La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19

  1. García-Peñalvo, Francisco José 1
  2. Corell, Alfredo 2
  3. Abella-García, Víctor 3
  4. Grande, Mario 4
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

  3. 3 Universidad de Burgos
    info

    Universidad de Burgos

    Burgos, España

    ROR https://ror.org/049da5t36

  4. 4 Universidad de León
    info

    Universidad de León

    León, España

    ROR https://ror.org/02tzt0b78

Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2020

Issue: 21

Type: Article

DOI: 10.14201/EKS.23086 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Sustainable development goals

Abstract

The global pandemic of COVID-19 has led to the suspension of teaching activities in many countries. In the university environment, the urgent transformation of the face-to-face classes to an online format has been carried out in a way that can be described as generally acceptable, being aware that the measures taken have been due to the urgency and not to a priori planning to teach a subject entirely with an online methodology. However, having to face an online evaluation is something that the face-to-face universities, and most of the distances or online universities, had never faced from an institutional perspective. The teaching staff and students, therefore, have to give a response that integrates methodological and technological decisions, while ensuring equity, legal certainty and transparency for all actors, internal and external. The Group of Online Teaching Managers of the Public Universities of Castilla y León has prepared a guide with recommendations to help teachers and universities in this process. The essence of this guide is presented in this article to make these recommendations available to a higher number of teachers who share this problem at this time worldwide.

Funding information

El Grupo de Responsables de Docencia Online de las Universidades Públicas de Castilla y León agrade su apoyo incondicional a los Equipos Rectorales de la Universidad de Burgos, de la Universidad de León, de la Universidad de Salamanca y de la Universidad de Valladolid, así como a la Consejería de Educación, con especial mención a la Viceconsejería de Universidades e Investigación y a la Dirección General de Universidades, de la Junta de Castilla y León.También se quiere agradecer a la revista Education in the Knowledge Society (EKS) y a Ediciones Universidad de Salamanca el haber facilitado un procedimiento de publicación para que este artículo pudiera estar acce-sible en el menor tiempo posible para servir al objetivo de ser de utilidad a la comunidad universitaria, pero cumpliendo todos los requisitos de garantía de calidad y rigor académicos que requiere la revista. Este trabajo ha sido realizado con el soporte de Fondos FEDER de la Unión Europea con el objetivo de “Promover el desarrollo tecnológico, la innovación y una investigación de calidad”.

