la Filmoteca, 72. Re cuperado de http://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/467
  • Catalán, S. G., y Romero, T. S. (2014). Morfologías de nuestros áridos días felices. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 17, 46-52.
  • Cortés, J. (2012). La memoria del montaje / El montaje de la memoria. Correspondencia(s) entre Jonas Mekas y José Luis Guerín. Recuperado de http://detour.es/tiempo/jesus-cortes-correspondencias-jonas-mekas-jose-luis-Guerín.htm.
  • Deleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Barcelona: Paidós.
  • — (2002). Últimos textos: El “Yo me acuerdo”, La inmanencia: una vida Contrastes. Revista Interdisicplinar de Filosofía, 7.
  • García, L. A. (1998). El espejo, la máscara y la daga (Tren de sombras, José Luis Guerín, 1997). Banda aparte, 23.
  • Lomillos, M. Á. (1998). El cine de José Luís Guerín: cuando el metacine se convierte en meta. Banda aparte, 12, 26-29.
  • Maltas i Mercader, A. (2014). La recepción de los conceptos bergsonianos de Duración, Memoria e Impulso vital en los escritos de Gilles Deleuze sobre el cine. Tesis de master. Barcelona: Universidad de Barcelona.
  • Villota, G. (1998). Última parada para un tren espectral (a propósito de tren de sombras, de José Luis Guerín). Banda aparte, 12, 22-25.