Introductores e introducciones: El contexto europeo del prólogo de Torres Naharro

  1. Miguel García-Bermejo Giner 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Anagnórisis: Revista de investigación teatral

ISSN: 2013-6986

Ano de publicación: 2017

Número: 15

Páxinas: 68-86

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Anagnórisis: Revista de investigación teatral

Resumo

The study of Spanish early modern theatre has experienced an extraordinary development in the last years, although not all its fields have profited from the same amount of critical interest. This is particularly perceptible in Prologue's studies, a subject that endures an almost absolute lack of revisions and new approaches in the last forty years.The reasons for this want are well known: the assumption that the classical latin theatrical practice of Prologue is the most clear or, at least, substantiated model for Torres Naharro's introito, althought it leaves important questions unanswered; it's high time to revisit the possible italian models, learned and popular, for those unanswered questions.

Referencias bibliográficas

  • ADORNIBRACCESI, Simonetta & Mario CARAVALE, Dizionario biografico degli italiani, Roma, Istituto della Enciclopedia Italiana, 2005.
  • AGOSTI, Aldo & ROMANELLI, Raffaele (ed.), Dizionario biografico degli italiani, Roma, Ist. della Enciclopedia Italiana, 2012.
  • ALIONE, Giovanni Giorgio, Commedia e farse carnovalesche nel dialetti Astigiano, Milanese e Francese misti con Latino Barbaro, Milano, Daelli, 1865. Accesible en línea: https://archive.org/stream/bub_gb_AqElsOPrHMoC#page/n5/mode/2up
  • ALIONE, Giovanni Giorgio, L’opera piacevole, ed. Enzo Bottasso, Bologna, Libreria Antiquaria Palmaverde, 1953.
  • ALIONE, Giovanni Giorgio, Opera iocunda no. d. Iohannis Georgij Alioni Astensis metro macharronico materno: & Gallico composita, Asti, permagistrum Francischum de Silva, 1521.
  • APULEYO, Lucio, El asno de oro, ed. Lisardo Rubio Fernández & Manuel C. Díaz y Díaz, Madrid, Gredos, 1978.
  • ARELLANO AYUSO, Ignacio, «La loa», Ínsula, 639-640 (2000), 8-9.
  • BERNHARD & KONRAD, Accessus ad auctores, Bernard D’Utrecht, Conrad D’Hirsau: Dialogus super auctores, ed. Robert B.C. Huygens, Leiden, Brill, 1970.
  • BOIARDO, Matteo, Timone, ed. Mariantonietta Acocella & Giuseppe Anceschi, Novara, Interlinea Ed., 2009. Accesible en línea: http://www.gbv.de/dms/casalini/09/09741445.pdf.
  • BOTTASSO, Enzo, «L’edizione 1521 delle Opera Iocundadi Giovan Giorgio Alione», en Bibliografia testuale o filologia dei testi a stampa?: definizioni metodologiche e prospettive future. Convegno di studi in onore di Conor Fahy, Udine, 24-26 febbraio 1997, Udine, Forum, 1999, 125-139. Accesible en línea: http://digital.casalini.it/10.1400/122519.
  • BRAGHIERI, Raffaella, «Il teatro a Siena nei primi anni del Cinquecento. L’esperienza teatrale dei pre-Rozzi», Bullettino senese di storia patria, 93 (1986), 43-159.
  • BROTHERTON, John, The«Pastor-bobo» in the Spanish Theatre before the Time of Lope de Vega, London, Tamesis, 1975.
  • CARAVALE, Mario & BARTOCCINI, Fiorella (ed.), Dizionario biografico degli italiani, Roma, Ist. della Enciclopedia Italiana, 1960. Accesible en línea: http://www.treccani.it/catalogo/catalogo_prodotti/la_biografia_italiana/dizionario_biografico_degli_italiani.html.
  • COTARELO Y MORI, Emilio, Colección de entremeses, loas, bailes, jácaras y mojigangas: desde fines del siglo XVI a mediados del XVIII, Madrid, Bailly Baillière, 1911, 2 vols. Accesible en línea: http://ia311204.us.archive.org/0/items/coleccindeentr0101cotauoft/coleccindeentr0101cotauoft.pdf
  • COTRONEI, Bruno, Le farse astigiane di Giovan Giorgio Alione. Studio critico, Reggio Calabria, Tipi di Paolo Siclari, 1889.Accesible en línea: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.b4611049;view=1up;seq=29
  • DALARUN, Jacques, «Epilogue», en Jacqueline Hamesse (ed.), Les prologues médiévaux: actes du colloque international; (Rome, 26 -28 mars 1998), Turnhout, Brepols, 2000, 639-661.
  • DI CAMILLO, Ottavio, «Consideraciones sobre La Celestinay las instituciones dramatúrgicas del humanismo en lengua vulgar», en Ottavio di Camillo & John O’Neill (eds.), «La Celestina» 1499-1599. Selected Papers from the International Congress in Commemoration of the Quincentennial Anniversary of «La Celestina«, New York, November 17-19, 1999, Madison, Hispanic Seminar of Medieval Studies, 2005, 63-94. Accesible enlínea: https://www.academia.edu/23386278/Consideraciones_sobre_La_Celestina_y_las_instituciones_dramatúrgicas_del_humanismo_en_lengua_vulgar.
