Las antinomias de la poesía española contemporánea: la poética de José-Miguel Ullán como desmontaje de la Historia literaria

  1. Benéitez Andrés, Rosa
Journal:
El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

ISSN: 1989-9289

Year of publication: 2010

Issue: 1

Pages: 583-596

Type: Article

DOI: 10.14201/FDP.24529 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

Abstract

Contemporary spanish poetry tends to be divided into two big groups: �seventies'poetry� or �Novísima� and � Poetry of experience�. This clasification is due not only to some generalizing studies promoted by the institution, but also to the desire of the poets to create a group in which they can be attached to and in which they are able to differ from the feared �other�. Such dual caracterization has prompted numerous debates over the belonging and appropriateness of those categories, wich remain in the perspectives that are used to approach the phenomenon now a days. In this way, the aesthetic proposal of the poet José-Miguel Ullán, traditionally considered as a member of the generation known as the seventies, can be taken as an example of an author that can't be clasified in any of the mentioned groups, and because of it, as a starting point for a possible revision and dismountage of a history that has been partially told: the history of spanish contemporary poetry..

Bibliographic References

  • BÜRGER, Peter. Teoría de la Vanguardia. Barcelona, Península, 2000.
  • CASTELLET, Josep Mª. Veinte años de poesía española (1939-1959), Barcelona, Seix Barral, 1960.
  • CASTELLET, Josep Mª. Nueve novísimos poetas españoles. Barcelona, Barral editores, 1970.
  • COLECTIVO ALICIA BAJO CERO. Poesía y poder. Valencia, Ediciones Bajo Cero, U.E.P.V., 1996.
  • GARCÍA MARTÍN, José Luis. La Poesía Figurativa. Crónica parcial de quince años de poesía española. Sevilla, Renacimiento, 1992
  • GARCÍA MONTERO, Luis. Confesiones poéticas, Granada, Maillot Amarillo.1993.
  • GARCÍA MONTERO, Luis. Poesía, cuartel de invierno. Barcelona, Seix Barral, 2002.
  • LANGBAUM, Robert. La poesía de la experiencia. El monólogo dramático en la tradición literaria moderna, Granada, Comares, 1996.
  • MARTÍNEZ SARRIÓN, Antonio. El centro inaccesible: (poesía 1967-1980). Madrid, Hiperión, 1981.
  • MÉNDEZ RUBIO, Antonio. “Memoria de la desaparición: Notas sobre Poesía y Poder. ”Anales de literatura española, 17, 2004, pp. 121-144.
  • MÉNDEZ RUBIO, Antonio. Poesía ́68. Para una historia imposible: escritura y sociedad 1968-1978. Madrid, Biblioteca Nueva, 2004.
  • PONT, Jaume, «La poesía hispánica de vanguardia y la formación del canon», en SÁNCHEZ ROBAYNA, Andrés; DOCE, Jordi (ed.). Poesía hispánica contemporánea. Ensayos y poemas. Barcelona, Círculo de Lectores: Galaxia Gutenberg, D.L. 2005, pp. 245-273.
  • RODRÍGUEZ, Juan Carlos. Dichos y escritos (Sobre “La otra sentimentalidad” y otros textos fechados de poética). Madrid, Hiperión, 1999.
  • ROSSET, Clément. La Antinaturaleza. Elementos para una filosofía trágica. Trad. Francisco Calvo Serraller. Taurus, Madrid, 1974.
  • ROSSET, Clément. Lo real y su doble. Trad. Enrique Lynch. Tusquets, Barcelona, 1993.
  • TALENS, Jenaro. «Contrapolíticas del realismo (De ética, estética y poética)» en SÁNCHEZ ROBAYNA, Andrés; DOCE, Jordi (ed.). Poesía hispánica contemporánea. Ensayos y poemas. Barcelona, Círculo de Lectores: Galaxia Gutenberg, D.L. 2005, pp.129-159.
  • ULLÁN, José-Miguel. Soldadesca. Valencia, Pre-Textos, 1979.
  • ULLÁN, José Miguel. Ardicia. Madrid, Cátedra, 1994.
  • ULLÁN, José-Miguel. Ondulaciones. Poesía reunida (1968-2007). Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2008.