Dificultades del lenguaje que influyen en la resolución de problemas

  1. RODRÍGUEZ HERNÁNDEZ, M.ª de las Mercedes 1
  2. DOMÍNGUEZ FERNÁNDEZ ARROYO, Juana 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 ceip. Romero Peña
Journal:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Year of publication: 2016

Volume: 34

Issue: 2

Pages: 17-42

Type: Article

DOI: 10.14201/ET20163421742 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Abstract

Solving mathematical problems causes frustration to the pupils and generates great concern on teachers due to their complexity and difficulty. In order to overcome these difficulties a new methodology is needed. In this paper we present a methodology applied to the classroom in order to respond to these difficulties and improve our students’ achievement in the field of mathematics. We suggest a study of the difficulties that our students may have in language such as reading comprehension, verbalization of the problem, identification of relevant data, identification of the question and expression of the solution and its impact on problem solving. The methodology presented consists of a part based on the development of the linguistic competence, where language comprehension and linguistic reasoning are worked, and a part based on mathematics, which is made up of five stages: completing math problems, inventing the question of a statement, inventing statements, inventing problems and solving problems. After methodological implementation, a statistical study with third grade students is accomplished in CEIP Romero Peña in La Solana (Ciudad Real), with two different groups of students: an experimental group in which this proposed methodology has been applied, and a control group that has been following a traditional methodology using their textbook. Statistical analysis reveals that the difficulties in problem solving diminish significantly after the implementation of this new approach, verifying that the treatment focused on language difficulties has positive repercussions on problem solving.

Bibliographic References

  • Aguado, G.; Cruz, J. y Domezáin, M. J. (2003). Comprender el lenguaje. Haciendo ejercicios. Madrid: Entha Ediciones.
  • Aiken, L. R. (1971). Verbal factors and mathematics learning: A review of research. Journal for Reseach in Mathematics Education, 2, 304-313.
  • Bermejo, V. y Rodríguez, P. (1987). Análisis de los factores incidentes en la solución de problemas de adición: su estructura semántica, formulación y lugar de la incógnita. Enseñanza de las Ciencias, Extra, 332-333.
  • Blanco, B. y Blanco, L. (2009). Contexto y estrategias en la resolución de problemas de primaria. Números, 71, 75-85.
  • Clements, M. A. Planteamiento y resolución de problemas: ¿Es relevante Polya para las matemáticas escolares del siglo xxi? Suma, 30, 27-36.
  • Cobo, P. y Molina, M. A. ¿Pueden nuestros estudiantes construir conocimientos matemáticos? Números, 85, 49-73.
  • Contreras, L. C. y Carrillo, J. (1997). La resolución de problemas en la construcción de conocimiento. Un ejemplo. Suma, 24, 21-25.
  • Durand, C. y Vergnaud, G. (1976). Structures complexité psicogénétique. Revue Française de Pédagogie, 36, 28-43.
  • Fernández, J. A. (2003). Técnicas creativas para la resolución de problemas matemáticos. Madrid: Praxis.
  • Fernández, J. A. (2010). La resolución de problemas matemáticos. Creatividad y razonamiento en la mente de los niños. Madrid: Grupo Mayéutica-Educación.
  • Gaulin, C. (2000). Tendencias actuales de la resolución de problemas. Sigma, 19.
  • González, T. (2000). Metodología para la enseñanza de las matemáticas a través de la resolución de problemas: un estudio evaluativo. Revista de Investigación Educativa, 18, 175-179.
  • Guzmán, M. (2001). Tendencias actuales de la educación matemática. Sigma, 19.
  • Jerman, M. y Rees, R. (1972). Predicting the relative difficulty of the verbal arithmetics problems. Educational Studies in Mathematics, 4, 306-323.
  • Ley Orgánica 8/2013 de 9-12-2013 para la mejora de la calidad educativa. boe n.º 295 - Sec. i, 97858, 10 de diciembre de 2013.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deportes. Resultados de España en Pisa 2012. Nota de prensa, 3 de diciembre de 2013.
  • Nesher, P.; Greeno, J. G. y Riley, M. S. (1982). The development of semantic categories for addititon and substraction. Educational Studies in Mathematics, 13, 373-394.
  • Real Decreto 126/2014 de 28-02-2014, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. boe n.º 52 - Sec. i, 19349, 1 de marzo de 2014.
  • Searle, B.; Lorton, P. y Suppes, P. (1974). Structural variables affecting cai performance on arithmetic Word problems of disadvantaged and deaf students. Educational Studies in Mathematics, 5, 371-384.
  • Suppes, P.; Loftus, E. y Jerman, M. (1969). Problem-Solving on a computer-based teletype. Educational Studies in Mathematics, 2, 1-15.