Techo de cristal en la Universidad. Si no lo veo no lo creo

  1. Matus-López, Mauricio
  2. Gallego Morón, Nazaret
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2015

Volume: 26

Issue: 3

Pages: 611-626

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2015.V26.N3.44491 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

Academic life is not a good example of equality. While in other sectors of employment the socalled glass ceilings have been declining over the years, at the University level nothing has changed. There are many impediments and/or barriers to career advancement for women in higher education. Literature and statistics confirm this phenomenon. Despite this, the perception of the problem is low among academic staff. The present work inquires about this situation and determines if there are different perceptions according to profiles and if these differences are really significant. There is little literature about the Spanish situation in high-impact journals. National studies have a wide and reputable career. For this reason, this article made a wide review of the national studies related to glass ceiling phenomena and its insertion in the international context. The quantitative methodology used was based on a survey of 35 professors of the Pablo De Olavide University. They were asked to grade their opinion on a few sentences about the glass ceiling. The results were analysed with the nonparametric contrast test for small samples depending on the following variables: sex, age, seniority, category and area. The results confirm previous conclusions of qualitative studies stated before while rejecting others. First, an underestimation perception of this problem was confirmed. Academic staff believes that glass ceiling occurs more in labour market outside the university environment. Second, differences between women and men are statistically significant but there is no relation between sex and age or seniority. Third, younger or less experienced teachers don�t perceive this problem in its full importance. Therefore they might have difficulties accepting genderequality policies.