Funders

Bibliographic References

  • Abella García, V.,Grande de Prado, M.,García-Peñalvo, F. J. y Corell, A. (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Versión 1.1. Castilla y León, España: Universidad de Burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.3780661.
  • Adkins, J.,Kenkel, C. y Lim, C. L. (2005). Deterrents to online academic dishonesty. The Journal of Learning in Higher Education, 1(1), 17-22.
  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. (2013). Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados del aprendizaje. Versión 1.0 Madrid, España: ANECA. Recuperado de https://goo.gl/6JFC1k
  • Agencia para la Calidad del Sistema Universitario de Castilla y León. (2020). Orientaciones para la adaptación de la docencia de las universidades del SUCYL a la enseñanza remota de emergencia. Valladolid: Agencia para la Calidad del Sistema Universitario de Castilla y León.
  • Alfaro, I. J. (2006). Seminarios y talleres. En M. Miguel Díaz (Ed.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: orientación para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación (pp. 53-82). Madrid, España: Alianza Editorial.
  • ANECA. (2020). Estrategia de la ANECA para el aseguramiento de la calidad en la enseñanza virtual. Madrid, España. Recuperado de https://bit.ly/2wVIVBX
  • Apocada Urquijo, P. (2006). Estudio y trabajo en grupo. En M. Miguel Díaz (Ed.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: orientación para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación (pp. 169-190). Madrid, España: Alianza Editorial.
  • Arias, J. M. (2006). Clases prácticas. En M. Miguel Díaz (Ed.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: orientación para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación (pp. 83-102). Madrid, España: Alianza Editorial.
  • Bernabé Valero, G. y Blasco Magraner, S. (2013). Evaluación por pares y autoevaluación en el aula universitaria: una visión desde el enfoque por competencias. En M. T. Tortosa Ybáñez, J. D. Álvarez Teruel yN. Pellín Buades (Eds.), XI Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Retos de futuro en la enseñanza superior: Docencia e investigación para alcanzar la excelencia académica (pp. 2057-2069). Alicante, España: Universidad de Alicante.
  • Boud, D. y Falchikov, N. (2006). Aligning assessment with long‐term learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31(4), 399-413. doi:https://doi.org/10.1080/02602930600679050
  • Bouzidi, L. y Jaillet, A. (2009). Can Online Peer Assessment be Trusted? Educational Technology & Society, 12(4), 257–268.
  • Cabero-Almenara, J. y Rodríguez-Gallego, M. (2013). La utilización de la rúbrica en el diseño de materiales para la e-formación. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa(43). doi:10.21556/edutec.2013.43.3
  • Cabrera, F. A. y Espín, J. V. (1986). Medición y evaluación educativa. Fundamentos teórico-prácticos. Barcelona, España: Promociones y Publicaciones Universitarias.
  • Carless, D. (2007). Learning‐oriented assessment: conceptual bases and practical implications. Innovations in Education and Teaching International, 44(1), 57-66. doi:https://doi.org/10.1080/14703290601081332
  • Carstairs, J. y Myors, B. (2009). Internet testing: A natural experiment reveals test score inflation on a high-stakes, unproctored cognitive test. Computers in Human Behavior, 25(3), 738-742. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.01.011
  • Casanova, M. A. (1995). Manual de evaluación educativa. Madrid, España: La Muralla.
  • Castells Oliván, M. y Pingarrón Carrazón, J. M. (2020). Recomendaciones sobre criterios generales para la adaptación del sistema universitario español ante la pandemia del Covid-19, durante el curso 2019-2020. Madrid, España: M. d. Universidades.
  • Castillo Arredondo, S. y Cabrerizo Diago, J. (2009). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid, España: Pearson Educación.
  • Chirumamilla, A.,Sindre, G. y Nguyen-Duc, A. (2020). Cheating in e-exams and paper exams: the perceptions of engineering students and teachers in Norway. Assessment & Evaluation in Higher Education, In Press. doi:https://doi.org/10.1080/02602938.2020.1719975
  • Cho, K.,Schunn, C. D. y Wilson, R. W. (2006). Validity and reliability of scaffolded peer assessment of writing from instructor and student perspectives. Journal of Educational Psychology, 98(4), 891–901. doi:https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.4.891
