El lugar de la memoria en el cine de Jonas Mekas

  1. Acevedo Nieto, Javier 1
  2. Marcos Ramos, María 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2020

Issue Title: El cine y la memoria

Issue: 20

Pages: 197-221

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2020.V0I20.7600 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

This article aims to provide an approach to the key works by Jonas Mekas (2000) As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty, reflecting on the concept of memory and its visualitation on the selected film. Thus, starting with an earlier analysis of the film and taking the post-modernity´s discourse on memory and space as its reference, this essay attempts to relate the work and discourse on filmed memory of Mekas with the assumptions of Marc Augé or Pierre Nora, among other authors. Thereby, the object of the study of memory, as well as the concepts associated to the so-called new narrative will acquire a stronger conceptual dimension and will shed light on the key works of the Lithuanian filmmaker.

Bibliographic References

  • Adams Sitney, P. (1978). Autobiography in Avant-Garde Film. En Adams Sitney, P.(Ed.). The Avant-Garde Film: A Reader of Theory and Criticism. Nueva York: University Press.
  • Álvarez Asiáin, E. (2011). De Bergson a Deleuze: la ontología de la imagen cinematográfica. Eikasia, 93-111.
  • Araújo, N. (2010). Textos de teorías y crítica literarias: del formalismo a los estudios poscoloniales. Barcelona: Anthropos Editorial.
  • Augé, M. (2000). Los no lugares, espacios del anonimato: Una antropología de la Sobremodernidad. Barcelona: Editorial Gedisa.
  • Augé, M. (2001). No-lugares y espacio público. Quaderns d'arquitectura i urbanisme, 231, 6-15.
  • Barthes, R. (1987). La muerte del autor. El susurro del lenguaje, 65-71.
  • Bazin, A. (1990). ¿Qué es el cine? Madrid: Ediciones Rialp.
  • Bellour, R. (2011). Between-the-Images. París: JRP Ringie.
  • Bordwell, D. (2012). Return to Paranormalcy. Observations on Film Art. Disponible en: http://www.davidbordwell.net/blog/2012/11/13/return-to-paranormalcy/
  • Boym, S. (2001). The Future of Nostalgia. Nueva York: Basic Books.
  • Brea, J.L. (2010). Las tres eras de la imagen. Madrid: Ediciones Akal.
  • Cuevas, E. (2003). Imágenes familiares: del cine doméstico al diario cinematográfico. Archivos de la Filmoteca, 45, 128-141.
  • Deleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Barcelona: Paidós.
  • Deleuze, G. (2002). Últimos textos: El “Yo me acuerdo”, La inmanencia: una vida Contrastes. Revista Interdisicplinar de Filosofía, 7, 219-237.
  • Dorsky, N. (2016). El cine de la devoción. Sevilla: Lumière.
  • Drummond, P. (1979). Notions of Avant-garde Cinema. En P. Drummond (Ed.), Film as Film: formal experiment in Film 1910-1975 (pp. 9-19). Londres: The Arts Council of Great Britain.
  • Foucaul, M. (1968). La palabra y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas. México: Siglo XXI Editores.
  • García, L. A. (1998). El espejo, la máscara y la daga (Tren de sombras, José Luis Guerín, 1997). Banda aparte, 23, 33-37.
  • García Catalán, S. & Sorolla Romero, T. (2014). Morfologías de nuestros áridos días felices. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 17, 46-52.
  • Gonçalves, O. (2014). Narrativas sensoriais. Ensaios sobre cinema e arte contemporânea. Rio de Janeiro: Editorial Circuito.
  • Hick, J. (2007). Dziga Vertov: Defining Documentary Film. Nueva York: I.B Tauris & Co.
  • Konigsberg, I. (2004). Diccionario Teórico del Cine. Madrid: Ediciones Akal.
  • Martín, J. (2010). La imagen-movimiento. Deleuze y la relación Beckett-Bergson. Arete, 22.
  • Mendoza García, J. (2005). Exordio a la memoria colectiva y al olvido social. Athenea Digital, 8, 1-26.
  • Mendoza García, J.. (2006). La edificación colectiva de la memoria. Uaricha, 18-27.
  • Mitchell, W.J.T. (2019). La ciencia de la imagen: Iconología, cultura visual y estética de los medios. Madrid, Akal.
  • Mitry, J. (1997). The aesthetics and psychology of the cinema. Bloomington: Indiana University Press.
  • Nietzsche, F. (1874). Consideraciones Intempestivas II. De la Utilidad y de los Inconvenientes de los Estudios Históricos, para la Vida. Madrid: Miguel Ángel Aguilar, 1932.
  • Nora, P. (1989). Between memory and history: Les lieux de mémoire. Representations, 26, 7-24.
  • Ortega, María Luisa. (2010). Nuevos tropos en el documental latinoamericano: subjetividad, memoria y representación. En Weinrichter, A. (Ed.), El documentalismo en el SXXI (pp. 77-99). San Sebastián: Festival de cine de San Sebastián (https://goo.gl/QggDwL)
  • Peirano Olate, M.P. (2008). Reflexiones en torno a la obra de Mekas y el cine de ensayo como etnografía experimental. Revista Chilena de Antropología Visual, 12, 31-47.
  • Pisters, P. (2016). Flash-Forward: The Future is Now. En Denson, S. y Leyda, J. (Eds) Post-Cinema: Theorizing 21º Film. Reframe Books: Brighton.
  • Ramos, R. (1989). Maurice Halbwachs y la memoria colectiva. Revista de Occidente, 100, 63-81.
  • Russell, C. (2011). Autoetnografía: viajes del yo. laFuga, 12. [Fecha de consulta: 2019-12-18] Disponible en: http://www.lafuga.cl/autoetnografia-viajes-del-yo/446
  • Renov, M. (1993). Theorizing Documentary. New York: Routledge.
  • Sánchez-Biosca, V. (1998). Lo encontrado, lo perdido. Notas en torno a Reminiscences of a Journey to Lithuania, de Jonas Mekas. Archivos de la Filmoteca, 30, 148-155.
  • Stanfield, P. (2011). Going Underground with Manny Farber and Jonas Mekas: New York’s Subterranean Film Culture in the 1950s and 1960s. Exploration in New Cinema History: Approaches and Case Studies. Londres: Blackwell Publishing Ltd.
  • Swinson, J. (2013). Jonas Mekas: Film-maker, archivist, activist and poet. Moving Image Review & Art Journal (MIRAJ), 2, 298-306.
  • Todorov, T.. (1995). Los Abusos de la Memoria. Barcelona: Paidós.
  • Torres Ávila, J. (2013). La memoria histórica y las víctimas. Jurídicas. No. 2, Vol. 10, 144-166.
  • Watkins, E.A. (2014). Towards a Theory of Hiperhistory: From the Here and Now to the Everywhere and Forever. The Enemy, 1.
  • Wees, W. C. (1993). Recycled images. The art and politics of found footage films. Nueva York: Anthology Film Archives.
  • Yue, G. (2005). Jonas Mekas. Senses of Cinema, 34, 1-22.