Problemas con los problemas

  1. Vicente Martín, Santiago
Revista:
Cuadernos de pedagogía

ISSN: 0210-0630

Año de publicación: 2013

Número: 437

Páginas: 72-76

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Cuadernos de pedagogía

Referencias bibliográficas

  • De Corte, Erik; Verschaffel, Lieven (1985): Beginning first graders’ initial representation of arithmetic word problems, en Journal of Mathematical Behavior, vol. 4 , pp. 3-21.
  • Gerofsky, Susan (1996): A linguistic and narrative view of word problems in mathematics education, en For the Learning of Mathematics , vol. 16, n. o 2, pp. 36-45.
  • Institut de Recherche sur l’Enseignement des Mathématiques (IREM) de Grenoble (1980): Quel est l'âge du capitaine?, en Bulletin de l’Association des Professeurs de Mathématique de l’Enseignement Public , n. o 323, pp. 235-243.
  • Lave, Jean (1992): Word problems: a microcosm of theories of learning, en Paul Light y George Butterworth (eds.): Context and cognition: ways of learning and knowing . Nueva York: Harvester Wheatsheaf.
  • Orrantia, Josetxu; González, Lourdes B.; Vicente, Santiago (2005): Un análisis de los problemas aritméticos en los libros de texto de Educación Primaria, en Infancia y Aprendizaje , vol. 28, n. o 4, pp. 429-451.
  • Reusser, Kurt; Stebler, Rita (1997a): Every word problem has a solution: yhe suspension of reality and sense-making in the culture of school mathematics, en Learning and Instruction , vol. 7, n. o 4, pp. 309-328.
  • Rosales, Javier; Orrantia, Josetxu; Vicente, Santiago; Chamoso, José M.ª (2008b): Studying mathematics problem-solving classrooms. A comparison between the discourse of in-service teachers and student teachers, en European Journal of Psychology of Education, vol. 2, n. o 3, pp. 275-294.
  • Rosales, Javier; Orrantia, Josetxu; Vicente, Santiago; Chamoso, José M.ª(2008): La resolución de problemas aritméticos en el aula. ¿Qué hacen los profesores cuando trabajan conjuntamente con sus alumnos?, en Cultura y Educación , vol. 20, n. o 4, pp. 423-439.
  • Rosales, Javier; Vicente, Santiago; Chamoso, José M.ª; Múñez, David; Orrantia, Josetxu (2012): Teacher student interaction in joint word problem solving. The role of situational and mathematical knowledge in mainstream classrooms, en Teaching and teacher Education, vol. 28 , n. o 8, pp. 1185-1195.
  • Schoenfeld, Alan H. (1991): On mathematics as sense-making: an informal attack on the unfortunate divorce of formal and informal mathematics, en James F. Voss, David Perkins y Judith W. Segal (eds.): Informal reasoning and education . Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sopeña, Andrés (1994): El florido pensil . Barcelona: Rocabolsillo.