Implicaciones socio-educativas para un desarrollo sostenible a partir de modelos mentales de representación del medio ambiente

  1. José Manuel Muñoz-Rodríguez 1
  2. Noelia Morales-Romo 1
  3. Raul De Tapia-Martín 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Fundación Tormes-EB
Revista:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Ano de publicación: 2019

Número: 34

Tipo: Artigo

DOI: 10.7179/PSRI_2019.34.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Resumo

This study’s overriding aim is to provide an understanding of the models of perception involving the term Environment, with a view to discovering the types of models that exist in people’s minds and the nature of the mechanisms required to advance toward sustainability through environmental education. An interpretative and inferential analysis has been conducted. Each individual in a total sample of 351 people has used a drawing to depict the concept they have of the term environment. The drawings have been studied to reveal the absence or presence of the features corresponding to 16 categories established through a data collection matrix. The results have provided six representative models. We conclude that for the majority of the population the term environment is mainly biological and includes natural aspects, while for a significantly lower percentage it is a term that incorporates biotic, social and technological aspects. These conclusions suggest that Environmental education should go beyond the ecological and aesthetic aspects and principles specific to an environmentalist and/or naturalist perspective of the environment, seeking also social and cultural approaches, informed by human beings’ development and life requirements

Referencias bibliográficas

  • Acaso, M. (2012). Pedagogías Invisibles. El espacio aula como discurso. Madrid, España: Catarata.
  • Aparicio, Y. (2015). Tools of the Mind: A Path to Build Knowledge and Construct Language through Play. Letral: revista electrónica de Estudios Transatlánticos, 15, 88-100.
  • Bautista-Cerro, M. J., Murga-Menoyo, M. A. & Novo, M. (2019). La Educación Ambiental (página en construcción, disculpen las molestias). Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 1(1), 1103. doi:10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1103.
  • Beery, T., & Kari Anne Jørgensen, K. A. (2018). Children in nature: sensory engagement and the experience of biodiversity. Environmental Education Research, 24(1), 13-25.
  • Bethelmy, L. (2012). Experiencia de lo sublime en la vinculación emocional con la naturaleza: Una explicación de la orientación proambiental. [PhD diss., Universidad Autónoma de Madrid. Retrieved from https://repositorio.uam. es/handle/10486/662506
  • Calafell Subirà, G., Martínez, N., & Delgado, Q. (2019). Análisis del modelo didáctico de educación ambiental “La idea vector y sus esferas” desde el enfoque de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Un caso: la Escuela del Consumo de Cataluña. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1302. https://doi.org/10.25267/ Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1302
  • Caride, J.A. (2017). Educación social, derechos humanos y sostenibilidad en el desarrollo comunitario. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29(1), 245-272.
  • Casper, A. M., & Balgopal, M. M., (2018). Conceptual change in natural resource management students’ ecological literacy. Environmental Education Research, 24(8), 1159-1176.
  • Collado, S., Corraliza, J. A., Sorrel, M. A., & Evans, G. W. (2015). Spanish version of the Children’s Ecological Behavior (CEB) scale. Psicothema, 27(1), 74-81.
  • Collins, H. (2016). Social Construction of Reality. Human Studies, 39(1), 161-165.
  • Corraliza, J. A., Collado, S., & Bethelmy, L. (2013). Spanish version of the New Ecological Paradigm Scale for Children. The Spanish journal of psychology, 16(1), 1-8.
  • Corrochano, D. y otros (2017). Ideas de estudiantes de instituto y universidad acerca del significado y el origen de las mareas. Revista Eureka sobre enseñanza de las ciencias, 14(2), 353-366.