  • Comunidad de Madrid. (2020). Resolución conjunta de las Viceconsejerías de Política Educativa y de Organización Educativa sobre instrucciones de funcionamiento de los centros educativos afectados por las medidas contenidas en la Orden 338/2020, de 9 de marzo, de la Consejería de Sanidad por la que se adoptan medidas preventivas y recomendaciones de salud pública en la Comunidad de Madrid como consecuencia de la situación y evolución del coronavirus (covid-19), con efectos desde 11 de marzo de 2020. (09/326746.9/20). Madrid, España: Comunidad de Madrid Recuperado de https://bit.ly/2xU8BPr.
  • Conde, M. Á.,Hernández-García, Á.,García-Peñalvo, F. J.,Fidalgo-Blanco, Á. y Sein-Echaluce, M. L. (2016). Evaluation of the CTMTC Methodology for Assessment of Teamwork Competence Development and Acquisition in Higher Education. En P. Zaphiris y A. Ioannou (Eds.), Learning and Collaboration Technologies: Third International Conference, LCT 2016, Held as Part of HCI International 2016, Toronto, ON, Canada, July 17-22, 2016, Proceedings (pp. 201-212). Switzerland: Springer International Publishing. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-319-39483-1_19
  • Cordón, O.,Alcalá, Á.,Arenas, M.,Camarillo, J.,García, D. M.,Gumbau, J. P.,Martín, J. M.,Martínez, R.,Puig, M.,Sampalo, F. y Vendrell, E. (2020). Informe sobre Procedimientos de Evaluación no Presencial. Estudio del Impacto de su implantación en las Universidades Españolas y Recomendaciones. Versión 1.0. Madrid, España: CRUE Universidades Españolas.
  • Dawson, P. (2016). Five ways to hack and cheat with Bring‐Your‐Own‐Device electronic examinations. British Journal of Educational Technology, 47(4), 592-600. doi:https://doi.org/10.1111/bjet.12246
  • Dochy, F.,Segers, M. y Sluijsmans, D. (1999). The use of self-, peer and co-assessment in higher education: A review. Studies in Higher Education, 24(3), 331-350. doi:https://doi.org/10.1080/03075079912331379935
  • Downes, S. (2012). Connectivism and Connective Knowledge. Essays on meaning and learning networks Canada: Stephen Downes. Recuperado de https://bit.ly/2V3zg5k
  • Earl, L. M. (2013). Assessment as learning: Using classroom assessment to maximise student learning (2nd ed.). Thoursand Oaks, CA, USA: Corwin Press.
  • Falchikov, N. (1995). Peer Feedback Marking: Developing Peer Assessment. Innovations in Education and Training International, 32(2), 175-187. doi:https://doi.org/10.1080/1355800950320212
  • Fernández Enguita, M. (2020). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. Recuperado de https://bit.ly/2VT3kzU
  • Fidalgo-Blanco, Á.,Lerís, D.,Sein-Echaluce, M. L. y García-Peñalvo, F. J. (2015). Monitoring indicators for CTMTC: Comprehensive training model of the teamwork competence in engineering domain. International Journal of Engineering Education (IJEE), 31(3), 829-838.
  • Fluck, A. E. (2019). An International review of eExam technologies and impact. Computers & Education, 132, 1-15. doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.12.008
  • Friedman, A.,Blau, I. y Eshet-Alkalai, Y. (2016). Cheating and feeling honest: Committing and punishing analog versus digital academic dishonesty behaviors in higher education. Interdisciplinary Journal of e-Skills and Life Long Learning, 12, 193-205. doi:https://doi.org/10.28945/3629
  • García Jiménez, E. (2006). Prácticas externas. En M. Miguel Díaz (Ed.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: orientación para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación (pp. 103-132). Madrid, España: Alianza Editorial.
  • García-Peñalvo, F. J. (2018a). Ecosistemas tecnológicos universitarios. En J. Gómez (Ed.), UNIVERSITIC 2017. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas (pp. 164-170). Madrid, España: Crue Universidades Españolas.
  • García-Peñalvo, F. J. (2018b). Proyecto Docente e Investigador. Catedrático de Universidad. Perfil Docente: Ingeniería del Software y Gobierno de Tecnologías de la Información. Perfil Investigador: Tecnologías del Aprendizaje. Área de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial. Salamanca, España: Departamento de Informática y Automática. Universidad de Salamanca. doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.1237989
  • García-Peñalvo, F. J. (2020). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41-56.
  • García-Peñalvo, F. J.,Fidalgo-Blanco, Á. y Sein-Echaluce, M. L. (2017). Los MOOC: Un análisis desde una perspectiva de la innovación institucional universitaria. La Cuestión Universitaria, 9, 117-135.
  • García-Peñalvo, F. J.,Fidalgo-Blanco, Á. y Sein-Echaluce, M. L. (2018). An adaptive hybrid MOOC model: Disrupting the MOOC concept in higher education. Telematics and Informatics, 35, 1018-1030. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.09.012
