Impacto socioeconómico del turismo activo de eventos deportivosUn estudio exploratorio para el caso del Valle del Jerte

  1. Javier Agorreta Lumbreras 1
  2. Miguel Madruga Vicente 2
  3. David Cerro Herrero 2
  4. Josué Prieto Prieto 3
  1. 1 Doctorado en Ciencias Sociales, Economía Aplicada, Universidad de Salamanca
  2. 2 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  3. 3 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Rotur: revista de ocio y turismo

ISSN: 1888-6884 2695-6357

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Turismo activo en España: situación actual y retos ante la tercera década del siglo XXI

Volume: 14

Número: 2

Páxinas: 88-104

Tipo: Artigo

DOI: 10.17979/ROTUR.2020.14.2.6436 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Rotur: revista de ocio y turismo

Resumo

Os eventos deportivos contribúen ao desenvolvemento socioeconómico e proponse como unha posibilidade de ampliar e diversificar a oferta turística do territorio, así como para promover un destino turístico. O consumo de bens e servizos dos turistas deportivos ten unha incidencia directa e indirecta na economía das comunidades, pero a súa repercusión tamén debe ser contemplada dende outras dimensións. A comarca do Valle del Jerte en Cáceres presenta unha estacionalidade turística, que fai considerar aos eventos deportivos como un complemento para intentar paliar este problema. O obxecto deste estudo exploratorio é aproximarse ás percepcións e gastos dos participantes de eventos deportivos de pequena escala celebrados no territorio, e a súa repercusión no turismo do territorio. Un total de 82 deportistas participantes en cinco eventos deportivos desenvoltos na comarca completaron una enquisa cara a cara. Os turistas deportivos activos perciben un impacto positivo destes eventos e, en troques, perciben escasas repercusións negativas. Ademais, os gastos dos deportistas inciden no desenvolvemento turístico, sendo o aloxamento e a hostalaría o principal destino do seu consumo. En conclusión, a planificación e organización deste tipo de acontecementos na comarca pode ser proposta como unha estratexia para desestacionalizar e diversificar o turismo do territorio.