  • Cosette, C. (2015). In the zone: Vygotskian-inspired pedagogy for sustainability. Journal of Classroom Interaction, 50(2), 133-144. Decuypere, M., & Simons, M. (2016). On the critical potential of sociomaterial approaches in education. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28(1), 25-44.
  • Dentzau, M. W., & Martínez, A. J. G. (2016). The Development and Validation of an Alternative Assessment to Measure Changes in Understanding of the Longleaf Pine Ecosystem. Environmental Education Research, 22(1), 129-152.
  • Esteban, M., & Amador, L. V. (2017). La Educación Ambiental como ámbito emergente de la Educación Social. Un nuevo campo socioambiental global. RES: Revista de Educación Social, 25, 134-147.
  • Galindo, M. P., & Corraliza, J. A. (2012). Estética ambiental y bienestar psicológico: algunas relaciones existentes entre los juicios de preferencia por paisajes urbanos y otras respuestas afectivas relevantes. Apuntes de Psicología, 30(1), 289-303.
  • Galindo, L. (2015). “La educación ambiental en la virtualidad: un acercamiento al estado del arte. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo: RIDE, 5(10), 335-376.
  • Garrido, F. (2014). Topofilia, paisaje y sostenibilidad del territorio. Enrahonar: an international journal of theoretical and practical reason, 53, 63-75.
  • Guerrero, A. A., Jiménez, M. O., Guillermo, M. R., Calo, G. D., & Sánchez, O. E. (2016). Diseño de una aplicación para la organización y consulta de colecciones fotográficas digitales. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 3. Retrieved from http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/352.
  • Greca, I. M., & Moreira, M. A. (2000). Mental models, conceptual models, and modelling. International Journal of Science Education, 22(1), 1–11.
  • Gutiérrez, J. M. (2018). Educatio ambientalis: Invitación a una educación ecosocial en el Antropoceno Bizkaia, España: Centro de experimentación Escolar de Pedernales.
  • Huertas, C., & Corraliza, J. A. (2017.) Resistencias psicológicas en la percepción del cambio climático, Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 136, 107-119.
  • Johnson, P. N. (1983). Mental models: Toward a cognitive science of language, inference, and consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Jones, N. A. et. al. (2011). Mental models: An interdisciplinary synthesis of theory and methods. Ecology and Society, 16(1), 46. Recuperado de: http://www.ecologyandsociety.org/vol16/iss1/art46/
  • Jordan, K., & Kristjánsson, K. (2017). Sustainability, virtue ethics, and the virtue of harmony with nature. Environmen tal Education Research, 23(9), 1205-1229.
  • Judson, E. (2011). The impact of field trips and family involvement on mental models of the desert environment. International Journal of Science Education, 33(11), 1455–1472.
  • Kalvaitis, D., & Monhardt, R. M. (2011). The architecture of children’s relationships with nature: A phenomenographic investigation seen through drawings andwritten narratives of elementary students. Environmental Education Research, 18, 209–227.
  • Levy, A.; Orion, N., & Leshem, Y. (2028). Variables that influence the environmental behavior of adults. Environmental Education Research, 28(3), 307-325.
  • Liu, S., & Lin, H. (2014). Undergraduate students’ ideas about nature and human-nature relationships: An empirical analysis of environmental worldviews. Environmental Education Research, 20, 412–429.
  • Litzner, L. I. & Rieß, W. (2019). Education for Sustainable Development in the context of higher education in Bolivia. Perceptions of university professors. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 149-173. https://orcid.org/0000-0002-3657-3359
  • Martínez, F. J., García, I. & García, J. (2017). Intervención para la mejora de la complejidad de la argumentación sobre la biodiversidad. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, núm. extr., 33313336.
  • Mattingly, C., Lutkehaus, N. C., & Throop, C. J. (2008). Bruner’s Search for Meaning: A Conversation between Psychology and Anthropology. Ethos. Journal of the Society for Psychological Anthropology, 36(1), 1-28.
