La cultura escolar de la Segunda República española. Legislación, teoría y praxis escolar

  1. Bienvenido Martín Fraile 1
  2. Isabel Ramos Ruiz 2
  3. Pablo Álvarez Domínguez 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Year of publication: 2019

Volume: 37

Issue: 3

Pages: 111-132

Type: Article

DOI: 10.6018/EDUCATIO.399191 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This study examines the presence of pedagogical norms and pedagogical theory in primary school practice during the time of the Second Republic through the analysis, according to the historical-pedagogical method, of manifold documentary sources: Teaching practice journals of teacher trainees, primary school minute books, legislative notices and school notebooks. Our results show the systematic and direct implementation of the norms and the pedagogical theory in schools, highlighting the joint action of both spheres in daily school practice. This evidences the degree of involvement of a significant number of teachers with the aims and principles of the Republican government, together with the fact that the government itself used

Funding information

Este artículo se enmarca dentro del proyecto de investigación financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España, proyecto número EDU2013-44129-P

Funders

Bibliographic References

  • Barceló, G., Comás, F. y Sureda, B. (2016). Abriendo la caja negra: la escuela pública española de posguerra. Revista de Educación, (371), pp.61-82.
  • Beas, M. y González, E. (2016). Estudio de las emociones en las consignas de cuadernos españoles. Curso 1964-1965. Revista de Estudios Sociales de la Universidad de los Andes, (58), pp. 52-62
  • Barreiro, H. (1983).Repercusiones de la revolución ideológica y científica del último tercio del siglo XIX en las innovaciones educativas de la Institución Libre de Enseñanza. Revista de Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, (2), pp. 209-215.
  • Capitán, A. (1986). Historia del pensamiento pedagógico en Europa. Madrid: Dykinson. Vol. II.
  • Cossío, M.B. (1929). De su jornada. Madrid: Imprenta de Blas.
  • Escolano, A. (2006). La cultura de la escuela en el sistema educativo liberal. En A. Escolano. (Dir.). Historia ilustrada de la escuela en España. Dos siglos de perspectiva histórica. (pp. 23-46). Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Escolano, A. (2007). La cultura material de la escuela. En A. Escolano (ed.). La cultura material de la escuela. En el centenario de la JAE,(1907-2007). (pp.15-27). Berlanga de Duero: CEINCE.
  • Fraile, B. y Ramos Ruiz, I. (2014). Una nueva manera de interpretar los cuadernos escolares: Las escrituras al margen. History of Education & Children Literature, Macerata, IX, (2), pp.643-66
  • Fraile, B. y Ramos Ruiz, I. (2015). La historia contada en los cuadernos escolares. Madrid: Catarata.
  • Juliá, D. (1995). La cultura scolaire comme objet historique. The colonial experience in education. Paedagogica Historica Supl. Series, (1), pp. 353-382.
  • Llopis, R. (1927). Hacia una escuela más humana. BILE, marzo.
  • Martín, B. (2015). La cultura escolar y el oficio de maestro. Educación XXI. UNED, 18 (1), pp. 147-166.
  • Martín, B. y Ramos, I. (2010). Segunda República y escuela. Valores sociales y cívicos en los cuadernos de rotación. En E. Collellldemont (coord.). Memoria, ciudadanía y museos de educación. (pp.171-181). IV Jornadas de la SEPHE. Vic: MUVIP.
  • Molero, A. (2010). La inspección educativa y el perfeccionamiento del profesorado: una visión retrospectiva. Participación Educativa, (13), pp.170-179.
  • Pozo, Mª M. del y Rabazas,T. (2013). Políticas educativas y prácticas escolares: la aplicación de la Ley de Enseñanza primaria de 1945 en las aulas. Bordón, (65), 4, pp. 119-133.
  • Revista de Pedagogía (1922-1936). Madrid: La Revista
  • Sustar, B. (2011). What was school like? Testimonies on schooling as part of collector, exhibition, research and publicist activity of the museum. En AM. Augschöll, (coord.). XIV International Symposium for School Life and School History Collections, Freue Universität Bozen, Brixen.
  • Viñao, A. (1996). Por una historia de la cultura escrita: observaciones y reflexiones. Signo. Revista de Historia de la Cultura Escrita, (3), pp. 41-68