Vidas robadas y límites del arte

  1. Aiora Sampedro 1
  1. 1 Universidad del País Vasco, España
Revista:
Rassegna iberistica

ISSN: 0392-4777

Año de publicación: 2018

Número: 110

Páginas: 343-351

Tipo: Artículo

DOI: 10.30687/RI/2037-6588/2018/110/007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Rassegna iberistica

Resumen

What we know about the horizon of possibilities in the writers’ discourse is largely influenced by two relevant scholars studies who defined literature as a field in which many pressures converge. The purpose of this paper is to analyse the aims and pressures that have Harkaitz Cano has to cope with when writing about the Basque context. In the aforementioned discussion I thoroughly identify different cycles of literary recreation by taking into consideration three essential stages: first, reflections from a novel’s main figure, secondly, an essay on artist and character building and finally, conversions based on metaliterature. To conclude, the single most striking observation to emerge from the analysis might be the correlation between the artist’s necessity and impossibility to represent reality around him.

Referencias bibliográficas

  • Bauman, Zygmunt (2007). Arte líquido. Trad. de F. Ochoa de Michelena. Madrid: Sequitur.
  • Bourdieu, Pierre (2015). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Trad. de T. Kauff. 6a ed. Barcelona: Anagrama. Trad. de: Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris: Éditions du Seuil, 1992.
  • Cano, Harkaitz (2006). «Mina eta artifizioa». Egaña, Ibon; Zelaieta, Edu, Maldetan sagarrak. Euskal gatazka euskal literaturan. Bilbo: Udako Euskal Unibertsitatea, 35-53.
  • Cano, Harkaitz (2010). Ojo y medio. Cine, literatura, TV y otras artes funerarias. Donostia: Meettok.
  • Cano, Harkaitz (2013a). Twist: seres intermitentes. Trad. de G. Markuleta. Barcelona: Seix Barral. Trad. de: Twist: izaki intermitenteak. Zarautz: Susa, 2011.
  • Cano, Harkaitz (2013b). «Metamorfosis». Circo de invierno. Iruñea: Pamiela; Grupo Noticias, 87-97.
  • Hernández Abaitua, Mikel (1994). Literatura eta Rock & Rolla. Iruñea: Emak Bakia Baita & Pamiela.
  • Lyotard, Jean-François (1987). La condición posmoderna. 3a ed. Trad. de G. Antolín Rato. Madrid: Cátedra. Trad. de: La condition postmoderne: rapport sur le savoir. Paris: Editions de Minuit, 1979.
  • Sábato, Ernesto (2014). El escritor y sus fantasmas. Barcelona: Seix Barral.