Ansiedad de los alumnos en la asignatura de Lenguaje Musical y estrategias para reducirla.

  1. Berrón Ruiz, Elena 1
  2. Balsera Gómez, Francisco José 2
  3. Monreal Guerrero, Inés María 3
  1. 1 Conservatorio Profesional de Música de Segovia
  2. 2 Conservatorio Profesional de Música de Zaragoza
  3. 3 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Revista Internacional de Educación Musical

ISSN: 2307-4841

Ano de publicación: 2017

Número: 5

Páxinas: 41-48

Tipo: Artigo

DOI: 10.12967/RIEM-2017-5-P041-048 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Revista Internacional de Educación Musical

Resumo

Students embark upon their studies at the conservatory motivated to learn how to play a musical instrument. Nevertheless, they must attend Music Language classes from the first year, a subject that they usually find it unattractive and it makes them feel with anxiety.In this article we discuss a research carried out in a Professional Conservatory of Music with students in their first two years of elementary training. The goals in this research are to identify which aspects are a source of anxiety in these students and to analyse the usefulness of our educational proposals in order to reduce it. We have applied a qualitative research methodology which combines the characteristics of case study methods and classroom-based research.This research enables us to state that the implementation of flexible, dynamic and positive pedagogy, the improvement of study habits in our students, the family involvement, the care of relationships, the recognition of mistakes, accepting them as natural feature of the whole learning process, and the performing musical exhibitions in public on a regular basis reduce anxiety.

Referencias bibliográficas

  • Albert, M. J. (2006). La investigación Educativa. Claves teóricas. Madrid: McGraw-Hill.
  • Balsera, F. J. y Gallego, D. J. (2010). Inteligencia emocional y enseñanza de la música. Barcelona: DINSIC.
  • Berrón, E. (2015). Motivación y dificultades de los alumnos en la asignatura de Lenguaje Musical. En Libros de actas CIMIE15. Disponible en http://amieedu.org/actascimie15/2016/06/29/a1/.
  • Berrón, E. (2016). Iniciación a la educación auditiva desde un contexto tonal en la asignatura de Lenguaje Musical (tesis doctoral). Valladolid: Universidad de Valladolid. Disponible en https://uvadoc.uva.es/handle/10324/16793.
  • Cain, T. (2013). Investigación-acción en educación musical. En M. Díaz y A. Giráldez (Coord.), Investigación cualitativa en educación musical. Barcelona: Graó.
  • Comellas, M. J. (2009). Familia y escuela: compartir la educación. Barcelona: Graó.
  • Coso, J. A. (1992). Tocar un instrumento. Madrid: Música Mundana.
  • Dalia, G. (2004). Cómo superar la ansiedad escénica en músicos. Madrid: Mundimúsica.
  • De la Torre, S. (2004). Aprender de los errores. El tratamiento didáctico de los errores como estrategias innovadoras. Buenos Aires: Magisterio del Río de La Plata.
  • Fernández Pérez, M. (1988). La profesionalización del docente. Madrid: Escuela Española.
  • Gallego, D. J., Alonso, C., Cruz, A. y Lizama, L. (1999). Implicaciones educativas de la inteligencia emocional. Madrid: UNED.
  • Kühn, C. (2003). La formación musical del oído. Barcelona: Lábor.
  • Maxwell, J. C. (2000). El lado positivo del fracaso. Miami: Caribe.
  • Mertens, D. (2005). Research and evaluation in Education and Psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Thousand Oaks: SAGE.
  • Miguel-Tobal, J. J. (1990). La ansiedad. En J. Mayor y L. Pinillos (Ed.), Tratado de Psicología General: Motivación y Emoción (Vol. 8). Madrid: Alhambra.
  • Moya, A. M. (2010). La relación profesor-alumno. Innovación y Experiencias Educativas, 27. Disponible en http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_27/ANTONIA_MARIA_MOYA_MARTINEZ.pdf.
  • Sabbatella, P. (2000). Control del comportamiento y disciplina en el aula de música. LEEME. Lista Electrónica Europea de Música en la Educación, 5. Disponible en http://musica.rediris.es/leeme/revista/sabbatella00.pdf.
  • Salmon, P. G. (1990). A Psychological Perspective on Musical Performance Anxiety: A Review of the Literature. Medical Problems of Perfarming Artists, 5, 2-11.
  • Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona: Graó.
  • Santapau, V. (2014). Los profesores de instrumento de los conservatorios también pueden ser profesores 2.0. En Actas del Congreso CEIMUS III. Madrid: Enclave Creativa.
  • Virues, R. A. (2005). Estudio sobre ansiedad. Revista Psicología Científica.com, 7(8). Disponible en http://www.psicologiacientifica.com/ansiedad-estudio/.
  • Wilson, G. D. (1997). Performance anxiety. En D. J. Hargreaves y A. C. North (Ed.), The social psychology of music. Oxford: Oxford University Press.