El concepto de ironía en la estética de Friedrich Schlegelcontexto y recepción

  1. Rosa Benéitez Andrés 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
Daimon: revista internacional de filosofía

ISSN: 1130-0507 1989-4651

Year of publication: 2016

Issue: 67

Pages: 39-55

Type: Article

DOI: 10.6018/198611 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Daimon: revista internacional de filosofía

Abstract

The Schlegelian theory of irony remains an unavoidable referent in the studies concerning this concept. In the specific field of Aesthetics and Art Theory, the notion of irony developed by F. Schlegel occupies a privileged position as a tool for both understanding and exegesis within the analysis of a large amount of modern and contemporary art practices. Given the validity of the proposal, it is necessary to insist on the particularity of the Schlegelian program over other uses and interpretations of ironic procedure. Therefore, this paper will attempt to emphasize on the specificity of his ideas about the phenomenon through a historical and theoretical tour around the context and reception of the romantic irony stated by the philosopher, as well as by other authors of the Frühromantik.

Bibliographic References

  • Ballart, P., Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno, Barcelona, Quaderns Crema, 1994, pp. 119-136.
  • Barthes, R., Crítica y verdad, Madrid, Siglo XXI, 2005
  • Benjamin, W., El concepto de crítica de arte en el Romanticismo alemán, en: Obras, libro I/vol. 1, Madrid, Abada, 2007
  • Booth, W. C., Retórica de la ironía, Madrid, Taurus, 1989
  • Brooks, C., «Irony as a Principle of Structure», en: Rick Rilance (ed.), Debating texts. A reader in twentieth-century Literary Theory and Method, Toronto, University of Toronto Press, 1987.
  • Brooks, C., The Well Wrought Urn: Studies in the Structure of Poetry, New York, Harcourt, Brace & World, 1947
  • Bürger, P., Teoría de la vanguardia, Barcelona, Península, 2000, p. 112
  • Critchley, S., Sobre el Humor, Torrelavega, Quálea, 2010, pp. 96-99.
  • Cuesta Abad, J. M., «Dialéctica sentimental. Schiller agonista», en: La transparencia informe. Filosofía y literatura de Schiller a Nietzsche, Madrid, Abada, 2010, pp. 13-77, en especial, pp. 29-44.
  • D´Angelo, P., La estética del romanticismo, Madrid, Visor, 1999.
  • Hegel, G. W. F., Filosofía del arte o Estética. Verano de 1826, Madrid, Abada Editores / UAM Ediciones, 2006, p. 531.
  • Hernández Sánchez, D., La ironía estética. Estética romántica y arte moderno, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2002, p. 66.
  • Jankélévitch, V., La ironía, Madrid, Taurus, 1986, p. 49
  • Kierkegaard, S., «Sobre el concepto de ironía», en: Escritos, vol. 1, Madrid, Trotta, 2000, pp. 307-324.
  • Llevadot, L., «Negatividad: La figura de Sócrates en la obra de Kierkegaard», Contrastes. Revista Internacional de Filosofía (Málaga), nº 14, 2009, pp. 269-280.
  • Lukács, G., Teoría de la novela, Barcelona, Edhasa, 1971
  • Man, P. de, «El concepto de ironía», en: La ideología estética, ed. cit., pp. 251-252.
  • Man, P. de, La ideología estética, Madrid, Cátedra, 1998
  • Man, P. de, Visión y ceguera. Ensayos sobre la retórica de la crítica contemporánea, Río Piedras, Universidad de Puerto Rico, 1991.
  • Muecke, D. C., Irony and the ironic, London-New York, Methuen, 1982
  • Muecke, D. C., The compass of Irony, London-New York, Methuen, 1980 (reimpr. de 1969)
  • Richter, J. P., Introducción a la estética, Madrid, Verbum, 1991, p. 101.
  • Rorty, R., Contingencia, ironía y solidaridad, Barcelona, Paidós, 1991
  • Sánchez Meca, D., «Estudio preliminar», en: Schlegel, F., Poesía y filosofía, ed. cit., p. 15.
  • Sánchez Meca, D., «Friedrich Schlegel y la ironía romántica», Er. Revista de Filosofía (Barcelona), nº 26, 1999, p. 110.
  • Schiller, F., Sobre poesía ingenua y poesía sentimental, Madrid, Verbum, 1995.
  • Schlegel, F., «Fragmentos críticos, 1797» (108), en: Fragmentos, ed. cit., pp. 48-49.
  • Schlegel, F., «Fragmentos del Athenaeum, 1798» (238), en: Fragmentos, seguido de Sobre la incomprensibilidad, Barcelona, Marbot, 2009, p. 114
  • Schlegel, F., Poesía y filosofía, Madrid, Alianza, 1994, p. 115.
  • Schleiermacher, F., «Fragmentos del Athenaeum, 1798» (328), en: Schlegel, F., Fragmentos, ed. cit., p. 114.
  • Schoentjes, P., La poética de la ironía, ed. cit., p. 40.
  • Schopenhauer, A., El mundo como voluntad y representación, vol. 2, Madrid, Trotta, 2000, p. 123.
  • Solger, K. W. F., Erwin. Vier Gespräche über das Schöne und die Kunst, traducción citada en Henckmann, W., «El concepto de ironía en K. W. F. Solger», Enrahonar (Barcelona), nº 14, 1988, p. 22.
  • Szondi, P., Poética y filosofía de la historia I, Madrid, Visor, 1992, pp. 73-75.
  • Tieck, L., El gato con botas, Madrid, Abada Editores, 2003, p. 104.
  • Wellek, R., Historia de la crítica moderna (1750-1950). Tomo II. El Romanticismo, Madrid, Gredos, 1962, p. 66