Bibliographic References

  • ADAMS, R. y FUNK, P. (2012). Beyond the glass ceiling: Does gender matter? Management Science, 58 (2), 219-235.
  • ALCALÁ, P., GUIL, A. y PÉREZ, E. (2005) (coord.). Mujer y Ciencia. La situación de las mujeres en el sistema educativo de ciencia y tecnología en España. Madrid: FECYT.
  • ALONSO, M. J. (2002). Las académicas. Profesorado universitario y género. Revista de educación, 328, 465-475.
  • ANDREU, S. (2002). La carrera académica por género (a propósito de dos investigaciones recientes). Revista complutense de educación, 13(1), 13-31.
  • ANECA (2013). Memoria de las actividades Enero-Octubre 2012. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Recuperado de www.aneca.es/content/download/12700/157565/file/memoria_eneoct_2012.pdf el 10/12/2013
  • BAXTER, J. y WRIGHT, E. O. (2000). The glass ceiling hypothesis: A comparative study of the United States, Sweden, and Australia. Gender And Society, 14(2), 275-294. DOI: 10.2307/190275
  • BERENGUER, G., CASTELLVÍ, J. M., CERVER, E., JUAN, C., TORCAL, R. y DE LA TORRE, A. (1999). El laberinto de cristal. Un estudio sobre el acceso de las mujeres a los puestos de dirección en las cooperativas de trabajo asociado valencianas. Dificultades y oportunidades. Valencia: FVECTA.
  • BERLANGA, V. y RUBIO, M. (2012). Clasificación de pruebas no paramétricas. Revista d’Innovació i Reserca en Educació, 5(2), 101-113.
  • BONAWITZ, M. y ANDEL, N. (2009). The Glass Ceiling Is Made of Concrete: The Barriers to Promotion and Tenure of Women in American Academia. Forum On Public Policy Online.
  • CALLEJO, J., GÓMEZ, C. y CASADO, E. (2004). El techo de cristal en el sistema educativo español. Madrid: UNED Ediciones.
  • DE LOS COBOS, F. (2012). Planes de igualdad en las universidades españolas. Análisis de contenido desde las ciencias sociales. Barataria: revista castellanomanchega de ciencias sociales, 14, 117-130.
  • ELIZONDO, A., NOVO, A. y SILVESTRE, A. (2007). La presencia de mujeres y hombres en las universidades españolas. Aequalitas: Revista jurídica de igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres, 21, 25-34.
  • GARCÍA DE LEÓN, M. A. y GARCÍA DE CORTÁZAR, M. L. (1997). Mujeres en minoría: una investigación sociológica sobre las catedráticas de universidad en España. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
  • GARCÍA DE LEÓN, M. A. y GARCÍA DE CORTÁZAR, M. L. (Coord.) (2001). Las académicas. Profesorado universitario y género. Madrid: Instituto de la Mujer,
  • GINTHER, D. K., y HAYES, K. J. (1999). “Gender differences in salary and promotion in the humanities”, The American Economic Review, vol. 89(2), 397–402.
  • GRAÑERAS, M. y GIL, N. (Coords.) (2011). Mujeres en cargos de representación del Sistema Educativo II. Mujeres en la educación, 14, Madrid: Instituto de la Mujer.
  • GRANT THORNTON (2013). Presencia de mujeres en puestos directivos: retroceso en España. Recuperado de http://www.grantthornton.es/publicaciones/estudios/Grant-Thornton-Estudio-IBR2013-mujer-en-puestos-directivos.pdf 10/01/2014.
  • GUIL, A. (2005). Techos de Cristal en la Universidad Hispalense. Informe final del proyecto del Plan Nacional I+D+i 2001-2004 Sevilla, Universidad de Sevilla. Recuperado de: http://www.amit-es.org/assets/files/publi/ana_guil_2004.pdf 03/08/2013
  • GUIL, A. (2007). Docentes e investigadoras en las universidades españolas: visibilizando techos de cristal. Revista de investigación educativa, 25 (1), 111-132.
  • GUIL, A. (2008). Mujeres y ciencia, techos de cristal. Eccos Revista Científica, 10(1), 213-232.
  • GUIL, A., SOLANO, A. y ALVAREZ, M. (2005). La situación de las mujeres en las universidades públicas andaluzas. Sevilla: Consejo Económico y Social de Andalucía.
  • INE (1984). Estadísticas de la Enseñanza en España. Madrid.
  • INFORPRESS & IESE (2013). El peso de las mujeres en los consejos del Ibex 35. Recuperado de http://www.culturarsc.com/Genero/Informe_Peso_mujeres_consejos_Ibex35.pdf el 03/01/2014.
  • ION, G., DURÁN, M. y BERNABEU, M. D. (2013). El profesorado y su percepción sobre la igualdad de género en la universidad. Revista Complutense de Educación, 24(1), 123-140. DOI: 10.5209/rev_RCED.2013.v24.n1.41194
  • JACKSON, J. L. y O'CALLAGHAN, E. M. (2009). What do we know about glass ceiling effects? A taxonomy and critical review to inform higher education research. Research In Higher Education, 50(5), 460-482. DOI: 10.1007/s11162-009-9128-9
  • LYNESS, K. y HEILMAN, M. (2006). When fit is fundamental: Performance evaluations and promotions of upper-level female and male managers. Journal Of Applied Psychology, 91(4), 777-785. DOI: 10.1037/0021-9010.91.4.777
  • MECyD (2012). Datos y cifras del sistema universitario español. Curso 2012-2013. Madrid. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • MECyD (2013). Estadística de personal al servicio de las universidades. PDI. Curso 2011-2012. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • MECyD (2014). Datos Básicos del Sistema Universitario Español. Curso 2013/2014. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/areaseducacion/universidades/estadisticas-informes/datos-cifras.html el 06/05/2014.
  • MORALES, M.J, LUNA, M.J. y ESTEBAN, A.I. (2010). Diagnóstico de paridad en la Universidad: análisis a través de indicadores. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 1-14.
  • MORRISON, A. M., WHITE, R.P. y VAN VELSOR, E. (1987). Breaking the Glass Ceiling: Can Women Reach the Top of America's Largest Corporations? New York: Addison-Wesley.
  • PASTOR, I., BELZUNEGUI, A., MORENO, B. y MAÑAS, C. (2010). La igualtat d'oportunitats a la universitat: les percepcions del PDI. Papers: revista de sociología, 95(2), 457-481.
  • TIMMERS, T., WILLEMSEN, T. y TIJDENS, K. (2010). Gender diversity policies in universities: a multi-perspective framework of policy measures. Higher Education, 59(6), 719-735. DOI: 10.1007/s10734-009-9276-z.
  • TOMÁS, M. y GUILLAMON, C. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de educación, 350, 253-275.
  • TORRES, O. y PAU, B. (2011). "Techo de cristal" y "suelo pegajoso": La situación de la mujer en los sistemas alemán y español de ciencia y tecnología. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 6(18), 35-59.