Una propuesta didáctica para la formación de intérpretes basada en el pensamiento complejo

  1. De la Cruz Recio, Manuel 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
redit: Revista electrónica de didáctica de la traducción y la interpretación

ISSN: 1989-4376

Year of publication: 2018

Issue: 12

Pages: 28-43

Type: Article

DOI: 10.24310/REDIT.2018.V0I12.3300 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: redit: Revista electrónica de didáctica de la traducción y la interpretación

Abstract

During its more than fifty years of existence, the didactics of interpretation has been dominated by structural-functionalist approaches. This results in syllabus based on decontextualized objectives, centralization in cognitive aspects, and suppression of the person. In this article we set out the reasons that have led to design an Interpretation syllabus approached from the perspective of complex thought (Morin 1977, 1990) and constructivism (Piaget 1973; Von Glasersfeld 2011). This project was conceived for undergraduate and master students in the speciality of Interpreting at the universities of Salamanca, Heidelberg and Mainz. This article develops the conceptualization phase on which the theoretical bases were established for the skills to be acquired, as well as situation specific actions and exogenous and endogenous resources required during the learning process.

Bibliographic References

  • AIIC. Professional Standards Art. 6. 2017. http://aiic.net/page/6746
  • AIIC. Collective agreements
  • Baigorri Jalón, Jesús. 2014. From Paris to Nuremberg: The Birth of Conference Interpreting. Benjamins Translation Library. Vol. 111. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins.
  • Baigorri Jalón, Jesús. 2004. Interpreters at the United Nations: History. Acta Salmanticensia. 1a ed. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Barbara Moser-Mercer. 2003. “Cognitive potential and limitations”, en: Simultaneous interpreting. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins.
  • Damasio, Antonio. 2001. El error de Descartes. La emoción, la razón y el cerebro humano. Traducción de Joandomènec Ros. Crítica: Barcelona.
  • De la Cruz Recio, Manuel, and Leticia Madrid. 2015. “Si mahoma no va a la montaña...: Un intento de acercar la didáctica de la interpretación consecutiva en expresión oral a la realidad del alumnado”, en Interacciones: Reflexiones en torno a la traducción e interpretación del/al alemán., eds. M. Ángeles Recio Ariza, Belén Santana López, De la Cruz Recio, Manuel and Petra Zimmermann González. Vol. 103, 685-700. Fráncfort del Meno: Peter Lang.
  • de Saussure, Ferdinand. 1978. Cours de linguistique générale. Payothèque. Paris: Payot.
  • de Saussure, Ferdinand, Charles Baily, and Albert Sechehaye. 2006. Curso de lingüística general. Akal universitaria. Vol. 1. Tres Cantos Madrid: Akal.
  • Ehrlich, Karoline. 2011. Stimmbildung und sprecherziehung : Ein lehr- und übungsbuch. 1. Aufl. ed. Wien [u.a.]: Böhlau.
  • Ekman, Paul, and Richard J. Davidson. 1994. The nature of emotion: Fundamental questions. Series in affective science. New York: Oxford University Press.
  • Goldberg, Elkhonon. 2001. El cerebro ejecutivo. Traducción de Javier García Sanz. Barcelona: Planeta.
  • García, Isabel. 2011. Ich rede : Ein hoch auf deutsch.
  • Daniel Gile. 1995. Basic Concepts and Models for Interpreter and Translator Training. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins.
  • Gómez García, Pedro. 2003. La antropología compleja de Edgar Morin: Homo complexus. Filosofía y pensamiento. Vol. 3. Granada: Universidad de Granada.
  • Holland, John H. 2014. Complexity: A very short introduction. Vol. 392. Oxford: Oxford University Press.
  • Gillies, Andrew. 2013. Conference Interpreting: A Student’s Practice Book. Taylor and Francis.
  • Máster Universidad de Germersheim. 2017. http://www.fb06.uni-mainz.de/studium/555.php
  • Máster Universidad de Heidelberg. 2017. http://www.uni-heidelberg.de/studium/interesse/faecher/konferenzdolm.html
  • Maturana, Humberto Romesín. 1999. Transformación en la convivencia. Santiago: Dolmen Ediciones.
  • Mitchell, Melanie. 2009. Complexity: A guided tour. New York: Oxford University Press.
  • Morin, Edgar. 1992. Introduction à la pensée complexe. 4. tirage ed. Paris: ESF éd.
  • Morin, Edgar. 1990. Science avec conscience. Nouv. éd ed. Paris: Éd. du Seuil.
  • Morin, Edgar. 1986. La connaissance de la connaissance : Anthropologie de la connaissance. Vol. 3. Paris: Ed. du Seuil.
  • Morin, Edgar. 1979. Le paradigme perdu: La nature humaine. Paris: Éd. du Seuil.
  • Morin, Edgar. 1977. L’Méthode I: la nature de la nature. Paris: Éd. du Seuil.
  • Morin, Edgar, Emilio Roger Ciurana, and Raúl Domingo Motta. 2002. Educar en la era planetaria: El pensamiento complejo como "método" de aprendizaje en el error y la incertidumbre humana. Filosofía / Universidad de Valladolid. Vol. 16. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • Poyatos, Fernando. 1994. La comunicación no verbal. Biblioteca española de Lingüística y filología. 1a ed. Madrid: Istmo.
  • Rodero Antón, Emma. 2003. Locución radiofónica. Salamanca: Universidad Pontificia
  • Shannon, Claude E. & Weaver, Warren. 1949. The Mathematical Theory of Communication. Urbana: The University of Illinois Press.
  • Thelen, E. & Smith, L. (1994). A dynamic system approach to the development of cognition and action. Cambridge, MA: MIT
  • Watzlawick, Paul, Janet Beavin Bavelas, and Don D. Jackson. 1987. Teoría de la comunicación humana: Interacciones, patologías y paradojas. Biblioteca de psicología (editorial herder). [Pragmatics of Human Communication]. 6a ed. Vol. 100. Barcelona: Herder.