El videojuego como recurso didáctico en el aula de músicaJuegos educativos con EAdventure y Muvizu

  1. Sonsoles Ramos Ahijado
  2. Ana María Botella Nicolás 2
  3. Tamara Jiménez Alonso 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
El artista: revista de investigaciones en música y artes plásticas

ISSN: 1794-8614

Year of publication: 2017

Issue: 14

Type: Article

More publications in: El artista: revista de investigaciones en música y artes plásticas

Abstract

e main objective of the article is to educate teachers about the importance of New Technologies from Music Education with de video game, promoting the student's contact with the technological means offered by the school to strengthen school-society relations. e methodology used is competential, based on the know-how and learn to learn, trying to allow the students to organize their thinking, encouraging reflection, criticism, responsibility in their learning and the development of hypotheses. A questionnaire was used to extract information about the incidence of music in students' lives, thoughts, relationships and musical habits, including possible noiserelated disorders in their daily lives. e results show that the educational video game promotes and encourages interaction and participation, motivating the students, and preparing them for their insertion in the current technological society.

Bibliographic References

  • Bruscia, Kenneth (1997). Definiendo la musicoterapia. Salamanca: Amarú ediciones.
  • Darder Vidal, Pere; Salmurri Trinxet, Ferrán; Royo Arpón, Mariano; Carpena Casajuana, Anna; Sala Roca, Josefina; Marzo Ruiz, Lourdes y Albadalejo Mur, Marta (2013). Aprender y educar con bienestar y empatía. La formación emocional del profesorado. Barcelona: Octaedro.
  • Ducourneau, Gerard (1988). Musicoterapia. La comunicación musical: su función y sus métodos en terapia y reeducación. Toulouse: EDAF.
  • Digimania (2016). Muvizu. Recuperado de https://www.muvizu.com/
  • E-UCM e-learning group (2006). E-Adventure e-learning games. Recuperado de http://e-adventure.e-ucm.es/
  • Felicia, Patrick (2009). Videojuegos. Bruselas: European Schoolnet.
  • Ferrerós Tor, Mª Luisa (2008). Inteligencia musical. Estimula el desarrollo de tu hijo por medio de la música. Barcelona: Libros Cúpula.
  • García Sanz, Emilio (1989). Musicoterapia y enriquecimiento personal. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 4, 91-107.
  • López Larrosa, Silvia (2009). La relación familia-escuela. Guía práctica para profesionales. Madrid: CCS.
  • Microsoft(2016). Word. Recuperado de https://products.office.com/es- es/ word
  • Morales Corral, Enrique (2009). El uso de los videojuegos como recurso de aprendizaje en educación primaria y Teoría de la Comunicación. Revista académica de la federación latinoamericana de facultades de comunicación social, 78, 1-12.
  • Pereyra, Gabriel (2013) Musicoterapia. Iniciación, técnicas y ejercicios. Barcelona: Robinbook.
  • Ramos Ahijado, Sonsoles (2015). Aplicación didáctica de la canción popular en Educación Primaria a través del videojuego, en Juan Carlos Montoya (ed.). Música acallada (pp. 277-289). Ed. Amarú Ediciones. Salamanca.
  • Ramos Ahijado, Sonsoles y Botella Nicolás, Ana María (2015). Videojuegos y musicomovigramas. Innovación y recursos para el aprendizaje en Educación Primaria. Revista Opción, 31 (1), 609-619.
  • Ramos Ahijado, Sonsoles y Botella Nicolás, Ana María (2016). Los videojuegos como herramientas de aprendizaje. Una experiencia de innovación con la ópera de Mozart. DEDICA. Revista de Educação e Humanidades, 9, 161-171.
  • Sáinz de la Maza, Aro (2003). Cómo cura la musicoterapia. Barcelona: RBA.
  • United Nations Educational, Scientific Cultural Organization (1977). UNESCO Thesaurus. Recuperado de http://vocabularies.unesco.org/ browser/thesaurus/en/index?clang=es
  • Uptodown (2002). PhotoScape. Recuperado de http://download.cnet.com/ PhotoScape-/3000-2192_4-10703122.html
  • Uptodown (2002). Windows Live Movie Maker. Recuperado de https:// windows-live-movie-maker.uptodown.com/windows
  • WordPress (2016) Audacity®. Recuperado de http://www.audacityteam.org/
  • Worms Argentina (2016). Worms Con Ciencia Natural. Dando en la nota indicada: Las plantas y su relación con la música. Recuperado de http:// www.wormsargentina.com/dando-en-la-nota-indicada-las-plantas-y- surelacion- con-la-musica/