  • Montanero, M. (2019). Pedagogic methods for a new century. Are they really innovative? Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 5-34. https://orcid.org/0000-0002-2153-1180
  • Montiel, G. G. (2016). Estudios sobre la cultura y las identidades sociales. Guadalajara, España: ITESO. Morón-Monge, H., & Morón-Monge, Mª. C. (2017). ¿Educación Patrimonial o Educación Ambiental?: perspectivas que convergen para la enseñanza de las ciencias. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 14(1), 244-257.
  • Moseley, C., Desjean-Perrotta, B., & Utley, J. (2010). The draw-an-environment test rubric (DAET-R): Exploring pre-service teachers’ mental models of the environment. Environmental Education Research, 16, 189–208.
  • Milstein, T., Pileggi, M., & Morgan, E. L. (2017). Environmental Communication Pedagogy and Practice. London, United Kingdom: Routledge.
  • Neumann, S., & Hopf, M. (2012). Students’ conceptions about ‘radiation’: Results from an explorative interview study of 9th grade students. Journal of Science Education and Technology, 21, 826–834.
  • Novo, Mª. (2017). La Educación ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid, España: Univérsitas/ UNED.
  • Olabe, A. (2016). Crisis climática ambiental. La hora de la responsabilidad. Barcelona, España: Ed. Galaxia.
  • Otxotorena, J. M. (2016). Construir, dibujar, viajar. Algunas notas complementarias sobre el dibujo como fin y como medio. EGA: Revista de expresión gráfica arquitectónica, 21(27), 54-63.
  • Page, A. (2016). Actualidad de la hermenéutica como Filosofía de la Educación. Revista Española de Pedagogía, 264, 265-281.
  • Perales, F. J. (2017). Educación Ambiental y Educación Social: El punto de vista de los estudiantes. ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa, 6, 1-15
  • Rickenmann, R. (2016). La construcción social de las emociones estéticas: análisis de los procesos de formación de instrumentistas. (Pensamiento), (palabra) y obra, 16(16), 63-79.
  • Rizo, M. (2011). Pensamiento sistémico y comunicación. La Teoría de la comunicación humana de Paul Watzlawick como obra organizadora del pensamiento sobre la dimensión interpersonal de la comunicación. Razón y palabra, 75. Retrieved from http://www.razonypalabra.org.mx/N/N75/monotematico_75/29_Rizo_M75.pdf
  • Sammut, G., Andreouli, E., Gaskell, G., & Valsiner, J. (2015). The Cambridge Handbook of Social Representations. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Sepúlveda, E., & Úcar, X. (2018). Intervención social y cuestión ambiental: Propuestas teóricas para fundamentar la praxis profesional a partir del vínculo entre sociedad y naturaleza. Socializar conocimiento, 1(1), 68-82.
  • Scareli, G., & Da Silva Gava, S. (2016). Children drawing and cultural products: How do mermaids appears?” Childhood & Philosophy, 12(25), 659-686.
  • Shepardson,D.P., Wee, B., Priddy, M., & Jon Harbor, J. (2007). Students’ Mental Models of the Environment. Journal of research in science teaching, 44(2), 327-348.
  • Snaddon, J. L., Turner, E. C., & Foster, W. A. (2008). Children’s perceptions of rainforest biodiversity: Which animals have the lion’s share of environmental awareness? PLoS ONE, 3(7), e2579.
  • Stables, A., & Bishop, K. (2010). Weak and Strong Conceptions of Environmental Literacy: Implications for environmental education. Environmental Education Research, 7(1), 89-97.
  • Turk, C., Sener, N., & Kalkan, H. (2015). Pre-Service teachers’ conceptions of specific astronomy concepts: a longitudinal investigation. Journal of Social Science Studies, 2(2), 57-87.
  • Valsiner, J. (2014). A Invitation to Cultural Psichology. Los Angeles, United States: SAGE Publications. Van Poeck, K., & Lysgaard, J. A. (2016). The roots and routes of environmental and sustainability education policy research. Environmental Education Research, 22(3), 305-318.
  • Vilvaldi, R. A., & Salsa, A. M. (2017). Drawing for others: influence of referential intention in early production of drawings. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 40(1), 71-87. Walshe, N. (2008). Understanding students’ conceptions of sustainability. Environmental Education Research, 14, 537–558.