La oferta nativa de podcast en la radio comercial españolacontenidos, géneros y tedencias

  1. PÉREZ-ALAEJOS, M.ª de la Peña Mónica 1
  2. PEDRERO-ESTEBAN, Luis Miguel 2
  3. LEOZ-AIZPURU, Asier 3
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad Pontificia de Salamanca
    info

    Universidad Pontificia de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02jj93564

  3. 3 Universidad de Deusto
    info

    Universidad de Deusto

    Bilbao, España

    ROR https://ror.org/00ne6sr39

Revue:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Année de publication: 2018

Número: 17

Pages: 91-106

Type: Article

DOI: 10.14201/FJC20181791106 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Fonseca, Journal of Communication

Résumé

Close to its first centenary and immersed in a convergence environment, radio begins to design transver-sal productive models oriented towards the personal consumption of audio according to the main premise in the current ecosystem: all contents must be available at all times and for all devices. The podcast ac-ceptance has exponentially grown to create a sound consumption scenario destined to replace to the ana-logue radio. In this context, traditional operators assume the production of content designed for exclusive online dissemination under segmentation criteria less restricted by the Hertzian market. This work identi-fies the digital audio offer under the hypothesis that its construction still prefers to introduce the radio brand on new screens rather than experimenting with other narratives or providing services to different audiences. According to this, it analyses the catalogue of native podcasts of the three large private general-ist chains of state coverage (SER, COPE, Onda Cero) during the 2017/18 season. The objective is to rec-ognize, classify and assess their themes, genres and strategies in a scenario whose evolution will be deci-sive to consolidate the survival of radio production.

Références bibliographiques

  • Anderson, C. (2004). The Long Tail. Wired Magazine, 12 (10), pp. 170-177. https://doi.org/10.3359/oz0912041
  • Balsebre, A., Ricarte, J. M., Perona, J. J., Roca, D., Barbeito, M. L., y Fajula, A. (2006). Los mitos de la publi-cidad radiofónica. Madrid: Cátedra.
  • Berry, R. (2006a). Will the iPod kill the radio star?: Profiling podcasting as radio. Convergence, 12(2), pp. 143-162. https://doi.org/10.1177/1354856506066522
  • Bonini, T. (2015). The ‘Second Age’ of Podcasting: reframing Podcasting as a New Digital Mass Medi-um. Quaderns del CAC, 18(41), pp. 21-30. Recuperado a partir de http://www.cac.cat/pfw_files/cma/recerca/quaderns_cac/Q41_Bonini_EN.pdf
  • Casas Santasusana, E. (1954). Publicidad por radio. Barcelona: Juan Bruguer.
  • Catalina-García, B., López de Ayala, M. C. y Martín Nieto, R. (2017). Audiencia juvenil radiofónica: uso de nuevos dispositivos y aplicaciones entre los futuros comunicadores. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 4(8), pp. 45-53.
  • Díaz Nosty, B. (Coord.) (2017). Diez años que cambiaron los medios (2007-2017). Barcelona: Ariel y Funda-ción Telefónica. Recuperado de https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/602/
  • European Broadcasting Union. (2017). Trust in media. Recuperado de https://www.urp.ch/publications/trust-in-media-2017
  • Franquet, R. (2017). Un medio versátil en los albores de su centenario. Diez años que cambiaron los medios (2007-2017). Barcelona: Ariel y Fundación Telefónica (pp. 212-219).
  • Gallego, J. I. (2010). Podcasting, nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. Barcelona: UOC.
  • Hammersley, B. (2004). Audible Revolution. The Guardian. Recuperado de https://web.archive.org/web/20130922040919/http://www.theguardian.com/media/2004/feb/12/broadcasting.digitalmedia
  • Jobs, S. (2001). 2001 Apple Music Event. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=kN0SVBCJqLs
  • La SER se queda sin «Carne Cruda». (2014, julio 9). Eldiario.es. Recuperado a partir de https://www.eldiario.es/cultura/fenomenos/queda-Carne-Cruda_0_279622410.html
  • López Vidales, N., Gómez Rubio, L. y Redondo, M. (2014). La radio de las nuevas generaciones de jóve-nes españoles: hacia un consumo online de música y entretenimiento. ZER, 19(37), pp. 45-64.
  • Moreno, L. (2017). Podium Podcast, cuando el podcasting tiene acento español. Prisma Social, 18. Recu-perado a partir de http://revistaprismasocial.es/article/view/1418
  • Morla, J. (2016, junio 9). Nace Podium Podcast, un nuevo modo de escuchar. El País. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2016/06/08/actualidad/1465410435_296991.html
  • Muñoz, M. (2018). Entrevista personal con la responsable de contenidos web de Atresmedia.
  • Nafría, I. (2008). Web 2.0: El usuario, el nuevo rey de Internet. Madrid: Gestión 2000.
  • Orrantia, A. (2018). La triple secuencia multiplataforma y la audiencia social en COPE. La narración distri-buida de contenidos en la antena, la web, redes sociales y alertas a teléfono móvil durante el Día de la Radio en ‘Herrera en COPE’. Hipertext.net, 16, mayo, 43-50.
  • Pedrero Esteban, L. M. y Pérez Alaejos, M. (2018). La transición de la radio española al entorno digital: experiencias y retos de las estrategias transmedia. En E. Galán, E., A. Rodríguez y J. Marzal (eds.), Con-tenidos transmedia para la radiotelevisión de proximidad (pp. 321-333). Pamplona: Eunsa.
  • Pedrero Esteban, L. M. (2000). La radio musical en España, historia y análisis. Madrid: IORTV.
  • Pérez Alaejos, M. de la P. y López Merayo, A. (2013). Entre ondas y bits el podcasting en las redes nacio-nales de radio españolas. Comunicação Midiática, 8(3), pp. 181-202.
  • Rodríguez Pallarés, M. (2016). Reutilización de la ficción sonora en la Cadena SER. El caso de Podium Podcast. Área Abierta. Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria., 17(1), pp. 83-97.
  • Siemens, G. (2008). Learning and knowing in Networks: Changing Roles for educators and design-ers. ITFORUM for discussion. Recuperado de: http://itforum.coe.uga.edu/Paper105/Siemens.pdf
  • Sociedad General de Autores y Editores. (2017). Anuario SGAE de las artes escénicas, musicales y audio-visuales. Recuperado de http://www.anuariossgae.com/anuario2017/home.html
  • Tenorio, I. (2008). La nueva radio. Barcelona: Marcombo.
  • Van Zanten, R., Somogyi, S. y Curro, G. (2012). Purpose and preference in educational podcasting. British Journal of Educational Technology. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01153
  • Videla-Rodríguez, J. J. y Piñeiro-Otero, T. (2013). La radio móvil en España. Tendencias actuales en las apps para dispositivos móviles. Palabra Clave, 16(1), pp. 129-153.
  • Witt, S. (2016). Cómo dejamos de pagar por la música. Barcelona: Contra.