  • García-Peñalvo, F. J.,García-Holgado, A. y Vázquez-Ingelmo, A. (2020). Recursos docentes de la asignatura Ingeniería de Software I. Grado en Ingeniería Informática. Curso 2019-2020 Salamanca, España: Grupo GRIAL, Universidad de Salamanca. Recuperado de https://bit.ly/2VnqTlH doi:https://doi.org/10.5281/zenodo.3740643
  • García-Peñalvo, F. J. y Seoane-Pardo, A. M. (2015). Una revisión actualizada del concepto de eLearning. Décimo Aniversario. Education in the Knowledge Society, 16(1), 119-144. doi:https://doi.org/10.14201/eks2015161119144
  • Gobierno de España. (2020a). Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. (BOE-A-2020-3692). Madrid, España: Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado Recuperado de https://bit.ly/3bZDDnD.
  • Gobierno de España. (2020b). Real Decreto-ley 10/2020, de 29 de marzo, por el que se regula un permiso retribuido recuperable para las personas trabajadoras por cuenta ajena que no presten servicios esenciales, con el fin de reducir la movilidad de la población en el contexto de la lucha contra el COVID-19. (BOE-A-2020-4166). Madrid, España: Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado Recuperado de https://bit.ly/2JLDBUz.
  • González-González, C. S.,Infante-Moro, A. y Infante-Moro, J. C. (2020). Implementation of E-proctoring in Online Teaching: A Study About Motivational Factors. Sustainability, 12(8), 3488. doi:https://doi.org/10.3390/su12083488
  • Hall, K. (1995). Co-assessment: participation of students with staff in the assessment process: A report of work in progress. Trabajo presentado en Second European Electronic Conference on Assessment and Evaluation.
  • Harmon, O. R. y Lambrinos, J. (2008). Are Online Exams an Invitation to Cheat? The Journal of Economic Education, 39(2), 116-125. doi:https://doi.org/10.3200/JECE.39.2.116-125
  • Hodges, C.,Moore, S.,Lockee, B.,Trust, T. y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. Recuperado de https://bit.ly/3b0Nzx7
  • Ibarra Sáiz, M. S. y Rodríguez-Gómez, G. (2010). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 443-461. doi:https://doi.org/10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11558
  • IMS Global Learning Consortium. (2019). Learning Tools Interoperability Core Specification. IMS Final Release Version 1.3. Recuperado de https://bit.ly/2Vr5ZRb
  • Llorens-Largo, F. (2020a, 16 de marzo). Recomendaciones para una docencia no presencial y apoyada con tecnología. Recuperado de https://bit.ly/34kYXS5
  • Llorens-Largo, F. (2020b, 13/01). Transformación digital versus digitalización. Recuperado de https://bit.ly/2tmYFMr
  • Llorens-Largo, F. y Fernández, A. (2020, 01/04). Coronavirus, la prueba del algodón de la universidad digital. Recuperado de https://bit.ly/2Rm917X
  • Lobato Fraile, C. (2006). Estudio y trabajo autónomos del estudiante. En M. Miguel Díaz (Ed.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: orientación para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación (pp. 191-224). Madrid, España: Alianza Editorial.
  • Luo, T.,Murray, A. y Cropton, H. (2017). Designing Authentic Learning Activities to Train Pre-Service Teachers About Teaching Online. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(7), 141-156. doi:https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i7.3037
  • Martínez Martínez, R.,Arenas Ramiro, M. y Gumbau Mezquita, J. P. (2020). Informe sobre el impacto normativo de los procedimientos de evaluación online: protección de datos y garantía de los derechos de las y los estudiantes. Madrid: Crue Universidades Españolas. Recuperado de https://bit.ly/3bLsoiR
  • McAlpine, M. (2002). Principles of assessment. UK: CAA Centre, University of Luton.
  • Miguel Díaz, M. (2006). Clases teóricas. En M. Miguel Díaz (Ed.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: orientación para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación (pp. 27-52). Madrid, España: Alianza Editorial.
  • Nicol, D. y Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218. doi:https://doi.org/10.1080/03075070600572090
  • Olmos-Migueláñez, S. (2008). Evaluación formativa y sumativa de estudiantes universitarios: Aplicación de las tecnologías a la evaluación educativa. Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Pathak, B. K. (2016). Emerging online educational models and the transformation of traditional universities. Electronic Markets, 26(4), 315-321. doi:https://doi.org/10.1007/s12525-016-0223-4
