La formación patriótica en los cuadernos escolares durante el franquismoel Día de la Hispanidad

  1. Bienvenido Martín Fraile 1
  2. Isabel Ramos Ruiz 1
  1. 1 Universidad de Salamanca (Espanya)
Journal:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Year of publication: 2020

Issue Title: La pràctica educativa en els règims dictatorials durant el segle XX

Issue: 35

Pages: 17-46

Type: Article

More publications in: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Abstract

These days, using classroom notebooks as a source for historiography and document study has become part of a new movement which started at the end of the 20th century, and which has allowed us to reconstruct School History from new perspectives. Notebooks are like a written fingerprint of what happened inside the classrooms, and consequently, they offer a unique source to interpret our school culture. This article will analyze the teaching practice carried out by primary school teachers during Franco’s regime and will focus on the patriotic instruction offered in a topic that was considered a major one: the Hispanic heritage and its celebration day, taking into account the parallelism between the teaching practice carried out in the classroom by the teacher and reflected in the notebooks, and the underlying discourse which underneath this proposal reinforced the nationalist rationale through either legislative action with the 1945 Act for Primary Education or theoretical discourse. This article will focus on understanding which concepts are transferred to boys and girls during Franco’s regime about the Hispanic Heritage Day and with what purpose, especially those from state schools located in western and central areas of the Iberian Peninsula. The main source studied comes from the school notebooks collection in the CeMuPe at the University of Salamanca.Key words: School notebooks, school culture, teaching practice, patriotic instruction, Franco’s regime.

