Creatividad, autonomía y autenticidadun estudio de los músicos indie en España

  1. Calvo, Kerman 1
  2. Bejarano, Ester 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Methaodos. revista de ciencias sociales

ISSN: 2340-8413

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Monográfico sobre Sociología de la Cultura y Estudios Culturales

Volum: 8

Número: 1

Pàgines: 37-49

Tipus: Article

DOI: 10.17502/M.RCS.V8I1.333 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Methaodos. revista de ciencias sociales

Resum

This article focuses on indie musicians in Spain. Drawing on thirty in depth interviews with musicians, the paper addresses authenticity as a source of conflicts within alternative scenes. Indie musicians belong to a specific space of creation, a ‘subfield’ according to the terminology suggested by Pierre Bourdieu. Indie music is a space with its own standing among popular music, one which has developed complex and shifting relations with the music industry. That is a space where artistic partnerships coexist with patterns of internal conflict. Our analysis points at a transformation in the priorities of many of these musicians. Insisting on a particular profile vis-a-vis other musicians in terms of reputation and authenticity has become a clear priority. These strategies of differentiation, which we address as expressions of subcultural capital, are built on a search for innovation, particularized knowledge and spaces. This article proposes a reading of musicians as relevant expressions of larger conflicts and value shifts about the meaning of independence in contemporary societies.

