El cine romántico hollywoodiense de la primera década del s. XXIanálisis desde la perspectiva de género

  1. MORALES ROMO, Beatriz 1
  2. MORALES ROMO, Noelia 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2020

Issue Title: Nuevas tendencias en la comunicación organizacional

Issue: 20

Pages: 237-253

Type: Article

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Abstract

This work studies the romantic cinema to reflect, on the one hand, the characteristics and evolution of this genre through the great Hollywood productions and, on the other, the implications that the reflected image can have on younger viewers, regarding the values and ideals on gender construction that they transmit. The aim is to determine whether there is a public profile to which these romantic films are targeted, to know the images offered of men and women, as well as their relationships and which model or models of relationships are transferred from the big screen. A mixed methodology was used, both qualitative (personal in-depth interviews were conducted with professionals and the study of 20 films) and quantitative (251 Spanish university students were surveyed). After a review of romantic cine-ma through professionals, university students and the twenty most viewed romantic films of the first decade of the 21st century, a series of conclusions are drawn about their contribution to a more egalitarian gender perspective in couple re-lationships starting from their potential influence on the social imaginary in general, and on the younger audiences in particular.

Bibliographic References

  • Ahmed, S., y Stacey, J. (Eds.) (2003) Thinking through the Skin. London: Routledge.
  • Alonso, Mª L. y Pereira, Mª C (2000) «El cine como recurso para la educación en valores. Un enfoque teórico y tecnológico». Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Monográfico -Educación Social y Medios de Comunicación- 5, 2ª época., pp. 127-147.
  • Blasco, J. S. y Bueno, F. C. (2015) «Género sicalíptico y crítica social: La Corte de Faraón en el cine». Opción. 31(1), pp. 149-163.
  • Caballo, L. R. (2014) «Cine y problemas de pareja. El road movie/ Films and relationship problems.» The road movie. Arteterapia. 9, pp. 289-308.
  • Castro, M. (2006) «El Cine como Instrumento de Socialización». Revista de Filosofía A Parte Rei, 47, 1-6.
  • Cowie, E. (1997) Representing the woman: cinema and psychoanalysis. Basingstoke: Macmillan.
  • Chaudhuri, S. (2006). Feminist Film Theorists: Laura Mulvey, Kaja Silverman, Teresa de Lauretis, Barbara Creed. Routledge
  • De Lauretis T. (2000) Diferencias. Etapas de un camino a través del feminismo. Madrid: Horas y Horas.
  • Escámez, J. y Gil, R (2001) La educación en la responsabilidad. Barcelona: Paidós.
  • Gill, R. (2007a) Gender and the Media. Polity.
  • Gill, R. (2007b). «Postfeminist media culture: Elements of a sensibility». European journal of cultural studies. 10(2), pp.147-166. https://doi.org/10.1177/1367549407075898
  • Gómez, C. M. (2017) «Cine y Salud: Una estrategia audiovisual en la educación saludable con adolescentes». In Forum Aragón (p. 15).
  • González Gabaldón, B. (1999) «Los estereotipos como factor de socialización de género». Comunicar. 12, pp. 79-88.
  • González, F. (1996) Temas transversales y educación en valores. Madrid: Alauda.
  • Gutiérrez Martínez, D. (2009) Debates en torno a las identidades. Volumen 122 de Documentos de investigación. México: El Colegio mexiquense.
  • Higgins, J. y Dermer, S. (2001) «The use of film in marriage and family education». Counselor Education and Supervision. 40(3), pp. 182-192.
  • Kaplan, A. (1997) Representing the Woman: Psychoanalysis and Cinema. London: Macmillan.
  • Kohan, S. (2006) Biblioterapia y cineterapia. Barcelona: Editorial Debolsillo.
  • Lapsley R. and Westlake, M. (1992) «From Casablanca to Pretty Woman: the politics of romance». Screen. 33 (1), pp. 27-49.
  • Leigh, J. (2002) The cinema of Ken Loach: art in the service of the people. London: New York, Wallflower.
  • Lema, E. V. (2003) Los modelos de género masculino y femenino en el cine de Hollywood, 1990 – 2000. Madrid. Tesis Doctoral inédita.
  • Miranda, J. (2018) «El cine en la formación inicial del docente». RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación. 11(3), pp. 464-473.
  • Molina, R. (2016) «Género y relaciones de pareja: cineterapia y biblioterapia». Revista Vinculando. Recuperado de: http://vinculando.org/psicologia_psicoterapia/genero-relaciones-pareja-cineterapia-biblioterapia.html
  • Morales, B. (2017a). «Cine romántico y género: hacia una deconstrucción de los modelos tradicionales de relaciones de pareja». Género & Direito. 3(3), pp. 173-195.
  • Morales, B. (2017b). «El cine como medio de comunicación social. Luces y sombras desde la perspectiva de género». Fonseca, Journal of Communication. 15(15), pp. 27-42
  • Moratalla, T. (2017) «De la narración fílmica a la deliberación ética. La fenomenología hermenéutica como mediación» (J. Marías y P. Ricoeur). Revista de Filosofía. 13, pp. 27-55.
  • Morduchowicz, R. (2008) Los jóvenes y las pantallas. Editorial Gedisa.
  • Nova Grafión, S. (2013) El cine como recurso didáctico. Recuperado de: http://www2.uah.es/gipi/brujula/art/santiagonova.htm
  • Ojeda, S. L. (2016) «La política va al cine». Revista Mexicana de Análisis Político y Administración Pública. 5(2), pp. 198-200.
  • Robles-Núñez, A. M., y Fernández-Oliveras, A. (2017) «Creamos Cine, un juego educativo para el tratamiento globalizado de las ciencias experimentales en Educación Infantil». Enseñanza de las ciencias, (Extra). pp. 1041-1048.
  • Rodowick, D. (1991) The Difficulty of Difference: Psychoanalysis, Sexual Difference and Film Theory. New York: Routledge
  • Rubio, C. (2011) La historia a través del cine. Estados Unidos: una mirada a su imaginario colectivo. San Sebastián: Universidad del País Vasco
  • San Román, G. (2010) Metamorfosis de la lectura. Madrid: Anagrama.
  • Sell Trujillo, L.; Martínez-Pecino, R., y Loscertales, F. (2014) «El cine como herramienta educativa para abordar la violencia en las aulas». Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. (45), pp. 111-124.
  • Stacey, J. (1994) Star Gazing. Hollywood cinema and female spectatorship. London: Routledge.
  • Stadler, J. (2012) «Seeing with green eyes: Tasmanian landscape cinema and the ecological gaze». Senses of Cinema. 65.
  • Téramo, M. T. (2006) Modas adolescentes y medios de comunicación como agentes socializadores. Comunicar. (27), 85-91.
  • Westlake, M. (1992) «Michael Westlake interviewed by Antony Easthope». Textual Practice, 6, 2, pp. 283-295. https://doi.org/10.1080/09502369208582143