Infancia y derechos humanos en la ciudad de Zamora
-
1
Universidad de Salamanca
info
ISSN: 1139-1723
Year of publication: 2020
Issue: 35
Pages: 87-97
Type: Article
More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria
Abstract
Current cities are offering spaces of citizenship answering to social transforma-tions and new realities; turning territories into sociopersonal development universes. In this context, children and adolescents are interacting, leading to know what are urban develop-ments located in this healthy, intelligent and sustainable cities paradigm. The main objective of this study has been to analyse parental, professional and technical figures opinions who work with children and adolescents in Zamora city, related to childhood and adolescence’s municipalities’ policies. It’s used an exploratory and descriptive research, be means of a qual-itative approach generating 3 focus group discussion which children and adolescents. The narratives show that children and adolescent’s rights in this city are not always a priority, al-though participants reveal there should be a special concern for those children in vulnerable circumstances. These results will allow adapting municipal programs and spaces, and contrib-ute to children autonomy and empowerment, by means of coordinated political processes and the children’s participation.
Funding information
Este trabajo forma parte de un contrato de investigación y desarrollo más amplio entre el Ayuntamiento de Za-mora y el Grupo de Investigación Reconocido GIR-SEVIN de la Universidad de Salamanca. Referencia: Art. 83-2018/00390/001.Funders
-
Universidad de Salamanca
Spain
- 83-2018/00390/001
Bibliographic References
- Acuña, M.ª B., Aguilera, R., Cesario, J, & Imhoff, D. (2016). Pertenencia social y comprensión de la desigualdad social en niños y niñas de grupos sociales contrastantes. Ciencias Psicológicas, 10 (1), pp. 17-29.
- Assiego, V., & Legal, D. (2018). Análisis de la inversión en infancia en el borrador de los Presupuestos Generales del Estado 2018. Madrid: Plataforma de Infancia.
- Cohen, L., & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.
- Fernandes, N. (2016). Ética na pesquisa com crianças: ausências e desafios. Revista Brasileria de Educação, 21 (66), 759- 779. Doi: 10.1590/S1413-24782016216639
- Gaitán, L. (2006). Sociología de la Infancia. Madrid: Síntesis.
- Gaitán, L. (2018). Los derechos humanos de los niños: ciudadanía más allá de las “3Ps”. Sociedad e Infancias, 2, 17-37.
- García, M.; Ibáñez, J., & Alvira, F. (2005) (3.ª ed.). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Editorial.
- Garcimartín, C. (2018) (coord.). Medición de la inversión presupuestaria en infancia. Propuesta metodológica y primeros resultados en España. Madrid: UNICEF Comité Español.
- Gil Villa, F. (2007). Juventud a la deriva. Barcelona: Ariel.
- Gómez, I., Jiménez, E., & Cornejo, M.ª J. (2017). Comunicación intercultural. Desarrollo de habilidades en educación formal y no formal. Madrid: Editorial CCS.
- Gómez-Mendoza, M. A., & Alzate-Piedrahíta, M. V. (2014). La infancia contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12 (1), pp. 77-89.
- Krueger, R A. (1991). El grupo de Discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide.
- Liebel, M. (2015). Sobre el interés superior de los niños y la evolución de las facultades. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 49, 43-61.
- Marí, S. (2016). Las TIC en la infancia y la juventud, en Quintana Díaz, J. y Melendro Estefanía, M. (coord.). Acción so¬cioeducativa con colectivos vulnerables. Madrid: UNED.
- Martín, A. V., Sánchez, M.ª C., & Pérez, M.ª D. (2008). Relaciones y educación intergeneracional. Debate entre genera¬ciones. Salamanca: Universidad de Salamanca.
- Martínez, N., & Bedmar, M. (2018). Aprendizaje basado en la experiencia. Programa de educación intergeneracional. En-clave pedagógica. Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, 14, 7-14.
- Ministerio de Sanidad, Consumo y Bienestar Social (2018). Boletín de datos estadísticos de medidas de protección a la infancia-BEMPI. Nº 20, datos 2017. Madrid. https://www.mscbs.gob.es/ssi/familiasInfancia/Infancia/pdf/Bole¬tin_20_DEFINITIVO.pdf.
- Monclús, A. (2001). Educación para el desarrollo y cooperación internacional. Madrid: Editorial Complutense.
- Morón, S., Busquet, J., Aranda, D., Ruano, A., & Ballano, S. (2010). El uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes. Encuentros y (des)encuentros en la escuela y en el hogar. Estado de la cuestión. Comunicación y desarrollo en la era digital. Congreso Asociación Española de Investigación de la Comunicación. Universidad de Málaga, 3, 4 y 5 de febrero.
- Martínez, S., Moreno, P., & Escarbajal, A. (coords.) (2017). Envejecimiento activo, programas intergeneracionales y edu¬cación social. Madrid: Dykinson.
- Murillo, S., & Mena, L. (2006). Detectives y camaleones. El grupo de discusión: una propuesta para la investigación cualitativa. Madrid: Talasa.
- Ochaíta, E., & Espinosa, M.ª A. (2009). Indicadores municipales de aplicación de la Convención sobre los Derechos del Niño. Madrid: UNICEF Comité Español y UNDIA.
- ONU (2017). Nueva Agenda Urbana. H III. http://habitat3.org/wpcontent/uploads/NUA-Spanish.pdf
- Pascual, C., & Castro, L. de (2014). ¡Es que no me lo habías preguntado antes! Lo que los niños y niñas dicen: la dimen¬sión subjetiva del bienestar infantil. Barcelona: Educo.
- Patton, M. (2002) (3.ª ed.). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks: Sage Publications.
- Plummer, K. (2003). Intimate Citizenship. Private Decisions and Public Dialogues. Seattle: University of Washington Press.
- Qvortrup, J. (1992). El niño como sujeto y objeto. Ideas sobre el programa de infancia en el Centro Europeo de Viena. Infancia y Sociedad, 15, 169-186.
- Rodes, F., Monera, C. E., & Pastor M.ª del (dirs.) (2010). Vulnerabilidad infantil. Un enfoque multidisciplinar. Madrid: Ediciones Diaz de Santos.
- Solís, R. (2016). Nuevo diccionario para el análisis e intervención social con infancia y adolescencia. Madrid: Letras de autor.
- Tonucci, F. (1993): La ciudad de los niños: Un modo nuevo de pensar la ciudad. Barcelona: Graò
- Vega, M.ª P. de (2013). La convención sobre los derechos del niño en la escuela. Forum Aragón. Revista digital de FE¬AFE-Aragón, 9, 47-48.
- Villagrasa, C. (2015). Derechos de la infancia y la adolescencia: hacia un sistema legal. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 49, 17-41.