Prueba colectiva sin producción oral para la evaluación de los procesos de reconocimiento de la palabra escrita. PIPE

  1. González Santamaría, Virginia 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Aldizkaria:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: Psicología de la Educación y Saberes Originarios

Alea: 3

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 363-372

Mota: Artikulua

DOI: 10.17060/IJODAEP.2019.N1.V3.1504 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Laburpena

The aim of this work is to present a task of evaluation of the processes of recognition of the written word in third-year of Pre-school education and first and second years of Primary education. This task, of collective application, is designed to evaluate different students,with and without disabilities, with and without language difficulties, since it is resolved without the need for an oral response from the student. The theoretical model in which the task is based establishes that reading comprehension is defined by the combination of two skills, non-specific reading skills, common to oral language (syntax and vocabulary, mainly), and specific skills of it, those that only start up when we read and write words, being one of the most important Processes of Recognition of the Written Word. For a reader to be considered an expert, it is necessary that the operation of these processes be carried out fluently, that is, with precision, (without making mistakes), and with automaticity, that is, without consuming too many cognitive resources in these processes and be able to use them in higher processes such as reading comprenhension. To evaluate the fluency in the reading of words in Spanish we have several tasks of individual application and that require an oral response by the student. For this reason, the task that is presented consists of 60 items represented by a drawing and three response options, the correct word and two orthographic distracters to be completed (the largest number of them) in three minutes. As the test progresses, the semantic complexity of the items increases. Finally, the importanceof using tasks like this for the prevention and early diagnostic of difficulties at this level is discussed.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alegría, J. (1985). Por un enfoque psicolingüístico del aprendizaje de la lectura y sus dificultades. Infancia y Aprendizaje, 29 (8), 79-94.
  • Alegría, J. (2003). Deafness and Reading. En T. Nunes y P. Bryant (Eds.). Handbook of Children s Literacy. Dordrescht: Kluwer Academic Publishers
  • Alegría, J. (2006). Por un enfoque psicolingüístico del aprendizaje de la lectura y sus dificultades, 20 años después. Infancia y Aprendizaje., 29 (1), 93-111. doi: 10.1174/021037006775380957
  • Alegría, J., Carrillo, M., y Sánchez, E. (2005). La enseñanza de la lectura. Investigación y Ciencia, 340, 6-15.
  • Carrillo, M.S. y Marín, J., (1997). Prueba de Eficiencia Lectora (PEL). En A. Cuadro, D. Costa, D. Trias, y P. Ponce de León (2009). Evaluación del nivel lector. Manual técnico del test de Eficacia Lectora (TECLE) (pp 20-38). Uruguay: Prensa Médica Latinoamericana
  • Castejón, L., González-Pumariega, S., y Cuetos, F. (2011). Adquisición de la fluidez en la lectura de palabras en una muestra de niños españoles: un estudio longitudinal. I n f a n cia y A p r e n diz aje , 3 4 , 19–30. doi:10.1174/021037011794390139.
  • Castejón, L., González-Pumariega, S., y Cuetos, F. (2015). El desarrollo de la fluidez en la lectura de palabras en educación primaria: un seguimiento longitudinal de seis años. I n f a n cia y A p r e n diz aje : 3 8 (4), 842-841. doi:10.1080/02103702.2015.1076266.
  • Cuetos, R., Ramos, J. L., Ruano, E., y Arribas, D. (2007). Evaluación de los procesos lectores revisada-PROLEC R. Madrid: TEA Ediciones.
  • Cuetos,F.yValle,F.(1988).Modelos de lectura y dislexias. Infancia y Aprendizaje,44,3–19.
  • Coltheart, M. (2005). Modeling Reading: The Dual-Route Approach. En Snowling, M. J. y Hulme, C. The Science of Reading: A Handbook. Oxford: Blackwell Publishing. (6-23).
  • Coltheart, M. (2006). Dual route and connectionist model of reading: an overview. London Review of Education, 4(1), 5-17. doi: 10.1080/13603110600574322.
  • Coltheart, M., Curtis, B., Atkins, P. y Haller, M. (1993). Models of reading aloud: Dual-route and parallel-distributed-processing approaches. Psychological review, 100(4), 589-608.
  • Coltheart, M. Rastle, K. Perry, C., Langdon, R. y Ziegler, J. (2001). DCR: A Dual Route Cascaded Model of Visual Word Recognition and Reading Aloud. Psychological Review. 108(1), 204-256
  • Defior, S. (2014). Procesos implicados en el reconocimiento de las palabras escritas. Aula, 20, 25–44.
  • Domínguez, A.B., Alegría, J., Carrillo, M., y Soriano, J. (2013). PEALE. Pruebas de Evaluación Analítica de Lengua Escrita. Universidad de Salamanca. Número de asiento registral: 00/2013/4067.
  • Domínguez et al. (2014). Elaboración de un programa de enseñanza de habilidades morfosintácticas para estudiantes sordos: efectos sobre las estrategias de lectura de frases. Investigación financiada por el MICINN (proyecto EDU2014-52739-P).
  • Gough, P. B., y Tunmer, W. E. (1986). Decoding, reading, and reading disability. Remedial and Special Education, 7(1), 6-10..
  • Hoover, W. A., y Gough, P. B. (1990). The simple view of reading. Reading and writing, 2(2), 127- 160.
  • Jiménez, J. E., Luft Baker, D., Rodríguez, C., Crespo, P., Artiles, C., Alfonso, M., ... & Suárez, N. (2011). Evaluación del progreso de aprendizaje en lectura dentro de un Modelo de Respuesta a la Intervención (RtI) en la Comunidad Autónoma de Canarias. Escritos de Psicología (Internet), 4(2), 56-64. doi: 10.5231/psy.writ.2011.1207.
  • Junta de Castilla y León 2015- 2020. (2015). II Plan de Atención a la Diversidad Recuperado de www.jcyl.es/junta/cp/Proyecto_Plan_Atencion_Diversidad.pdf.
  • Martínez, J.A., y García, E. (2004). Diccionario de Frecuencias del Castellano Escrito en niños de 6 a 12 años. Servicio de publicaciones de la Universidad Pontifica de Salamanca.
  • Morais, J. (1994). LArt de lire. Paris. OdileJacobs. Traducción castellana, El arte de leer (1998) Madrid: Visor.
  • National Institute of Child Health and Human Development. (2000). Report of the National ReadingPanel. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction (NIH Publication No. 00-4769). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Perfetti C. A., y Sandak, R. (2000). Reading optimally builds on spoken language: implications for deaf readers. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 5(1), 32-50. doi: 10.1093/deafed/5.1.32
  • Ripoll, J.C. y Aguado, G. (2015). Enseñar a leer. Cómo hacer lectores competentes. EOS: Madrid.
  • Rodríguez, C., y Jiménez, J. E. (2014). Definición, prevención y diagnóstico de la dificultad de aprendizaje. En J. N. García (Coord.). Prevención en dificultades del desarrollo y del aprendizaje. Madrid: Pirámide
  • Toro, J., y Cervera, M. (1980). Test de análisis de lectoescritura. Madrid: Aprendizaje Visor.
  • Toro, J., Cervera, M., y Ruiz, C. (2002). EMLE: Escala Magallanes de Lectura y Escritura: TALE-2000: manual de referencia. Grupo Albor-Cohs
  • Wolf, M., y Bowers, P. G. (1999). The double-deficit hypothesis for the developmental dyslexias. Journal of educational psychology, 91(3), 415-438.