Ética en la esfera pública

  1. López de la Vieja, M.ª Teresa 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Razón y fe

ISSN: 0034-0235

Year of publication: 2019

Tome: 280

Issue: 1441

Pages: 165-177

Type: Article

More publications in: Razón y fe

Abstract

Corruption and fraud concern a significant sector of the population, 23.1%, according to a study conducted by the CIS in 2019. International organizations such as the OECD and the United Nations have warned of the consequences of bad practices. The article focuses on the constructive and formative role of ethics: 1. Seven ethical principles are basic to good public governance and the prevention of practices with a very negative impact on institutional quality; 2.The rules of action, set out in codes and guides to good practice, make it possible to specify and apply the principles. The integrity system is completed with ethics committees; 3. Codes, guides and committees are part of an ethical system or culture for governance in the public sphere and service to citizens.

Bibliographic References

  • All European Academics (ALLEA), The European Code of Conduct for Research Integrity, Berlín 2017.
  • Ch. Calhoun, “Standing for Something”, The Journal of Philosophy 92 (1995), 235-260.
  • CIS, Barómetro de Febrero 2019. Avance de resultados, Estudio n.º 3240.
  • Código de Buen Gobierno Local FEMP (23 de marzo de 2015).
  • Diputación De Salamanca, Código de ética pública y Guía de buenas prácticas, Salamanca 2017, C. I., art. 1, 6.
  • Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno, Preámbulo, III.
  • Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno, art. 26.
  • Ley 19/2013, Preámbulo, I.
  • Ley oRgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres, arts. 51-52.
  • M. Sandel, What Money Can´t Buy, Penguin, Londres 2012, 15.
  • Nolan Report, “Letter from Lord Nolan to Prime Minister”, Standards in Public Life, London 1995, 1.
  • O. Diego, Ética para corruptos, Desclée de Brouwer, Bilbao 2009, 11-19.
  • ODCE, Trust in Government, 2000, 21- 30, 77-78.
  • OECD, Public Sector Integrity. A Framework for Assessment, París 2005, 28.
  • Orden ADM/62/2010, de 19 de febrero, por la que se aprueba el Código ético de los Empleados Públicos de la Administración de la Comunidad de Castilla y León, Anexo.
  • R. Alexy, Recht, Vernunft, Diskurs, Suhrkamp, Frankfurt 1995, 52-70.
  • Real Decreto Legislativo 5/2015, de 30 de octubre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley del Estatuto Básico del Empleado Público, art. 53.
  • T. Ausin, “Buenas prácticas (Códigos de)”, Eunomía. Revista de la Legalidad, 15 (octubre 2018-marzo 2019), 239-248.
  • T. Ausin, “Ética pública para generar confianza”, Revista Vasca de Gestión de Personas y Organizaciones Públicas 9 (2015), 30-38.
  • T. Moilanen – A. Salminen, Comparative Study on the Public-service Ethics of the EU Member States, Helsinki 2007, 21-38.
  • UN, IIEP, CHEA, CIQG, Advisory Statement for Effective International Practice Combating Corruption and Enhancing Integrity: Contemporary Challenge for the Quality and Credibility of Higher Education (2016), 8.
  • United Nation, Convention against Corruption, General Assembly Resolution 58/4 of 31 October 2003, art. 8.