  • Pérez Boullosa, A. (2006). Tutorías. En M. Miguel Díaz (Ed.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: orientación para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación (pp. 133-168). Madrid, España: Alianza Editorial.
  • Popham, W. J. (1980). Problemas y técnicas de la evaluación educativa. Madrid, España: Anaya.
  • Prince, D. J.,Fulton, R. A. y Garsombke, T. W. (2009). Comparisons of proctored versus non-proctored testing strategies in graduate distance education curriculum. Journal of College Teaching & Learning, 6(7), 51-63. doi:https://doi.org/10.19030/tlc.v6i7.1125
  • Ramírez-Montoya, M. S.,García-Peñalvo, F. J. y McGreal, R. (2018). Shared Science and Knowledge. Open Access, Technology and Education. Comunicar, 26(54), 1-5.
  • REACU. (2020a). Acuerdo de REACU de 3 de abril de 2020, ante la situación de excepción provocada por el COVID-19. España. Recuperado de https://bit.ly/2wuHhqK
  • REACU. (2020b). Comunicado de REACU ante la declaración del estado de alarma en el ámbito de la actividad docente en educación superior. España.
  • Rectores de las universidades públicas de Castilla y León. (2020). Medidas adoptadas por las Universidades Públicas de Castilla y León en coordinación con la Consejería de Educación ante la declaración del estado de alarma. Valladolid, España. Recuperado de https://bit.ly/34iAJYK
  • Rodríguez-Conde, M. J. (2017). Proyecto Docente e Investigador. Catedrático de Universidad. Metodología de Evaluación e investigación en Educación. Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). Salamanca, España: Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación. Universidad de Salamanca.
  • Rodríguez-Conde, M. J. y Herrera García, M. E. (2010). El Espacio Europeo de Educación Superior. En S. Nieto Martín y M. J. Rodríguez-Conde (Eds.), Investigación y evaluación educativa en la sociedad del conocimiento (pp. 213-238). Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Rosales, C. (1990). Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza (3ª ed.). Madrid, España: Narcea.
  • Seoane-Pardo, A. M. y García-Peñalvo, F. J. (2006). Determining Quality for Online Activities. Methodology and Training of Online Tutors as a Challenge for Achieving the Excellence. WSEAS Transactions on Advances in Engineering Education, 3(9), 823-830.
  • Seoane-Pardo, A. M. y García-Peñalvo, F. J. (2008). Philosophical and Epistemological Basis for Building a Quality Online Training Methodology. En F. J. García-Peñalvo (Ed.), Advances in E-Learning: Experiences and Methodologies (pp. 46-60). Hershey, PA, USA: Information Science Reference. doi:https://doi.org/10.4018/978-1-59904-756-0.ch003
  • Seoane-Pardo, A. M. y García-Peñalvo, F. J. (2014). Pedagogical Patterns and Online Teaching. En F. J. García-Peñalvo y A. M. Seoane Pardo (Eds.), Online Tutor 2.0: Methodologies and Case Studies for Successful Learning (pp. 298-316). Hershey, PA: IGI Global. doi:https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5832-5.ch015
  • Shuey, S. (2002). Assessing online learning in higher education. Journal of Instruction Delivery Systems, 16(2), 13-18.
  • Sindre, G. y Vegendla, A. (2015). E-Exams versus paper exams: A comparative analysis of cheating-related security threats and countermeasures. Norwegian Information Security Conference (NISK), 8(1), 34-45.
  • Stalljohann, P. W. (2012). A Generic Platform for Open Assessment Management in Higher Education. A modular architecture for assessment management within a centrally hosted learning and teaching portal. (PhD), Aachen University, Aachen, Germany.
  • Tyler, R. (1950). Basic principle of curriculum and instruction. Chicago, USA: Chicago University.
  • UNESCO. (2020a). COVID-19 Impact on Education. Recuperado de https://bit.ly/2yJW4yy
  • UNESCO. (2020b). COVID-19: 10 Recommendations to plan distance learning solutions. Paris: UNESCO. Recuperado de https://bit.ly/34BE6dg
  • Universidad de Salamanca. (2020). Comunicado: El Rector de la Universidad de Salamanca comunica la suspensión provisional de todas las actividades lectivas hasta que las autoridades sanitarias se pronuncien. Salamanca, España: Universidad de Salamanca Recuperado de https://bit.ly/2VeVxMn.
  • Wiley, D. y Hilton, J. L. (2018). Defining OER-Enabled Pedagogy. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(4). doi:https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i4.3601
  • Zubillaga, A. y Gortazar, L. (2020). COVID-19 y educación: Problemas, respuestas y escenarios Madrid, España: Fundación Cotec para la Innovación. Recuperado de https://bit.ly/3auXnP8