Bibliographic References

  • Baqué, Juan; Montero, Julio. Saber, poder y servicio. Un pedagogo orgánico del Estado: Adolfo Maíllo. Valencia: Tirant lo Blanch, 2011.
  • Beas Miranda, Miguel; González, Erika; Salmerón, Antonio. «Estudio de las emociones en las consignas de cuadernos españoles. Curso 1964-1965», Revista de Estudios Sociales, 58 (2016), p. 58.
  • Burke, Peter (Ed.). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza, 2003.
  • CeMuPe. Cuaderno de deberes de la alumna Genoveva Gómez. Escuela nacional de niñas de Navafrías (León). Curso escolar 1944-45 (CD-87)
  • CeMuPe. Cuaderno de deberes de la alumna Gabri Martín. Escuela nacional de niñas de Guijuelo (Salamanca). Curso escolar 1963-64 (CD-89).
  • CeMuPe. Cuaderno de deberes de la alumna Elena Gago. Escuela nacional de niñas de Alamedilla (Salamanca). Curso escolar 1945-46 (CID-98).
  • CeMuPe. Memoria de Prácticas del Magisterio de Mª Nieves Calvo. Escuela nacional de niñas del colegio Sagrado Corazón de Jesús (Zamora). Curso escolar 1939-40 (CMPM-119).
  • CeMuPe. Cuaderno de preparación de lecciones de la maestra Manuela Hernández. Escuela de Gil García (Ávila). Curso escolar 1961.62 (CPL-2)
  • CeMuPe. Cuaderno de preparación de lecciones del maestro Rafael Galindo. Escuela de Salmoral (Salamanca). Curso escolar 1955-56. (CPL-196)
  • CeMuPe. Cuaderno de rotación de la escuela de Ayoo de Vidriales. (CR-218).
  • CeMuPe. Cuaderno de rotación. Se desconoce escuela y fecha (CB-17)
  • CeMuPe. Cuaderno de rotación de la escuela nacional de niñas de Argamasilla de Calatrava (Ciudad Real). Curso escolar 1958-59 (CR-464).
  • CeMuPe. Cuaderno de rotación de Malpartida de Plasencia (Cáceres). Curso 1959-60 (CR-49)
  • Costa Rico, Antonio. «Examinando las prácticas escolares desde la historiografía educativa», Revista de ciencias de la educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, 231-232 (2012), p. 507-516, [para la cita p. 509].
  • Cuaderno de rotación. Escuela mixta de Sandín. Curso escolar 1968-1969 (CR-341)
  • Escolano Benito, Agustín. «La mirada arqueológica sobre la escuela», Revista de Ciencias de la Educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, 231-232, (2012), p. 493-506.
  • Escolano Benito, Agustín. «La memoria de la escuela», Vela Mayor (Anaya), IV/11 (1997), p. 7.
  • Escolano Benito, Agustín. Tiempos y espacios para la escuela: ensayos históricos (Vol. 1). Madrid: Biblioteca Nueva, 2000, p. 210.
  • Escolano Benito, Agustín. «La recepción de los modelos de la Escuela Nueva», Historia de la Educación, 25 (2006), p. 317-340.
  • Foucault, Michael. La verdad y las formas jurídicas, Barcelona. Gedisa, 1996.
  • Geertz, Clifford. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, 1987; Geertz, Clifford. Reflexiones antropológicas sobre temas filosóficos. Barcelona: Paidós Ibérica, 2002.
  • Gizburg, Carlo. Tentativas. Morelia: Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, 2003.
  • González Pérez, M. Teresa. «La educación insular durante el franquismo», Tebeto: Anuario del Archivo Histórico de Fuerteventura, 18 (2005), p. 408-436 (para la cita p. 412).
  • Hernández. Escuela de Gil García (Ávila). Curso escolar 1961-62 (CPL-2).
  • Juliá, Dominique. «La cultura scolaire comme objet historique», Novoa et al. (Eds.). The colonial experience in education. Gent: Paedagogica Historica 31 (Sup1.) 1995, p. 353-382, (para la cita p. 354).
  • Ley de 17 de julio de 1945. Cap. 2º, artículo 6º, p. 388. BOE 199.
  • López del Castillo, M. Teresa. «Planes y programas escolares en la legislación española», Bordón. Revista de pedagogía, 242 (1982), p. 127-202.
  • Martín Fraile, Bienvenido. Testimonios de maestros. Modelos y prácticas. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2017, p. 29.
  • Martín Fraile, Bienvenido. «La transmisión de valores patrióticos y cívico-sociales en el franquismo. Análisis de los cuadernos de rotación», Revista de ciencias de la educación: Órgano del Instituto Calasanz de Ciencias de la Educación, 221 (2010), p. 7-32.
  • Martín Fraile, Bienvenido; Ramos Ruiz, Isabel. «Segunda República y escuela: Valores sociales y cívicos en los cuadernos de rotación», Collelldemont, Eulalia; Padrós, Nuria; Carrillo, Isabel. Memoria, ciudadanía y museos de educación. Vic: Universitat de Vic, 2010, p.171-181 (para la cita p. 172).
  • Martín Fraile, Bienvenido; Ramos Ruiz, Isabel. «Una nueva manera de interpretar los cuadernos escolares: las escrituras al margen», History of Education & Children’s Literature, ix/2 (2014), p. 643-660 (para la cita p. 649).
  • Martín Fraile, Bienvenido; Ramos Ruiz, Isabel. «La intrahistoria escolar reflejada en los cuadernos: cuadernos de la escuela de Moreruela de Tábara (Zamora)», Studia Zamorensia, 16 (2017), p. 61-77 (p. 61)
  • Martín Fraile, Bienvenido; Ramos Ruiz, Isabel. Estudio y catálogo de cuadernos escolares. Cuadernos del CEMUPE. Salamanca: CeMuPe, Kadmos, 2013.
  • Moreno, Pedro Luis. «Memoria, patrimonio y educación», Educatio Siglo xxi, 28/2 (2010), p. 315-318, [para la cita p. 315].
  • Parra Nieto, Gabriel. La educación femenina durante el nacionalcatolicismo y su reflejo en los cuadernos escolares. Dpto. Teoría e Historia de la Educación, Universidad de Salamanca [Tesis doctoral], 2019.
  • Pozo Andrés, M. del Mar; Ramos Zamora, Sara. «Prácticas de escritura en los cuadernos escolares españoles (1920-1940)», Meda, Juri; Montino, Davide; Sani, Roberto. Quaderni di scuola. Una fonte complexa per la storia delle culture scolastiche e dei costumi educativi tra Ottocento e Novecento. Italia: Universitá di Macerata, 2010, p. 823-845.
  • Ruiz Berrio, Julio. «Historia y museología de la educación. Despegue y reconversión de los museos pedagógicos», Revista Interuniversitaria de Historia de la Educación, 25 (2006), p. 271-290 (para la cita p. 276).
  • Šuštar, Branko. Historia de cuadernos escolares. Un repaso acerca del desarrollo de cuadernos escolares en Eslovenia a partir del siglo xix. Ljubljana, Eslovenia: Museo Escolar Esloveno, 2011.
  • Viñao Frago, Antonio. «Espacio, sociedad, educación (entre la memoria y el olvido)», Sociologías y economía. Murcia: Universidad de Murcia, 2014, p. 33-47.