Modelo de calidad de las plataformas de recomendación de aplicaciones infantiles y juveniles

  1. Sofia Pelosi
  2. Raquel Gómez-Díaz 1
  3. Araceli García-Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Year of publication: 2019

Volume: 18

Issue: 2

Pages: 17-30

Type: Article

DOI: 10.18239/OCNOS_2019.18.2.1938 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Abstract

Digital content for children and teenagers grows continuously, so recognizing the good quality ones is a complex task, since apps stores do not always provide complete information. In this context apps reviews arise, web sites dedicated to select, evaluate and review these products day by day. Not all of them offer the same quality information: this is why it is necessary to study and compare them. Based on these considerations, 25 recommenders are evaluated according to 27 different criteria, like the structure of the site, the information they provide and their visibility on social media. The evaluation shows which are the best recommenders according to the criteria established in the article.

Bibliographic References

  • Ayuso-García, M. D., & Martínez-Navarro, V. (2006). Evaluación de calidad de fuentes y recursos digitales: Guía de buenas prácticas. Anales de Documentación, 9, 17-42. Recuperado de http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1841
  • Ayuso-García, M. D., & Martínez-Navarro, V. (2006). Metodología de evaluación de recursos en bibliotecas digitales. Parámetros e indicadores de calidad. Ciencias de la Información, 37(1), 25-44. Recuperado de http://www.redalyc.org/ pdf/1814/181418033002.pdf
  • Cencerrado-Malmierca, L. M., Pelosi, S., & YusteTuero, E. (2018). Recomendar contenidos digitales para niños y jóvenes: reflexiones, herramientas y criterios. Palabra Clave, 7(2), 1-16. doi: https://doi.org/10.24215/18539912e046
  • Chen, Y., Xu, H., Zhou, Y., & Zhu, S. (2013). Is This App Safe for Children? A Comparison Study of Maturity Ratings on Android and iOS Applications. 22nd International Conference on World Wide Web, 201-212. doi: https://doi. org/10.1145/2488388.2488407
  • Codina, L. (2008). Evaluación de calidad en sitios web: Metodología de proyectos de análisis sectorial y de realización de auditorías. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra. Recuperado de https://www. lluiscodina.com/wp-content/uploads/2014/04/procedimientos2008.pdf
  • Common Sense Media. (2015). The Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens. San Francisco, Estados Unidos: Common Sense Media. Recuperado de https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/uploads/research/census_researchreport.pdf
  • García-Rodríguez, A., & Gómez-Díaz, R. (2015). Las demasiadas aplicaciones: parámetros e indicadores para seleccionar las TopAPP de lectura para niños. Anales de documentación: Revista de Biblioteconomía y Documentación, 18(2), 1-17. doi: https://doi.org/10.6018/analesdoc.18.2.227071
  • García-Rodríguez, A., & Gómez-Díaz, R. (2016). Lectura digital infantil. Dispositivos, aplicaciones y contenidos. Barcelona: UOC.
  • García-Romero, J. E., & Faba-Pérez, C. (2015). Desarrollo e implementación de un modelo de características o indicadores de calidad para evaluar los blogs de bibliotecas escolares de centros de educación infantil y primaria. Revista española de Documentación Científica, 38(1), 1-17. doi:https://doi.org/10.3989/redc.2015.1.1169
  • Gómez-Díaz, R. & García-Rodríguez, A. (2018). Criterios de calidad y estándares de presentación en los libros-app: el sector de los contenidos infantiles. El Profesional de la Información, 27(3), 595-603. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2018. may.12
  • Grané-Oró, M., & Crescenzi-Lanna, L. (2016). Modelo teórico para el diseño y evaluación de la calidad en las apps infantiles. Digital Education Review, 29, 227-245. Recuperado de http://revistes. ub.edu/index.php/der/article/view/14497
  • Guernsey, L. (2012). How Electronic Media – From Baby Videos to Educational Software – Affects Your Young Child. Nueva York, Estados Unidos: Basic Books.
  • Jussel, A. (2015). Children’s App Reviews: Does Money Talk? Shaping Youth. Recuperado de http://shapingyouth.org/childrens-app-reviewsmoney-talks/
  • Lluch, G. (2018). El sitio web como espacio para la creación de comunidades. En G. Lluch (Ed.), Claves para promocionar la lectura en la red (pp. 18-34). Madrid: Síntesis.
  • Miller, B. (2016). Can I Use This App or Website for My Class? Knowledge Quest, 44(4), 22-29. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1092298.pdf
  • Riaza, M. (2016). Infografía Cómo encuentran los lectores su próxima lectura. [Entrada en blog] Dosdoce Recuperado de http://www.dosdoce.com/2016/05/09/infografia-encuentran-lectores-proxima-lectura/
  • Rovira-Collado, J. (2015). Redes sociales de lectura: del libro de caras a la LIJ 2.0. Investigaciones Sobre Lectura, 3, 106-122. Recuperado de https://www.comprensionlectora.es/revistaisl/index.php/ revistaISL/article/view/36
  • Ruiz-Domínguez, M. D. (2014). Nuevas formas de la literatura infantil: del libro impreso a las aplicaciones digitales. Impossibilia, 8, 230-246. Recuperado de http://ojs.impossibilia.org/index.php/impossibilia/article/view/109
  • Santiago, R., Trabaldo, S., Kamijo, M., & Fernández, Á. (2015). Mobile learning: nuevas realidades en el aula. Barcelona: Océano. Recuperado de http://www.digital-text.com/FTP/LibrosMetodologia/mlearning.pdf
  • Shankland, S. (2008). Google announces Android Market for phone apps. [Entrada en blog] CNET. Recuperado de https://www.cnet.com/news/googleannounces-android-market-for-phone-apps/
  • Statista (2019). Number of apps available in leading app stores as of 3rd quarter 2018. [Entrada en Base de datos] Statista Recuperado de https://www.statista.com/statistics/276623/number-of-apps-available-in-leading-app-stores/
  • We Are Social (2017). Digital in 2017: Southern Europe. Recuperado de https://www.slideshare.net/wearesocialsg/digital-in-2017-southern-europe