"Lucinda" o de la ambigüedad de géneros

  1. Benéitez Andrés, Rosa 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Res Publica: revista de historia de las ideas políticas

ISSN: 1989-6115

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: Fantasmagorías del amor: Goethe, la teoría crítica y lo femenino

Volum: 22

Número: 3

Pàgines: 687-699

Tipus: Article

DOI: 10.5209/RPUB.66183 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Res Publica: revista de historia de las ideas políticas

Resum

The first German Romanticism was one of the earliest cultural and philosophical movements to incorporate into its program of thought the demand of sexual equality. Although in contradictory way, this approach appears steadily in the Friedrich Schlegel works. His novel Lucinda is the point of union of the philosopher’s main ideas about women and the feminine. In this article, I propose a reading of the literary text as the implementation of the Schlegelian ideas about the sexual gender. This analysis concludes with the thesis that, for the youngster of the Schlegel, gender ambiguity is an indispensable requirement in the achievement of a full humanity, while defending that the same ambiguity must be reflected in the textuality that prefigures it.

Referències bibliogràfiques

  • D. Hernández Sánchez, “El derecho a la complicación. Ironía, juego y extrañamiento”, Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, vol. XXI, nº 3, 2016, pp. 241-257.
  • D. Sánchez Meca, “Estudio preliminar”, en F. Schlegel, Poesía y filosofía, intro. y notas de D. Sánchez Meca; trad. D. Sánchez Meca y A. Rábade Obradó, Madrid, Alianza, 1994, p. 32.
  • F. Schlegel, “Sobre la filosofía”, en Poesía y filosofía, intro. y notas de D. Sánchez Meca; trad. D. Sánchez Meca y A. Rábade Obradó, Madrid, Alianza, 1994, pp. 69-70.
  • F. Schlegel, Fragmentos, seguido de Sobre la incomprensibilidad, trad. y notas P. Pajerols, Barcelona, Marbot, 2009.
  • F. Schlegel, Lucinda, trad. Mª J. Pacheco, México, Siglo XXI, 2007.
  • G. Horn, Romantische Frauen. Caroline Michaelis-Böhmer Schlegel-Schelling, Dorothea Mendelssohn-Veit-Schlegel, Sophie Schubart-Mereau-Brentano, Hain, Rudolstadt, 1996.
  • G. Portales, “«Lucinde» de Friedrich Schlegel o la novela experimental del romanticismo temprano»” en Estudios filológicos 57, 2016.
  • J. B. Holmgren, The Women Writers in Schiller’s Horen: Patrons, Petticoats, and the Promotion of Weimar Classicism, Newark, University of Delaware Press, 2007.
  • J. Butler, El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, Barcelona, Buenos Aires, Ciudad de México, Paidós, 2007.
  • J. Kristeva, Historias de amor, trad. Araceli Ramos, Madrid, Siglo XXI, 1987, p. 60.
  • J. L. Villacañas, La quiebra de la razón ilustrada. Idealismo y Romanticismo, Madrid, Cincel, 1990. p. 204.
  • M. Asensi, Literatura y Filosofía, Madrid, Síntesis, 2010.
  • M. Eliade, Mefistófeles y el andrógino, trad. Fabián García, Madrid, Kairós, 2008.
  • M. Praz, La carne, la muerte y el diablo en la literatura romántica, trad. Rubén Mettini, Barcelona, El Acantilado, 1999.
  • M. Redfield, The Politics of Aesthetics. Nationalism, Gender, Romanticism, Standford, Standford University Press, 2003.
  • P. D´Angelo, La estética del romanticismo, trad. Juan Díaz de Atauri, Madrid, Visor, 1999.
  • P. Lacoue-Labarthe y J. L. Nancy, El absoluto literario. Teoría de la literatura del romanticismo alemán, trad. C. González y L. Carugati, Madrid, Eterna Cadencia, 2013.
  • P. Szondi, Poética y filosofía de la historia I, trad. Francisco L. Lisis, Madrid, Visor, 1992.
  • Platón, “Banquete”, en Diálogos III (Fedón, Banquete y Fedro), trad. e intro. C. García Gual, M. Martínez Hernández y E. Lledó Iñigo, Madrid, Gredos, 1986.
  • R. Münster, “Con hermosa anarquía. Introducción”, en F. Schlegel, Lucinda, trad. B. Raposo, Valencia, Natán, 1987.
  • S. Critchley, Muy poco… casi nada. Sobre el nihilismo contemporáneo, trad. E. Julibert y R. Vilà Vernis, Barcelona, Marbot, 2007.