Referències bibliogràfiques

  • Agúndez, J. R. (2011): “Glamorous indie rock & roll: hacia una concepción alternativa del desencanto en la música pop”, Regiones. Suplemento de Antropología, 44: 23-28.
  • Asociación de Promotores Musicales (2019): X Anuario de la Música en Vivo 2018. Madrid: APM.
  • Azerrad, M. (2015): Nuestro grupo podría ser tu vida: escenas del indie underground norteamericano 1981-1991. Barcelona: Contra.
  • Bannister, M. (2006): “Loaded: indie guitar rock, canonism, white masculinities”, Popular music, 25 (1): 77-95. https://doi.org/10.1017/s026114300500070x
  • Barrera, F. (2017): “Un ejemplo de oxímoron en música: el indie en España, una escena comercial”, Cuadernos de música iberoamericana, 30: 169-178. https://doi.org/10.5209/cmib.58567
  • Bennett, A. y Woodward, I. (2016): “Festival spaces, identity, experience and belonging”, en Bennett, A., Taylor, J. y Woodward, I. eds.: The Festivalization of Culture: 11-25. Londres: Routledge.
  • Blánquez, J. y Freire, J. M. (2004): Teen spirit. De viaje por el pop independiente. Barcelona: Mondadori.
  • Bourdieu, P. (1990): “Algunas propiedades de los campos”, Sociología y cultura, 11: 52-65.
  • Bourdieu, P. (1995): Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
  • Brown, H. (2012): “Valuing independence: Esteem value and its role in the independent music scene”, Popular Music and Society, 35 (4): 519-539. https://doi.org/10.1080/03007766.2011.600515
  • Cruz, N. (2015): Pequeño circo: historia oral del indie en España. Barcelona: Contra.
  • Fellone, U. (2018): “Los difusos límites conceptuales del indie español de la segunda mitad de los 90: post-rock vs. tonti-pop”, Cuadernos de Etnomusicología, 12: 258-282.
  • Fonarow, W. (2006): Empire of Dirt. The Aesthetics and Rituals of British Indie. Hanover, CT: Wesleyan University Press.
  • Fouce, H. (2009): “Un largo verano de festivales. Categorías de experiencia y culturas productivas en la industria musical española”, Revista Latina de Comunicación Social, 64: 410-415. https://doi.org/10.4185/rlcs-64-2009-832-410-415
  • Fouce, H. (2015): “Sonidos modernos en el capitalismo fardón: Víctor Lenore abre la música indie a las controversias sobre estética y precariedad”, Síneris: revista de musicología, (22) 6.
  • Fouce, H. y Val Ripollés, F. (2017): "Indignación y política en la música popular española: el imaginario de los videoclips independientes", Revista Signa, 26: 663-676. https://doi.org/10.5944/signa.vol26.2017.19921
  • Frith, S. (1981): Sound effects; youth, leisure, and the politics of rock'n'roll. Nueva York: Pantheon Books.
  • Frith, S. (1998): Performing rites: on the value of popular music. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Gil, P. (1998): Guía de la música independiente en España. Madrid: Ediciones Vosa.
  • Gracia, F. A. (2002): “El arte flamenco como campo de producción cultural. Aproximación a sus aspectos sociales”, Anduli, Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 1: 109-125.
  • Hesmondhalgh, D. y Meier, L. (2015): “Popular music, independence and the concept of the alternative in contemporary capitalism”, en Bennet, J. y Strange, N. Eds.: Media Independence: 94-116. London: Routledge.
  • Hibbett, R. (2005): “What is indie rock?”, Popular music and society, 28 (1): 55-77. https://doi.org/10.1080/0300776042000300972
  • Klein, B., Meier, L. M, y Powers, D. (2017): “Selling out: Musicians, autonomy, and compromise in the digital age”, Popular Music and Society, 40 (2): 222-238. https://doi.org/10.1080/03007766.2015.1120101
  • Lenore, V. (2015): Indies, hipsters y gafapastas: Crónica de una dominación cultural. Madrid: Capitán Swing.
  • Martín-Cabello, A. (2008): “Comunicación, cultura e ideología en la obra de Stuart Hall”, Revista Internacional de Sociología, 66 (50): 35-63.
  • Moore, R. (2005): “Alternative to what? subcultural capital and the commercialization of a music scene”, Deviant Behavior, 26 (3): 229-252. https://doi.org/10.1080/01639620590905618
  • Noya, J. (2017): Sociología de la música: Fundamentos teóricos, resultados empíricos y perspectivas críticas. Madrid: Tecnos.
  • Noya, J., Val Ripollés, F. y Muntanyola, D. (2014): “Paradigmas y enfoques teóricos en la sociología de la música”, Revista Internacional de Sociología, 72 (3): 541-562. https://doi.org/10.3989/ris.2013.03.23
  • Pérez-Colman, C. y Val Ripollés F. (2009): “El rock como campo de producción cultural autónomo. Autenticidad y producción discográfica durante la constitución del rock”, Intersticios. Revista sociológica de pensamiento crítico, 3 (2): 181-192.
  • Prieto, C. (2012): Cajas de música difíciles de parar, o, el desencanto de Nacho Vegas. Madrid: Lengua de Trapo.
  • Prior, N. (2011): “Critique and renewal in the sociology of music: Bourdieu and beyond”, Cultural Sociology, 5 (1): 121-138. http://dx.doi.org/10.1177/1749975510389723
  • Regev, M. (2013): Pop-Rock Music. Aesthetic cosmopolitanism in late modernity. Cambridge: Polity Press.
  • Thornton, S. (1995): Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity Press.
  • Trinidad, A., Carrero, V y Soriano, R.M. (2006): Teoría fundamentada: “Grounded Theory”. Madrid: CIS.
  • Val Ripollés, F. (2015): “Propuesta teórica para una sociología de las músicas populares”, methaodos.revista de Ciencias Sociales, 3 (1): 33-48. https://doi.org/10.17502/m.rcs.v3i1.65
  • Val Ripollés, F. (2017): Rockeros insurgentes, modernos complacientes: juventud, rock y política en España (1975-1985). Madrid: SGAE
  • Val Ripollés, F. y Fouce, H. (2016): “De la apatía a la indignación. Narrativas del rock independiente español en época de crisis”, methaodos.revista de Ciencias Sociales, 4 (1): 58-72. http://dx.doi.org/10.17502/m.rcs.v4i1.105
  • Val Ripollés, F., Noya, J. y Pérez-Colman, C. (2014): “¿Autonomía, sumisión o hibridación sonora? la construcción del canon estético del pop-rock español”, Revista Española De Investigaciones Sociológicas, 145 (1): 147-180. https://doi.org/10.5477/cis/reis.145.147
  • Wilson, C. (2007): “The trouble with indie rock: It’s not just race. It’s class”, Slate.com [20-11-2019]. Disponible en web: https://slate.com/culture/2007/10/the-trouble-with-indie-rock.html
  • Zepeda, H. E. (2009): “¿La transgresión se consume? un acercamiento a lo" indie" a través de imágenes”, Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7 (1): 321-354.
  • Ziriza, C. P. (2017): Indie & Rock alternativo: Historia, cultura, artistas y álbumes fundamentales. Barcelona: Ma Non Troppo.