  • DIVIZIO, Bernardo, La Calandra commedia elegantissima, ed. Giorgio Padoan, Padova, Antenore, 1985. Accesible en línea: https://archive.org/stream/lacalandracommed00dovi#page/22/mode/2up/search/naharro.
  • FERNÁNDEZ VALLADARES, Mercedes, La imprenta en Burgos (1501-1600), Madrid, Arco-Libros, 2005, 2 vols.
  • FLECNIAKOSKA, Jean-Louis, La loa, Madrid, SGEL, 1975.
  • GARCÍA-BERMEJO GINER,Miguel, «Origen y circunstancia del introito en el primer teatro clásico español», en Felipe B. Pedraza Jiménez y Rafael González Cañal (eds.), XXXIX Jornadas de Teatro Clásico de Almagro. El teatro en tiempos de Isabel y Juana (1474-1517). Almagro (Ciudad Real) 12, 13 y 14 de julio de 2016, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 2017, 121-136.
  • GILLET, Joseph E., Propalladia, and other works of Bartolomé de Torres Naharro. T. IV: Torres Naharro and the Drama of the Renaissance, ed. Otis H. Green, Bryn Mawr-Filadelfia, University of Pennsylvania, 1961.
  • GIORDANO GRAMEGNA, Anna, «Influencia italiana en Bartolomé Torres Naharro», en Joan Oleza Simó (ed.), Teatros y prácticas escénicas, II: La comedia, Londres, Tamesis Books-lnstitución Alfonso el Magnánimo, 1986, 11-25. Accesible en línea: http://213.0.4.19/servlet/SirveObras/12482061990139396310846/index.htm.
  • HAMESSE, Jacqueline (ed.), Les prologues médiévaux: actes du colloque international ; (Rome, 26 -28 mars 1998),Turnhout, Brepols, 2000.
  • LÓPEZ MORALES, Humberto, Tradición y creación en los orígenes del teatrocastellano, Madrid, Ediciones Alcalá, 1968.MANTOVANO, Publio Filippo, Formicone, ed. Daniele Lucchini, Mantova, Finisterre, 2012.
  • MAURIZI, Françoise, «La Égloga de Plácida y Victorianoa través de sus ediciones», en María Cruz García de Enterría & AliciaCordón Mesa (ed.), Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO), (Alcalá de Henares, 22-27 de julio de 1996) 2, Universidad, Alcalá de Henares, 1998, 2 vols. T. 2, 1033-1042. Accesible en línea: https://cvc.cervantes.es/literatura/aiso/pdf/04/aiso_4_2_021.pdf.
  • MAZZEI, Pilade, Contributo allo studio delle fonti, specialmente italiane, del teatro di Juan del Enzina e Torres Naharro, Lucca, Amedei, 1922. Accesible en línea: https://ia600508.us.archive.org/0/items/contributoallost00mazz/contributoallost00mazz.pdf.
  • MAZZI, Curzio, La Congrega dei Rozzi di Siena nel secolo XVI Con app. di documenti bibliografia e illustrazioni concernenti quella e altre Accademie e Congreghe Senesi, Firenze, Successori Le Monnier, 1882.
  • MENÉNDEZ Y PELAYO, Marcelino, Bartolomé de Torres Naharro y su Propaladia. Estudio crítico, Madrid, Librería de los Bibliófilos Fernando Fé, 1900. Accesible en línea: https://ia902702.us.archive.org/12/items/bartolomdetorre00pelagoog/bartolomdetorre00pelagoog.pdf.
  • MEREDITH, Joseph A, Introito and Loa in the Spanish Drama of the Sixteenth Century, Philadelphia, Univ. of Pennsylvania, 1928.
  • MOLINARO, Julius, Matteo Maria Boiardo: a bibliography of works and criticism from 1487-1980, [Ontario], Canadian Federation for the Humanities/Fédération canadienne des études humaines, 1984.
  • PIERALLI, Alfredo, La vita e le opere di Jacopo Nardi, Firenze, G. Civelli, 1901.
  • RENNERT, Hugo Albert, The Spanish stage in the time of Lope de Vega, New York, The Hispanic Society of America, 1909.
  • STEFANI, Luigina, Tre commedie fiorentine del primo 500, Ferrara, Corbo, 1986. Accesible en línea: https://archive.org/details/trecommediefiore00stef.
  • SURTZ, Ronald E., «The Function of the Dramatic Prologue», en The Birth of a Theatre. Dramatic Convention in Castillian Drama from Juan del Enzina to Lope de Vega, Madrid-Londres, Tamesis, 1979, 125-148. Accesible en línea: http://www.cervantesvirtual.com/obra/the-birth-of-a-theater-dramatic-convention-in-the-spanish-theater-from-juan-del-encina-to-lope-de-vega/.
  • VALENTI, Cristina, Comici artigiani: mestiere e forme dello spettacolo a Siena nella prima metà del Cinquecento, Modena, F.C. Panini, 1992.
  • ZUGASTI ZUGASTI, Miguel, «Aspectos sobre la loa y la música en el umbral de la fiesta barroca», eHumanista: Journal of Iberian Studies, 6 (2006), 100-113. Accesible en línea: http://www.ehumanista.ucsb.edu/sites/secure.lsit.ucsb.edu.span.d7_eh/files/sitefiles/ehumanista/volume6/Zugasti.pdf.