El libro de textouna barrera para el desarrollo de la escuela inclusiva

  1. Asensio Rodríguez, María José
Dirigida per:
  1. Dolors Forteza Forteza Director/a

Universitat de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 02 de de setembre de 2016

Tribunal:
  1. Maria Rosa Rosselló Ramon President/a
  2. Francisca González Gil Secretària
  3. Emilio Álvarez Arregui Vocal

Tipus: Tesi

Resum

El llibre de text ha estat un dels instruments que ha caracteritzat l'escola i que ha ajudat a mantenir-la com a institució estanca. Tot i els canvis produïts en la societat del coneixement i de la informació, en la qual els sabers evolucionen amb rapidesa i es demanden noves competències i qualitats en un món canviant, encara parlar d'educació implica parlar del llibre de text. L'objectiu del present treball se centra a analitzar els efectes que genera l'ús dels manuals escolars en els processos d'ensenyament i aprenentatge, així com en el desenvolupament professional dels mestres; i pretén ser una reflexió entorn de les condicions que es deriven i que poden dificultar el desenvolupament de l'educació inclusiva a l'escola. Per a això s'analitza, des d'una perspectiva metodològica qualitativa, les pràctiques d'un grup de mestres d'educació primària d'un mateix centre; considerant la utilitat que li donen al text escolar els propis docents en l'organització de la seqüència didàctica i les conseqüències d'aquesta en el progrés de l'alumnat. Els resultats indiquen que un ús gairebé exclusiu del material no afavoreix l'aprenentatge de tots els alumnes i, per tant, limita les seves oportunitats de participació i d'èxit. Així mateix es detecta una gran influència dels manuals en el desenvolupament professional dels docents, que es veu reforçada pels processos de socialització que es produeixen; marcant una tendència a la repetició d'estratègies pròpies de la institució escolar liderada per llibres de text. La recerca inclou també algunes recomanacions sobre les quals serà necessari aprofundir per poder dur a terme pràctiques més inclusives.