Leer desde el cuerpo. Una semiótica fenomenológica de la lectura

  1. Manuel González de Ávila 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2016

Issue: 25

Pages: 631-650

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL25.2016.16955 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

The theory of literature has thought reading from almost exclusively intellectualist positions, as if reading was only or primarily a cognitive activity. But semiotics and contemporary social sciences, and particularly anthropology and sociology are restoring the body, that is the senses and emotions, to its centrality in most cultural practices, among them reading. This article tries to balance the two modes of conceiving the act of reading: although he pays special attention to the second, the sensory and emotional one, it does so on the basis of the cognitive mode, in order to move towards a potential integration of both.

Bibliographic References

  • BENVENISTE, É. (1976). Problèmes de linguistique générale I. Paris: Seuil.
  • BOURDIEU, P. (1992). Les règles de l’art. Paris: Seuil.
  • CACCIO, E. (2011). La vida sensible. Buenos Aires: Marea.
  • CAVALLO, G. y CHARTIER, R. (2011). Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Taurus.
  • CHARLES, M. (1998). Introduction à l’étude des textes. Paris: Seuil.
  • COQUET, J.-C. (2007). Physis et Logos. Une phénoménologie du langage. Paris: Presses Universitaires de Vincennes.
  • DEHAENE, S. (2007). Les neurones de la lecture. Paris: Odile Jacob.
  • DESCOMBES, V. (1996). Les institutions du sens. Paris: Minuit.
  • FONTANILLE, J. (2003). Sémiotique du discours. Limoges: Presses Universitaires de Limoges.
  • FONTANILLE, J. (2011). Corps et sens. Paris: Presses Universitaires de France.
  • GADAMER, H-.J. (2012). Verdad y método. Salamanca: Ediciones Sígueme.
  • GOLDER, C. y GAONAC’H, D. (2002). Leer y comprender. Psicología de la lectura. México: Siglo XXI Editores.
  • GREIMAS, A.-J. (1987). De l’imperfection. Périgueux: Pierre Fanlac.
  • GUMBRECHT, H.-U. (2003). Production of presence. What meaning cannot convey. Stanford: Stanford University Press.
  • ISER, W. (1987). “El proceso de lectura: enfoque fenomenológico”. En Estética de la recepción, J. A. Mayoral (comp.), 215-244. Madrid: Arco / Libros.
  • LACAN, J. (1966). “Fonction et champ de la parole et du langage en psychanalyse”. En Écrits, 237-322. Paris: Seuil.
  • LANDOWSKI, E. (1997). Présences de l’autre. Paris: PUF.
  • LANDOWSKI, E. (2004). Passions sans nom. Paris: PUF.
  • MENÉNDEZ SALMÓN, R. (2010). La luz es más antigua que el amor. Barcelona: Seix Barral.
  • MERLEAU-PONTY, M. (1945). Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard.
  • NOËL, B. (1994). Le syndrôme de Gramsci. Paris: P.O.L.
  • OUELLET, P. (2000). Poétique du regard. Littérature, perception, identité. Quebec / Limoges: Presses du Septentrion/Presses Universitaires de Limoges.
  • PARRET, H. (2006). Épiphanies de la présence. Limoges: PULIM.
  • RICOEUR, P. (1990). Soi-même comme un autre. Paris: Seuil.
  • RICHARDSON, A. & Steen, F. F. (eds.) (2002). Literature and the Cognitive Revolution. Poetics Today, 23, 1.
  • SAN AGUSTÍN (1992). Confesiones. México: Editorial Porrúa [Traducción de Francisco Montes de Oca].
  • SARTRE, J.-P. (1985 [1948]). Qu’est-ce que la littérature. Paris: Gallimard.
  • SEEL, M. (2010). El balance de la autonomía. Barcelona: Anthropos.
  • SEEL, M. (2011). Estética del aparecer. Madrid: Katz.
  • STOREY, R. F. (1996). Mimesis and the Human Animal. On the Biogenetic Foundations of Literary Representation. Evanston: Northwestern University Press.
  • TAUSSIG, M. (1993). Mimesis and Alterity. New York: Routeledge.
  • TODOROV, T. (1978). Les genres du discours. Paris: Seuil.
  • VIALA, A. (1985). Naissance de l’écrivain. Paris: Minuit.
  • WITTGENSTEIN, L. (1988). Investigaciones filosóficas. Madrid: Crítica.
  • WOLF, M. (2008). Cómo aprendemos a leer. Barcelona: Ediciones B.
  • YOURCENAR, M. (1998 [1938]). “Comment Wang-Fô fut sauvé”. En Nouvelles orientales, 9-27. Paris: Gallimard.