Referencias bibliográficas

  • Alguacil, Mario; Pérez-Campos, Carlos; Aguado, Sergio y Boquera, Juan José (2016). ¿La celebración de un evento promociona la ciudad como destino turístico entre los deportistas? Sportk: Revista Euroamericana de Ciencias Del Deporte, 5: 123-136. https://doi.org/10.6018/254131
  • Angosto-Sánchez, Salvador; López-Gullón, José María y Díaz-Suárez, Arturo (2016). Una escala para la evaluación de la calidad pericibida por participantes en eventos deportivos populares (CAPPEP V2.0). Journal of Sports Economics & Management, 6(2): 69-84. Recuperado de http://sportsem.uv.es/j_sports_and_em/index.php/JSEM/article/view/50/74
  • Baños, José y Rodríguez, Plácido (2016). Impacto económico de los campeonatos del Mundo de Escalada. Gijón, 8-14 de Septiembre del 2014. Intangible Capital, 12(3): 822-839. https://doi.org/10.3926/ic.787
  • Barajas, Angel; Salgado, Jesyca y Sánchez, Patricio (2012). Problemática de los estudios de impacto económico de eventos deportivos. Estudios de Economía Aplicada, 30: 441-461.
  • Blanco, Rocío (2018). La influencia de los eventos deportivos como motivación en la elección de un destino turístico y como motor de desarrollo del mismo. Eracle. Journal of Sport and Social Sciences, 1(1): 55-67. https://doi.org/10.6093/2611-6693/5778
  • Caponero, María Cristina y Leite, Edson (2010). Inter-Relações entre festas populares, políticas públicas, patrimônio imaterial e turismo. Patrimônio: Lazer & Turismo, 7(10): 99-113.
  • Cortinhas, Rui; Fernandes, Paula Odete y Teixeira, Joâo Paulo (2017). Estimativa dos gastos diretos dos participantes envolvidos nas provas da meia maratona e da maratona do Porto 2015. En XXVII Jornadas Espano-Lusas – Gestión Científica. Alicante. Recuperado de https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/17580/3/Cortinhas.pdf
  • Deery, Margaret; Jago, Leo y Fredline, Liz (2004). Sport tourism or event tourism: Are they one and the same? Journal of Sport and Tourism, 9(3): 235-245. https://doi.org/10.1080/1477508042000320250
  • Delphy Neirotti, Lisa (2003). An Introduction to sport and adventure tourism. En Hudson, S. (ed.). Sport and adventure tourism. Binghamton: The Haworth Hospitality Press.
  • Fernández, María Teresa (2014). El Impacto Turístico de Los Eventos Deportivos: Un Estudio de Caso. Cuadernos de Turismo, 33, 59-76.
  • Field, Andy (2009). Discovering Statistics using SPSS Statistics. SAGE Publications.
  • Getz, Donald (2003). Sport event tourism: planning, development and marketing. Sport and Adventure Tourism, 49-88.
  • González-Molina, Antonio (2008). Rasgos caraterizadores del turismo activo y turismo deportivo e importancia económico-social y estructural de nuevas formas emergentes. Acciónmotriz, 1: 79-98 Recuperado de: https://mdc.ulpgc.es/cdm/ref/collection/amotriz/id/59
  • González, Miguel Angel (2012). Análisis espacio-temporal del turismo en el Valle del Jerte desde sus orígenes hasta comienzo del siglo XXI. Universidad de Extremadura. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=175443
  • Gratton, Chris; Dobson, Nigel y Shibli, Simon (2000). The economic importance of major sports events: A case-study of six events. Managing Leisure, 5(1):17-28. https://doi.org/10.1080/136067100375713
  • Hautbois, Christhoper; Djaballah, Mathieu y Desbordes, Michel (2020). The social impact of participative sporting events: a cluster analysis of marathon participants based on perceived benefits. Sport in Society, 23(2):335-353 https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1673371
  • Hernández-Mogollón, José Manuel; Campón-Cerro, Ana María y De Clemente, Elide (2013). El turista rural en entornos de alta calidad medioambiental. Revista de Análisis Turístico, 16(1885–2564), 21-31. Recuperado de: https://aecit.org/jornal/index.php/AECIT/article/view/154/132
  • Hernández-Mogollón, José Manuel; De Salvo, Paola y Di Clemente, Elide (2012). Una aproximación al concepto de slow tourism: el caso del territorio del Valle del Jerte. Revista Turismo & Desenvolvimento, 17/18: 1681-1693. Recuperado de: http://each.usp.br/turismo/publicacoesdeturismo/ref.php?id=49074
  • Herstein, Ram y Jaffe, Eugene D. (2008). Sport hospitality as a business strategy. Journal of Business Strategy, 29(6): 36-43. https://doi.org/10.1108/02756660810917228
  • Hritz, Nancy y Ross, Craig (2010). The perceived impacts of sport tourism: An urban host community perspective. Journal of Sport Management, 24(2): 119-138. https://doi.org/10.1123/jsm.24.2.119
  • Inoue, Yuhei; Heffernan, Caroline; Yamaguchi, Taku y Filo, Kevin (2018). Social and charitable impacts of a charity-affiliated sport event: A mixed methods study. Sport Management Review, 21(2), 202-218. https://doi.org/10.1016/j.smr.2017.06.005
  • Jimenez-Naranjo, Héctor V. (2015). Análisis del impacto socioeconómico de los eventos deportivos. Universidad de Extremadura. Recuperado de: http://dehesa.unex.es/handle/10662/3399
  • Latiesa, Margarita y Paniza, José Luis (2006). Turistas deportivos: una perspectiva de análisis. Revista Internacional de Sociología, 64(44), 133-149. https://doi.org/10.3989/ris.2006.i44.31
  • Martínez, José Samuel (2016). Mega-eventos deportivos en América Latina: implicacones, características y tendencias. ¿Los gobiernos deben seguir apoyando económicamente su realización? Espacio Abierto: Cuaderno Venezolano de Sociología, 25(2): 31-49. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5584748
  • Mazza, Barbara (2019). Turismo deportivo activo de destino: tendencias, oportunidades y modalidades de gestión. En Altamirano, Verónica Tuñez, Miguel y Marín, Isidro (Eds.), Tendencias de la Comunicación para el Turismo (pp. 225-256). Madrid: DYKINSON, S.L.
