"Patonómica"Aby Warburg o la filología de las imágenes

  1. Fernández-Jáuregui Rojas, Carlota 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revista:
RILCE: Revista de filología hispánica

ISSN: 0213-2370

Ano de publicación: 2019

Título do exemplar: Actualidad de la Hermenéutica: teoría, filosofía, literatura, arte (Sultana Wahnón, ed.)

Volume: 35

Número: 1

Páxinas: 249-270

Tipo: Artigo

DOI: 10.15581/008.35.1.249-70 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: RILCE: Revista de filología hispánica

Resumo

This article aims to develop a philological approach to Aby Warburg’s work by propounding a theory that, defined as Pathonomica, allows of taking a step from Iconology toward Literary Hermeneutics, bringing closer the semiotic relationship between space and time arts. A particular attention is given to Warburg’s “Pathos Formula” and his principles of orientation, repetition, and distance, all of them defined as linguistic devices, as well as to the orality of interjections, which are comparable to the engrams produced by the emotive experience of images. The propose is twofold: on the one hand, and following a line already drawn by Georges Didi-Huberman, we attempt to demonstrate the fruitful opening of hermeneutical possibilities of Warburg’s ideas about the liaison between life and word that holds the image; and, on the other hand, to point to a new interpretative way that may constitute a principle to further research into the expression of emotions in literary texts.

Referencias bibliográficas

  • Almela Pérez, Ramón. Apuntes gramaticales sobre la interjección. Murcia: Universidad de Murcia, 1990.
  • Baert, Barbara. Nymph: Motif, Phantom, Affect. A Contribution to the Study of Aby Warburg (1866-1929). Studies in Iconology 1. Leuven: Peeters, 2014.
  • Báez Rubí, Linda. “Un viaje a las fuentes”. Aby Warburg. El Atlas de imágenes Mnemosine. Vol. 2. Ed. Linda Báez Rubí. México: UNAM/Instituto de Investigaciones Científicas, 2012. 11-49.
  • Barthes, Roland. Roland Barthes por Roland Barthes. Trad. Julieta Sucre. Barcelona: Paidós, 2004.
  • Borges, Jorge Luis. “Funes el memorioso”. Obras completas (1923-1949). Vol. 1. Ed. Carlos V. Frías. Barcelona: Emecé, 1989. 485-90.
  • Cieri Via, Claudia. Introduzione a Aby Warburg. Roma: Laterza, 2011.
  • Contarini, Silvia, y Maurizio Ghelardi. “Die verköperte Bewengung: la ninfa”. aut aut 321-322 (2004): 32-45.
  • Corominas, Joan, y José A. Pascual. Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico. 6 vols. Madrid: Gredos, 1980.
  • Covarrubias Orozco, Sebastián de. Tesoro de la lengua castellana o española. Eds. Ignacio Arellano y Rafael Zafra. Madrid: Iberoamericana/Frankfurt a.M.: Vervuert, 2006.
  • Cuesta Abad, José Manuel. Demoliciones: ensayos sobre literatura y destrucción. Madrid: Abada, 2015.
  • Didi-Huberman, Georges. Fra Angelico: Dissemblance et figuration. Paris: Flammarion, 1995.
  • Didi-Huberman, Georges. Gestes d’air et de pierre: Corps, parole, souffle, image. Paris: Minuit, 2005.
  • Didi-Huberman, Georges. La imagen mariposa. Trad. Juan José Lahuerta. Barcelona: Mudito & Co, 2007.
  • Didi-Huberman, Georges. La imagen superviviente: historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Trad. Juan Calatrava. Madrid: Abada, 2009.
  • Didi-Huberman, Georges. Atlas, ¿Cómo llevar el mundo a cuestas? Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2011.
  • Eurípides. Helena. Tragedias. Vol. 3. Trad. Luis Alberto de Cuenca y Prado. Madrid: Gredos, 1979.
  • Freud, Sigmund. “El delirio y los sueños en la «Gradiva» de W. Jensen”. Obras completas: El delirio y los sueños en la “Gradiva” de W. Jensen, y otras obras (1906-1908). Vol. 9. Eds. James Strachey y Anna Freud. Trad. José Luis Etcheverry. 2.ª ed. 25 vols. Buenos Aires: Amorrortu, 1992. 7-79.
  • Goethe, Johann Wolfgang. “El Laocoonte”. Ensayos sobre arte y literatura. Ed. Regula Rohland de Langbehn. Málaga: Universidad de Málaga, 2000. 119-27.
  • Gombrich, Ernst H. Aby Warburg: una biografía intelectual. Trad. Bernardo Moreno Carrillo. Madrid: Alianza Forma, 1992.
  • González Calvo, José Manuel. “Sobre partes de la oración: artículo, pronombre, adverbio, interjección”. Cauce 14-15 (1992): 87-111.
  • Herrera, Fernando de. Anotaciones a la poesía de Garcilaso. Eds. Inoria Pepe y José María Reyes. Madrid: Cátedra, 2001.
  • Platón. Cratilo. Ed. y Trad. Ute Schmidt Osmanczik. 2.ª ed. México: UNAM, 2008.
  • Poliziano, Ángel. Estancias. Orfeo y otros escritos. Ed. bilingüe y Trad. Félix Fernández Murga. Madrid: Cátedra, 1984.
  • Rabanales, Ambrosio. “La somatolalia”. Boletín de Filología (Universidad de Chile) 7 (1954-1955): 355-78.
  • Schapiro, Meyer. “Style”. Anthropology Today. Ed. Alfred L. Kroeber. Chicago: Chicago UP, 1953. 287-312.
  • Spinoza, Baruch. Ética demostrada según el orden geométrico. Ed. y Trad. Vidal Peña. Madrid: Alianza, 1987.
  • Tomás de Aquino. Suma de Teología, I. Ed. dirigida por los Regentes de Estudios de las Provincias Dominicanas en España. Presentación por Damián Byrne, O.P. 2.ª ed. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1994.
  • Warburg, Aby. “Da arsenale a laboratorio: uno sguardo retrospettivo sulla mia vita”. Mnemosyne. L’Atlante delle immagini. Eds. Martin Warnke, Claudia Brink y Maurizio Ghelardi. Torino: Nino Aragno Editore, 2002. 140-43.
  • Warburg, Aby. El renacimiento del paganismo: aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo. Ed. Felipe Pereda. Trad. Elena Sánchez y Felipe Pereda. Madrid: Alianza, 2005.
  • Warburg, Aby. “Zur kulturwissenschaftlichen Methode. Schlussübung (1928)”. Engramma: la tradizione classica nella memoria occidentale 56 (abril 2007). 23 de junio de 2017. .
  • Warburg, Aby. “Introducción”. El Atlas de imágenes Mnemosine. Vol. 1. Ed. y trad. Linda Báez Rubí. México: UNAM/Instituto de Investigaciones Científicas, 2012. 27-85.
  • Warburg, Aby, y André Jolles. “La ninfa: uno scambio di lettere, 1900”. aut aut 321-322 (2004): 46-52.
  • Zoletto, Davide. “Il segreto pedagogico delle immagini di Warburg”. aut aut 321-322 (2004): 117-30.