El autor como marca o las inestabilidades de la famael caso Rowling

  1. José Antonio Cordón García 1
  2. María Muñoz Rico 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Aldizkaria:
Ocnos: revista de estudios sobre lectura

ISSN: 2254-9099 1885-446X

Argitalpen urtea: 2019

Alea: 18

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 7-17

Mota: Artikulua

DOI: 10.18239/OCNOS DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: Ocnos: revista de estudios sobre lectura

Laburpena

The importance of an author’s brand image is studied, and the influence it has for its visibility. The case of JK Rowling is analyzed as an example of migration from its original niche, children’s and youth literature, to adult literature, studying visibility indicators such as editions of his work, presence in the best-selling lists, web presence, and appearance in national and international databases. The viability of leaving the market niche protected by consolidated editorial and communication structures is discussed, as well as the anonymity file

Erreferentzia bibliografikoak

  • Australia Council for the Arts (2017). Reading the reader: a survey of australian reading habits. Recuperado de https://www.australiacouncil.gov.au/research/reading-the-reader/
  • Baggini, J. (2016). Signing off: From Kierkegaard to J. K. Rowling, a look at the history of literary pen names and their impact. Inde on Censorship, 45(3), 46-47. https://doi.org/10.1177/0306422016670341
  • Barthes, R. (2009). El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y la escritura. Madrid: Paidós.
  • Bourdieu, P. (2018). Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario. 6º ed. Barcelona: Anagrama.
  • Byung-Chul, H. (2018). Buen entretenimiento. Barcelona: Herder.
  • Cordón-García, J. A. (2004). La visibilidad en los circuitos de la edición y la traducción especializada. En, V. García-Yebra, V. & C. Gonzalo-García, C. (Eds.). Manual de Documentación y Terminología para la Traducción Especializada (pp. 127-169). Madrid: Arco Libros.
  • Cordón-García, J. A. (2010). El humanismo, la edición y la función editorial en la época contemporánea. En, P. Aullón-de-Haro (Dir.), Teoría del humanismo (pp. 113-137). Madrid: Verbum.
  • Cordón-García, J. A., & Gómez-Díaz, R. (Coords.). (2018). Lectura, Sociedad y Redes: colaboración, visibilidad y recomendación en el ecosistema del libro. Madrid: Marcial Pons.
  • Díaz-Martínez, J. (2014). Teorías sistémicas de la literatura: polisistema, campo, semiótica del teto y sistemas integrados. Granada: Editorial de la Universidad de Granada.
  • Eagleton, T. (2013a). Marismo y crítica literaria. Barcelona: Paidós.
  • Eagleton, T. (2013b). El acontecimiento de la literatura. Barcelona: Península.
  • Falkoff, R. (2016). To translate is to betray: on the Elena Ferrante phenomenon in Italy and the US. Guardian Books Network. Recuperado de https://www.theguardian.com/books/2016/oct/05/to-translate-is-to-betray-the-elena-ferrante-phenomenon-in-italy-and-the-us
  • Federación de Gremios de Editores de España (2000/2018). Hábitos de lectura y compra de libros. Madrid: Ministerio de Cultura.
  • Ferrante, E. (2017). La Frantumaglia: un viaje por la escritura. Barcelona: Lumen.
  • Foster, T. (2015). Leer como un profesor. Madrid: Turner.
  • Foucault, M. (2013). La arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI.
  • Herralde, J. (2019). Un día en la vida de un editor. Barcelona: Anagrama.
  • Hutcheon, L. (2014). Una poética del postmodernismo. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.
  • Jockers, M., & Archer, J. (2016). The Bestseller Code. Reino Unido: Penguin UK.
  • Judt, T. (2016). Pasado imperfecto. Madrid: Taurus.
  • Jullien, F. (2017). La identidad cultural no existe. Madrid: Taurus.
  • Lipovetsky, G. (2015). La estetización del mundo. Barcelona: Anagrama.
  • Lipovetsky, G., & Juvin, H. (2011). El occidente globalizado: un debate sobre la cultura planetaria. Barcelona: Anagrama.
  • Liu, L., Wang, Y., Sinatra, R., Giles, C. L., Song, C., & Wang, D. (2018). Hot streaks in artistic, cultural, and scientific careers. Nature, 559(7714), 396-399. https://doi.org/10.1038/s41586-018-0315-8
  • López de Abiada, J. M., & Peñate Rivero, J. (1996). Éxito de ventas y calidad literaria: incursiones en las teorías y prácticas del best-séller. Madrid: Verbum.
  • Lorenz-Spreen, P., Bjarke-Mørch M., Philipp H., & Sune L. (2019). Accelerating dynamics of collective attention. Nature Communications 10(1), 1759. https://doi.org/10.1038/s41467-019-09311-w
  • Noguera, N. (2016). El misterio de Elena Ferrante. Librujula, 22 de sep. 2016. Recuperado de http://librujula.com/actualidad/1610-misterio-elena-ferrante-tetralogia-napolitana
  • Pineda, A., Fernández-Gómez, J. D., & Huici, A. (2018). Ideologías políticas en la cultura de masas. Madrid: Tecnos. https://doi.org/10.12795/Comunicacion.2018.i16.11
  • Pollack, P., & Belviso, M. (2016). Who is J. K. Rowling. Nueva York, Estados Unidos: Grosset & Dunlap.
  • Polo-Blanco, J. (2009). Postmodernidad consumista. Madrid: UNED Universidad Nacional de Educación a Distancia. https://doi.org/10.5944/endoxa.23.2009.5201
  • Roht, P. (2018). Por qué escribir: ensayos, entrevistas y discursos. Madrid: Penguin Random House.
  • Stuart, J. (2018). Gran hotel abismo: una biografía coral de la Escuela de Frankfurt. Barcelona: Turner.
  • Vila-San-Juan, S. (2003). Pasando página: autores y editores en la España democrática. Barcelona: Destino.
  • Vila-San-Juan, S. (2011). Código Bestseller. Madrid: Alianza.
  • Viñas-Piquer, D. (2009). El enigma Bestseller: fenómenos extraños en el campo literario. Barcelona: Ariel.
  • Visser, I., & Kaai, L. (2015). The Books That Lived: J. K. Rowling and the Magic of Storytelling. Brno Studies in English. 41(1), 195-212. https://doi.org/10.5817/BSE2015-1-12
  • Zizek, S. (2018). El coraje de la desesperanza. Barcelona: Anagrama.