  • Medina-Hernández, Alberto (2018). Turismo deportivo en Canarias: La Transvulcania como caso de estudio. Universidad de la Laguna. Recuperado de: https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/12002/Turismo deportivo en Canarias la Transvulcania como caso de estudio.pdf?sequence=1
  • Méndez, Belia; Sánchez, Patricio y Barajas, Ángel (2012). Impacto de eventos deportivos: el caso del Campeonato de España de natacion Pontevedra 2011. Revista Internacional de Derecho y Gestión Del Deporte. Recuperado de: http://abarajas.webs.uvigo.es/Impacto%20de%20eventos%20deportivos%20natacion%20Pontevedra%202011.pdf
  • Parra-Camacho, David; Calabuig-Moreno, Ferrán; Añó-Sanz, Vicente; Ayora-Pérez, Daniel y Núñez-Pomar, José Manuel (2014). El impacto de un evento deportivo mediano: percepción de los residentes de la comunidad de acogida. RETOS. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 26: 88-93. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3457/345732292016.pdf
  • Parra-Camacho, David; Gonzalez-García, Rómulo Jacobo; Añó-Sanz, Vicente y Ayora-Pérez, Daniel (2016). Percepción de los visitantes sobre el impacto social y sus intenciones con respecto a la celebración de un evento deportivo de pequeña escala. Revista de Psicologia Del Deporte, 25: 93-96. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=235146293022
  • Pérez, Carlos (2010). Análisis de la calidad del servicio en los eventos deportivos. calidad percibida y satisfacción de los espectadores y de los deportistas. Universidad de Valencia. Recuperado de: https://www.tdx.cat/handle/10803/52093#page=1
  • Rejón-Guardia, Francisco; Alemany-Hormaeche, Margarita y García-Sastre, Mª Antonia (2017). Segmentación de los cicloturistas de montaña en las Islas Baleares a través de las motivaciones de vista: Un análisis clúster. En ESIC (Ed.), XXIX Congrso de Marketing AEMARK (pp. 1088-1100). Sevilla. Recuperado de: https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/78112/Segmentacion_de_los_cicloturistas_de_montana_en_las_islas_baleares.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Roca-Cruz, Antonio; González-Ruiz, Josué; Porcel-Rodríguez, Pedro y Cabello-Manrique, David (2017). Impacto económico de los asistentes a la Universiada de Invierno del 2015 en la ciudad de Granada. SPORT TK: Revista Euroamericana de Ciencias Del Deporte, 8(1): 7-12. https://doi.org/10.6018/sportk.362001
  • Rodriguez-Rangel, Cristina y Sánchez-Rivero, Marcelino (2018). Estudio de la estacionalidad a nivel de microterritorios: el caso de Extremadura. Gran Tour: Revista de Investigaciones Turísticas, 18: 98-120. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6984427
  • Rodríguez-Rangel, Cristina y Sánchez-Rivero, Marcelino (2018). El turismo de eventos: un análisis del perfil sociodemográfico y comportamiento del gasto turístico en función de la naturaleza del evento. Revista Portuguesa de Estudos Regionais, 49: 41-55. Recuperado de: https://www.apdr.pt/siteRPER/numeros/RPER49/49.3.pdf
  • Sánchez-Oro, Marcelo; Nieto, Ana; Fernández, Antonio; García, Yolanda y Cárdenas, Gema (2019). Mémoria turística de Extremadura por territorios 2018. Mérida. Recuperado de: https://www.turismoextremadura.com/.content/observatorio/2019/EstudiosYMemoriasAnuales/Memoria_turistica_por_territorios_2018.pdf
  • Sánchez-Rivero, Marcelino; Campesino, Antonio J.; Ramajo, Julián; Rengifo, Juan Ignacio y Sánchez, José Manuel (2018). Informe anual sobre los visitantes que acuden a las oficinas de turismo: Valle del Jerte y La Vera. Mérida. Recuperado de: https://www.turismoextremadura.com/.content/observatorio/2017/EstudiosYMemoriasAnuales/PerfilVisitanteTerritorios/15_ValleDelJerte_LaVera_2017.pdf
  • Sánchez-Sanz, Víctor; Martos-García, Daniel; Capsi-Martí, Josep y Vidal-Matzanke, Antonio (2019). Aspectos sociales del fenómeno senderita en España: caracterización del practicante. Revista Española de Educación Física y Deportes: REEFD, 426: 234–241
  • Sánchez, Patricio, Salgado, Jesyca, Rodríguez, A. y Barajas, Angel (2016). Impacto económico del XXI Campeonato de España “Open” de Invierno Master de Natación de Pontevedra 2015. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias Del Deporte, 5(1): 169-180 https://doi.org/10.6018/254191
  • Sobrino, Javier (2013). El deporte, sector de actividad económica. Madrid: Unión de editoriales.
  • Standeven, Joy y De Knop, Paul (1999). Sport Tourism. Champaign IL: Human Kinetics Publishers Inc.
  • Taks, Marijke (2013). Social sustainability of non-mega sport events in a global world1. European Journal for Sport and Society, 10(2): 121-141 https://doi.org/10.1080/16138171.2013.11687915
  • Vegara-Ferri, José Miguel; Angosto, Salvador y Parra-Camacho, David (2020). Efecto de la satisfacción de los residente entre los impactos percibidos y las intenciones futuras respecto a la celebración de un evento de pequeña escala. Revista Iberoamerica de Psicología Del Ejercicicio y El Deporte, 15(1): 81-91. Recuperado de https://www.riped-online.com/articles/effect-of-residents-satisfaction-between-perceived-impacts-and-future-intentionsregarding-holding-a-smallscale-event.pdf
  • Wilson, Robert (2006). The economic impact of local sport events: Significant, limited or otherwise? A case study of four swimming events. Managing Leisure, 11(1): 57-70 https://doi.org/10.1080/13606710500445718
  • Zhou, Ran y Kaplanidou, Kyriaki (2018). Building social capital from sport event participation: An exploration of the social impacts of participatory sport events on the community. Sport Management Review, 21(5): 491-503 https://doi.org/10.1016/j.smr.2017.11.001