Identidad y compensación en el nacionalismo cultural alemán en la época de Weimar

  1. del Estal Sánchez, Héctor 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Revista de filosofía

ISSN: 0034-8244 1988-284X

Year of publication: 2019

Issue: 44

Pages: 43-59

Type: Article

DOI: 10.5209/RESF.64270 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de filosofía

Abstract

In 1918, Germany was experiencing a counterbalancing revitalisation of cultural nationalism, successor of Schopenhauer’s reception phenomenom from the mid-nineteenth century that tried to respond to an identity crisis through the identification of an internal enemy (Judaism). In this paper, we test this hypothesis through the analysis of the controversy around Schopenhauer-Gesellschaft resulting from Maria Groener’s pamphlet Schopenhauer und die Juden (1920).

Funding information

Cfr. Cirarcì (2011b), p. 32. Cfr. Ibid., p. 59. La cofundadora de la Neue Deutsche Schopenhauer-Gesellschaft, Maria Freyburger (Groener) (1882-1937), fue una discípula del schopenhaueriano Gustav Wagner y una de las primeras colaboradoras de la Schopenhauer-Gesellschaft fundada por Deussen. Maria Freyburger nació en una familia acomodada de Innsbruck y contrajo matrimonio con Alfred Groener, jefe del Banco Ruso-Chino en San Francisco. Tras la muerte de éste, se convirtió en profesora de enseñanza superior en Karlsruhe.

Funders

    • 1882-1937

Bibliographic References

  • Beiser, F. C. (2016): Weltschmerz. Pessimism in German Philosophy, Oxford, Oxford University Press.
  • Ciracì, F. (2011a): «Die Neue Deutsche Schopenhauer-Gesellschaft in der Zwanziger- und Dreißigerjahren», en Schopenhauer-Jahrbuch, 92, 2011, pp. 170-191.
  • Ciracì, F. (2011b): In lota per Schopenhauer. La Schopenhauer-Gesellschaft tra ricerca filosófica e manipolacione ideologica 1911-1948, Pisa, Pensa Multimedia.
  • Deussen, P. (1911): «Wie ich zu Schopenhauer kam», en Schopenhauer-Jahrbuch, 1, pp. 13-18.
  • Eder, J. (2003): «Schopenhauer-Rezeption nach 1848», en Bunyan, A. y Koopmann, H. (Eds.): Kulturkritik, Erinnerungskunst und Utopie nach 1848. Deutsche Literatur und Kultur von Nachmärz bis zur Gründerzeit in europäischer Perspektive II, Bielefeld, Aisthesis Verlag, pp. 133-148.
  • Groener, M. (1916): «Die vierte Jahrbuch der Schopenhauer Gesellschaft», en: Archiv für Geschichte der Philosophie, 29/2, pp. 133-143.
  • Groener, M. (1920): Schopenhauer und die Juden, München, Deutsche Volksverlag.
  • Hansert, A. (2010): Schopenhauer im 20. Jahrhundert, Böhlau Verlag, Wien-Köln-Weimar.
  • von Hartmann, E. (s.f.): «Das sittliche Bewusstsein. Eine Entwickelung seiner mannigfaltigen Gestalten in ihrem inneren Zusamenhange mit besonderer Rücksicht auf brennende sociale und kirchliche Fragen der Gegenwart. Zweite, durchgesehene Auflage», en von Hartmann, E.: Eduard von Hartmann’s Ausgewälte Werke. Bd. 2, Leipzig, Wilhelm Friedrich.
  • von Hartmann, E. (1873): Philosophie des Ubewußten, Berlín, Carl Duncker’s Verlag.
  • Heymons, C. (1880): Eduad von Hartmann. Erinnerungen aus den Jahren 1868-1881, Berlín, Carl Duncker’s Verlag.
  • Horkheimer, M. (1989): «Schopenhauer y la sociedad», en Adorno, T. y Horkheimer, M.: Sociológica, Madrid, Taurus, pp. 119-129.
  • Lauxtermann, P. F. H. (2000): Schopenhauer’s Broken World View. Colours and Ethics between Kant and Goethe, Dordrecht, Springer Science+Business Media.
  • Löwith, K. (2008): De Hegel a Nietzsche. La quiebra revolucionaria del pensamiento en el siglo xix, Buenos Aires, Katz Editores.
  • Lukács, G. (1959): El asalto a la Razón. La trayectoria del irracionalismo desde Schelling hasta Hitler, México-Buenos Aires, F.C.E.
  • Mohler, A. (1989): Die Konservative Revolution in Deutschland. 1918-1932. Ein Handbuch, Dramstadt, Wissenschaftliche Buchgesellshaft.
  • Oxenford, J. (1853): «Iconoclasm in German Philosophy», en The Westminster Review, 3, pp. 388-407.
  • Philonlenko, A. (1989): Schopenhauer: una filosofía de la tragedia, Madrid, Anthropos.
  • Poliakov, L. (1981): Historia del antisemitismo. La Europa suicida: 1870-1933, trad. Josep Elias, Barcelona, Muchnik Editores.
  • Schopenhauer, A. (2004): El mundo como voluntad y representación I, trad. Pilar López de Santa María, Madrid, Trotta.
  • Schopenhauer, A. (2005): El mundo como voluntad y representación II, trad. Pilar López de Santa María, Madrid, Trotta.
  • Schopenhauer, A. (2009a): Parerga y paralipómena I, trad. Pilar López de Santa María, Madrid, Trotta.
  • Schopenhauer, A. (2009b): Parerga y paralipómena II, trad. Pilar López de Santa María, Madrid, Trotta.
  • Schopenhauer, A. (2009c): Los dos problemas fundamentales de la ética, trad. Pilar López de Santa María, Madrid, Siglo XXI.
  • Schulze, H. (2011): Breve historia de Alemania, Madrid, Alianza.
  • VV.AA. (2016): Conversaciones con Arthur Schopenhauer. Testimonios sobre la vida y la obra del filósofo pesimista, trad. Luis Fernando Moreno Claros, Barcelona, Acantilado.